1.
WSTĘP
Przeciętny
mieszkaniec naszego kraju posiada bardzo ogólną wiedzę na temat istniejących w
Polsce nierzymskokatolickich wyznań chrześcijańskich. Jeszcze mniejszą ilością
wiadomości dysponuje odnośnie polskich Kościołów protestanckich, do których
zalicza się także - prezentowany niniejszym - Kościół Chrześcijan Baptystów,
zwany także Kościołem baptystycznym. Gdyby chciał wzbogacić swą wiedzę w tym
zakresie, sięgając do ogólnodostępnych słowników i leksykonów, natrafiłby na
bardzo zdawkowe wiadomości. A przecież ogólnikowa informacja na ten temat musi
rodzić niedosyt, bowiem baptyści są uznawani za jedno z największych, jeśli nie
największe, wyznanie protestanckie w świecie, liczące około 100 milionów
wiernych, w tym ponad 40 milionów dorosłych członków. Jest ono obecne na
wszystkich kontynentach, odgrywa ważną rolę nie tylko w życiu religijnym
naszego globu, lecz także w wydarzeniach o charakterze publicznym: społecznym,
politycznym i kulturalnym. Wśród osób tej konfesji znaleźć można przywódców
wielu państw (w tym także czołowych, jak USA czy Wielka Brytania), wybitnych
naukowców (m.in. laureatów nagrody Nobla), działaczy filantropijnych bądź
reformatorów życia społecznego. A zatem, wiedza na temat Kościoła
baptystycznego wydaje się być istotnym elementem wiedzy o ważnym zjawisku
społecznym, a zarazem wiedzy o współczesności w ogóle. Z powyższego względu
powstał zamysł opublikowania niniejszego popularnego opracowania, które nieco
szerzej niż pozostałe dostępne źródła, przedstawia w wielkim skrócie historię, teologię,
organizację i zasadnicze formy działalności baptystycznej rodziny wyznaniowej,
i to zarówno w wymiarze globalnym, jak i krajowym. Nade wszystko zaś podkreślić
ma istotę wiary i działalności chrześcijan wyznania baptystycznego, którzy
przez blisko 400 lat swojej historii dokładali starań, aby Jezus Chrystus znany
był każdemu człowiekowi jako osobisty Pan i Zbawca.
2.
HISTORIA
Zarys historii światowego ruchu
baptystycznego.
Początki
baptystów ściśle wiążą się z Reformacją jako ogólnoeuropejskim ruchem
postulującym dogłębną odnowę chrześcijaństwa. Pierwsze zbory baptystyczne
powstały w łonie jednego z jej angielskich nurtów, zwanego - z uwagi na dążenie
do oczyszczenia (łac. purus: czysty) Kościoła ze średniowiecznych naleciałości
- purytanizmem. Baptyści podobnie jak pozostali protestanci, zwolennicy
Reformacji, pragnęli chrystianizmu opartego na nauce Biblii. Chcąc odtworzyć
nowotestamentowy model Kościoła doszli do przekonania, iż składać on się musi z
ludzi posiadających osobistą, płynącą z wewnętrznego przeświadczenia, wiarę w
Jezusa Chrystusa, ludzi przystępujących dobrowolnie do lokalnej wspólnoty
chrześcijan i przyjmujących w sposób świadomy chrzest jako zewnętrzne wyznanie
ich wiary. Dlatego też odrzucili wizję Kościoła jako organizacji przymusowej,
do której przystępuje się automatycznie, na mocy tradycji, utartego zwyczaju.
Zakwestionowali także chrzest niemowląt jako praktykę nie posiadającą oparcia w
Biblii. Zrozumieli, iż Pismo Święte za chrześcijan uznaje osoby, które
usłyszały Ewangelię czyli Dobrą Nowinę o Bożym ratunku od duchowej śmierci,
przyjęły ją, świadomie uwierzyły jej i trwają w niej. Dlatego też i chrzest
(podobnie jak i inne czynności kościelne), aby nie był czczym rytuałem,
udzielany być musi człowiekowi świadomemu jego znaczenia. Z uwagi na takie
pojmowanie chrześcijaństwa, baptyści poczęli formować własne zbory, złożone
wyłącznie z osób wierzących, gdzie wszyscy wyznawcy posiadają równy status i
jednakowe prawo głosu w sprawach gminy kościelnej. Tym samym przywrócili
praktykowany w Kościele czasów apostolskich chrzest dorosłych, dzięki czemu
przylgnęło do nich przezwisko baptystów - chrzcicieli" (od greckiego
Najwcześniejszy zbór baptystów
powstał ok. roku 1612 w Londynie, założony
przez powracających z wygnania emigrantów angielskich, którzy w wyniku
własnych poszukiwań - a także kontaktu z gminą wywodzącą się z powstałego w
pierwszej połowie XVI wieku pokrewnego baptystom ruchu anabaptystycznego -
postanowili utworzyć na ziemi brytyjskiej zbór świadomych chrześcijan ochrzczonych
na wyznanie wiary. Stopniowo zaczęło przybywać nowych społeczności tego typu.
Jednakże szczególny wzrost liczby zborów baptystycznych zaczął się z chwilą
powstania Rzeczypospolitej Angielskiej. Forma ich pobożności - odwołująca się
bezpośrednio do Ewangelii, pozbawiona rytualizmu, odrzucająca hierarchiczność
życia kościelnego, popierająca demokratyzm w gminie wierzących, bazująca na
konieczności indywidualnego, opartego o swobodny wybór, kontaktu z Bogiem,
oferująca nową wizję stylu życia, podkreślającą odpowiedzialność wierzącego
bezpośrednio przed Bogiem, zalecającą samodyscyplinę, oszczędność,
gospodarność, zaradność - bardzo mocno przemawiała do współczesnych. Tylko w
okresie lat 1640 - 1660 ilość zborów baptystów w Anglii wzrosła z
kilkudziesięciu do ok. 300. Baptyzm przyjmowali wówczas także oficerowie i
żołnierze armii Republiki, zaś sam Lord Protektor, Oliwer Cromwell, sprzyjał
baptystom, ustanawiając m.in. kapelanów wojskowych tego wyznania. Wśród
wybitnych baptystów brytyjskich omawianego okresu wymienić można Johna Bunyana,
słynnego pisarza, autora m.in. znanej powieści alegorycznej pt. "Wędrówka
pielgrzyma" i Johna Miltona, wybitnego poety, autora sławnego poematu. Po
przywróceniu monarchii angielskiej baptyści stanęli pod pręgierzem prześladowań
z powodu swych przekonań religijnych. Wielu z nich trafiło do ciężkich więzień,
podlegało karom cielesnym bądź grzywnom. Pomimo wielkich przeciwności
występowali z żądaniem przyznania wolności sumienia i wyznania wszystkim
ludziom, także - co było nowością w tamtych czasach - osobom niewierzącym.
Niezłomna walka o swobodę przekonań stała się cechą charakterystyczną ruchu
baptystycznego, który zarówno w krajach gdzie stanowił mniejszość, jak i
większość, zabiegał o wolność światopoglądową dla wszystkich, a nie tylko dla
siebie. Z tych samych powodów baptyści popierali procesy demokratyzacyjne w
wielu państwach. Prześladowania z powodów religijnych stanowiły istotny impuls
wychodźstwa do Nowego Świata. Również baptyści udawali się na ziemię
amerykańską by swobodnie praktykować swoją wiarę. Jednakże pierwszy amerykański
zbór baptystów założony został pod przywództwem człowieka, który do poglądów
baptystycznych doszedł na skutek obserwacji praktyki religijnej w koloniach
Nowej Anglii. Sprzeciwiając się religii urzędowej, przyjmowanej przez obywateli
automatycznie i egzekwowanej przez władze cywilne, pod wpływem lektury Nowego
Testamentu zrozumiał, że Kościół według wzorca biblijnego jest dobrowolnym
zrzeszeniem wyznawców łączących się swobodnie w zbory w oparciu o swoje
przekonania, bez jakiejkolwiek ingerencji państwa. Roger Williams, bo o nim
mowa, wykupiwszy od traktowanych przezeń po partnersku Indian ziemię, założył
kolonię Rhode Island, gdzie po raz pierwszy w dziejach ludzkości założył
państwo gwarantujące wolność sumienia i wyznania wszystkim mieszkańcom. Uznał,
iż władze administracyjne nie mają prawa wkraczać w dziedzinę światopoglądu
swych obywateli, który jest ich wyłączną sprawą. Wprowadził zatem praktyczny
rozdział Kościołów od państwa. W stolicy Rhode Island, Providence, Williams
założył w 1639 r. pierwszy amerykański zbór baptystyczny. Rozwój amerykańskiej
części ruchu na dobre nastąpił w XVIII stuleciu. W celu popierania akcji
zakładania nowych zborów w roku 1707 powstał Filadelfijski Związek Baptystów.
Jako pierwsze stowarzyszenie społeczności baptystycznych w Ameryce propagował
zasady Ewangelii zwłaszcza wśród pionierów kolonizacji prącej ku Zachodowi. W
tym to środowisku przekonania baptystyczne natrafiły na bardzo dobre przyjęcie.
Jednakże prawdziwy rozkwit baptyzmu amerykańskiego datuje się na okres tzw.
wielkiego przebudzenia w Nowej Anglii, w latach poprzedzających bezpośrednio
północnoamerykańską rewolucję. Na skutek wielkiego ożywienia religijnego
dziesiątki tysięcy osób dotychczas obojętnych dla spraw wiary przyjmowało
Ewangelię, przystępowało do społeczności baptystycznych, spontanicznie
zakładało nowe zbory, tworzyło szkoły, ośrodki opieki i pomocy charytatywnej,
wydawnictwa i wyższe uczelnie. Zawsze bowiem, gdzie pojawiali się baptyści, obok
gminy kościelnej zabiegali o powstanie zakładu oświatowego oraz pracy
diakonijnej. Słowo Boże oznaczało dla nich wieść o zbawieniu, które obejmuje
całego człowieka, nie tylko sferę religijną, lecz także intelektualną i bytową.
Stąd rozwój szkolnictwa i opieki zdrowotnej stanowił przedmiot stałej troski
baptystów, i dotyczyło to zarówno ich misji krajowej jak i zagranicznej. W
czasie wielkich przeobrażeń doby amerykańskiej rewolucji baptyści czynnie
włączyli się w wir przemian. Sprzyjali dążeniom stanów do suwerenności - podpis
baptysty widnieje na Deklaracji Niepodległości, poparli konstytucję; co więcej,
ich upór w dużym stopniu zadecydował, że Konstytucja USA zawiera zapis
przesądzający istnienie amerykańskiego systemu rozdziału Kościoła od państwa. Zaangażowanie
w sprawy publiczne zbiegło się z wielką ekspansją duchową: o ile w wigilię
rewolucji na ziemi amerykańskiej istniało ok. 500 zborów baptystycznych, to w
dwadzieścia lat później ich liczbę szacuje się na około 1200. Towarzyszy temu
rozwój instytucji służących celom propagandowym, edukacyjnym i dobroczynnym. W
1824 r. powołane zostaje American Baptist Publication Society, w 1832 r.
powstaje American Baptist Home Mission Society, w tym okresie tworzy się szereg
związków traktatowych, towarzystw biblijnych (np. American and Foreign Bibie
Society 1837), uniwersytety i kolegia, by tylko wymienić Brown University w
Rhode Island (1764) czy University of Chicago (1890). Jednocześnie wyraźnie zaznaczają się
wewnątrzbaptystyczne tendencje integracyjne: obok tradycyjnych lokalnych
związków międzyzborowych (associations) tworzą się wielkie - zrzeszające na
zasadzie dobrowolności - konwencje i unie baptystyczne, liczące wiele setek i
tysięcy zborów, a także setki tysięcy, a nierzadko, miliony członków indywidualnych.
Przełom XVIII i XIX wieku zapoczątkował dynamiczny rozwój baptystycznych
zamorskich działań misyjnych. W r. 1792 powstało Angielskie Baptystyczne
Towarzystwo Misyjne, prowadzące pod kierownictwem pierwszego w świecie
protestanckim misjonarza zamorskiego Williama Carey działalność w Indiach. Z
kolei w r. 1793 David George rozpoczął wyprawę afrykańską, zaś na początku XIX
stulecia Adoniram Judson i Luther Rice zapoczątkowali amerykańską misję w
Birmie. Nazwisko Timothy Richarda związane jest z ówczesnym misjonarstwem
baptystycznym w Chinach. Rozwój zborów baptystów przełamywał bariery kulturowe
i rasowe. Dla przykładu: misji w wielkich miastach Ameryki Północnej
towarzyszyła przeprowadzana z powodzeniem misja pośród ludności wiejskiej, zaś
wiele zborów uformowała ludność murzyńska. W latach 1850-1900 ilość Murzynów
wyznania baptystycznego w USA wzrosła z 700.000 do 1 miliona osób. Przyczynia
się do tego udział przedstawicieli Kościoła w ruchu przeciwko niewolnictwu oraz
dyskryminacji rasowej. Symbolem takiej postawy stał się w późniejszym okresie
czarny pastor baptystyczny, laureat pokojowej Nagrody Nobla, Martin Luther
King. Wiek XIX przynosi szeroką ekspansję ruchu baptystycznego w skali
globalnej. Poza tradycyjnymi centrami, jak Anglia i Stany Zjednoczone, gdzie
baptyści potężnieją tak w liczbach, jak i w stopniu oddziaływania na
społeczeństwo (wśród wybitnych przedstawicieli ruchu tego okresu wspomnieć
należy najsłynniejszego kaznodzieję protestanckiego XIX stulecia, C.H.
Spurgeon'a, pastora londyńskiego Metropolitan Tabernacle, oraz przywódcę Partii
Liberalnej, premiera Wielkiej Brytanii Davida Lloyd-George'a, a także
amerykańskich teologów baptystycznych Augustusa Stronga, Waltera
Rauschenbuscha, Harry Emerson-Fosdick'a), powstają nowe ośrodki baptyzmu. W
1831 r. formują się pierwsze zbory w Australii, w 1854 r. w Nowej Zelandii, w
1834 r. powstaje zbór w Hamburgu, skąd za sprawą Niemca J.G. Onckena dotrze do
krajów Europy Wschodniej: 1844 - Austrii, 1858 - Polski, 1867 -Rosji. W tym też
okresie baptyści pojawiają się m.in. w Skandynawii, Francji, Włoszech i
Hiszpanii. W roku 1860 w Japonii, 1880 w Brazylii. Szeroką ekspansję prowadzili
zwłaszcza w Imperium Rosyjskim, na którego terytorium po dziś dzień baptyści
stanowią największe wyznanie protestanckie. Na skutek wspomnianych wcześniej
tendencji dośrodkowych, w roku 1905 w Londynie powołany zostaje Światowy
Związek Baptystów, organizacja oparta na zasadzie dobrowolności, zrzeszająca
zbory i stowarzyszenia zborów baptystycznych z całego świata, nie posiadająca -
co trzeba mocno zaznaczyć - władzy zwierzchniej nad jej członkami. Jej celem
jest wspieranie braterstwa i współpracy pomiędzy baptystami całego świata,
krzewienie ich zasad i popieranie wolności religijnej dla wszystkich wyznań,
jako jednego z naczelnych dążeń baptystów. Istotną dziedziną działalności
Związku jest pomoc humanitarna dla krajów poszkodowanych przez wojny lub klęski
żywiołowe. Podobne zadania stawia przed sobą Europejska Federacja Baptystów,
jednocząca krajowe Kościoły baptystyczne na Starym Kontynencie. Największym
skupiskiem baptystów są obecnie Stany Zjednoczone Ameryki (ok. 31 mln). Wśród
szeroko znanych przedstawicieli współczesnego baptyzmu amerykańskiego wymienić
można: wybitnego kaznodzieję Billy Grahama, historyka Kościoła Kennetha Scotta
Latourette, teologa Carla Henry, filantropa J.D. Rockefellera, kosmonautę
Jamesa Irwina, kandydata do prezydentury pastora Jassie Jacksona oraz czterech
prezydentów USA, w tym także obecnie urzędującego.
Poza
Ameryką Północną duże społeczności baptystyczne istnieją w Indiach (1,5 mln),
Nigerii (ok. 1 mln), Brazylii (1,5 mln), Korei Południowej (400 tys.), Wielkiej
Brytanii (250 tys.), państwach b. ZSRR (250 tys.), na Filipinach (200 tys.). W
rozbiciu na kontynenty ich statystyka przedstawia się w przybliżeniu
następująco: Afryka - 2,5 mln, Azja 3 mln, Ameryka Centralna i Wyspy Karaibskie
0,5 mln, Europa i Bliski Wschód 700 tys., Ameryka Północna 31 mln, Ameryka
Południowa 2 mln. Obecnie Światowy Związek Baptystów (ŚZB), zrzeszający na
zasadzie dobrowolności unie zborów baptystycznych, skupia około 40 milionów
dorosłych członków, co - przy zastosowaniu zasad obliczania ogólnej ilości
wiernych (dzieci, rodziny znajdujące się pod opieką duszpasterską Kościoła,
sympatycy) stosowanych np. przez Kościół Rzymskokatolicki - wynosi około 100
milionów wiernych. Zaznaczyć jednak trzeba, że w istocie liczba ta jest jeszcze
wyższa, z uwagi na fakt, iż poza ŚZB działa nie zrzeszona w Związku dość duża
liczba innych zborów i organizacji baptystycznych.
Zarys historii ruchu baptystycznego w
Polsce.
Początki
ruchu baptystycznego w Polsce datują się na rok 1858, kiedy to w Adamowie pod
Warszawą grupa czytelników Biblii spontanicznie postanowiła przyjąć chrzest na
wyznanie wiary i utworzyć wzorowany na Nowym Testamencie zbór złożony z osób
świadomie wierzących. W pierwszym stadium rozwoju tzn. do początku lat 20.
obecnego stulecia, baptyzm rozprzestrzeniał się głównie wśród zamieszkałej na
ziemiach polskich ludności niemieckiej. Po tej dacie zaczął zyskiwać coraz szersze
przyjęcie wśród Polaków, zwłaszcza na ówczesnych wschodnich rubieżach
Rzeczypospolitej. W okresie międzywojennym istniały dwa związki baptystyczne:
niemiecki i słowiański, skupiające wspólnie u progu II wojny światowej ponad
17.000 dorosłych członków, co ogółem tworzyło społeczność liczącą około 50.000
wiernych. Pod koniec lat trzydziestych wspomniane związki wyraziły wolę
utworzenia wspólnego Kościoła Ewangeliczno-Baptystycznego w RP. Istniało
wówczas 100 zborów, działało związane z baptystami Towarzystwo Wydawnicze Kompas",
szpital Betlejem w Łodzi, ochronka dla dzieci w Brześciu
Litewskim, dom starców w Narewce oraz Seminarium Teologiczne w Łodzi.
Od roku 1925 ukazywał się organ prasowy, miesięcznik Słowo
Prawdy". W okresie poprzedzającym odzyskanie niepodległości
oraz w II Rzeczypospolitej byt prawny społeczności baptystycznych opierał się
na przepisach tolerancyjnych wydanych przez władze zaborcze. Wojna przyniosła
baptystom w Polsce olbrzymie straty, tak pod względem ilości wiernych, których
duża liczba zginęła w trakcie działań okupacyjnych i wojennych bądź znalazła
się poza nową granicą państwa, jak i w wymiarze materialnym. Po wojnie na nowym
terytorium polskim znajdował się niepełny tysiąc wyznawców. Zniszczeniu i
dewastacji uległo wiele kaplic i domów zborowych, archiwa kościelne, biblioteki
i wiele nakładów książek. W okresie okupacji baptyści wraz z pokrewnymi
wyznaniami protestanckimi działającymi w Generalnej Guberni wchodzili w skład
Związku Nieniemieckich Wolno - kościelnych Zborów Ewangelickich, kontynuując w
ten sposób swój byt prawny. W roku 1946 ukonstytuowany po zawierusze wojennej
ponownie Kościół baptystyczny uzyskał ze strony państwa uznanie w drodze
administracyjnej. W Polsce istnieje współcześnie (dane z r. 2004) 76 zborów,
zrzeszających około 4500 ochrzczonych dorosłych, otaczających ponadto opieką
duchową drugie tyle osób, gdzie funkcje duszpasterskie wykonuje ok. 80
duchownych. Kościół prowadzi Dom Opieki w Białymstoku, dwa seminaria
teologiczne, przygotowujące kadry dla pracy kościelnej. Kandydaci na duchownych
Kościoła kształcą się również w Sekcji Ewangelickiej Chrześcijańskiej Akademii
Teologicznej w Warszawie. Jego organem prasowym jest miesięcznik Słowo
Prawdy". Pod tą samą nazwą działa wydawnictwo kościelne. Siedziba naczelnych
władz Kościoła mieści się w Warszawie, przy ul. Waliców 25. Kościół jest
członkiem Światowego Związku Baptystów, Europejskiej Federacji Baptystów oraz
Polskiej Rady Ekumenicznej. Sytuację prawną Kościoła baptystycznego w naszym
kraju reguluje ustawa z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Chrześcijan Baptystów w RP (Dz. U. Nr 97 /1995 r., poz. 480, z późn. zm.).
3.
DOKTRYNA
Baptystyczna
nauka wiary w samym zamyśle winna być tożsama z nauką Biblii. Stąd też źródłem
jej treści jest Słowo Boże zawarte w Piśmie Świętym. Baptyści głęboko pragną,
by także praktyka ich Kościoła odzwierciedlała ponadczasowe treści Słowa
Pańskiego, które jest Prawdą". Poniżej,
w sposób bardzo ogólny, naszkicowano elementy
doktryny wyznawanej i krzewionej przez zbory baptystyczne. Większość z nich
jest wspólnym dziedzictwem wiary Kościołów wyrosłych z Reformacji, niektóre zaś
stanowią konfesyjną odrębność baptyzmu.
Biblia jako najwyższy autorytet
chrześcijanina.
Zasadniczą
cechą doktryny baptystycznej jest szczególnie mocne wy akcentowanie nadrzędnej
roli Biblii jako Słowa Bożego Starego i Nowego Przymierza w kształtowaniu nauki
i praktyki chrześcijańskiej. Temu podejściu baptyści zawdzięczają swoją
specyfikę wyznaniową, bowiem z przesłania biblijnego starają się wywodzić
wszystkie elementy swojej wiary i działalności. A zatem to nie chrzest - jak
głosi obiegowa, a mylna opinia - jest podstawowym punktem ich nauki i praktyki.
To szacunek dla Słowa Bożego - żywego i pełnego Objawienia Bożego danego nam w
Biblii, prowadzi chrześcijan wyznania baptystycznego do przekonań, z jakich są
znani, w tym także - co należy podkreślić: między innymi - chrztu. Udzielają
oni chrztu osobom wierzącym przez zanurzenie, bowiem są przeświadczeni, że tak
uczy Biblia; głoszą usprawiedliwienie z łaski przez wiarę, bo są przekonani, że
tak uczy Biblia; podkreślają konieczność rozdziału Kościoła i państwa, bo takie
- ich zdaniem - jest stanowisko Biblii, itd. Postulowana przez baptystów zasada
nadrzędności Biblii w chrześcijaństwie znajduje także wyraz w fakcie, iż nie
posiadają oni ksiąg wyznaniowych czy symbolicznych, oficjalnych urzędów ani
autorytetów prorockich, które by posiadały charakter bezwzględnie wiążący bądź
ostateczny. Przez wieki teologowie baptystyczni, indywidualnie bądź poprzez
reprezentację zborów, na piśmie wyrażali deklaracje swych zasad, które nigdy
nie stanowiły sztywnej normy wiążącej, będącej kryterium prawowierności. Biblia
traktowana jako zbawienna wieść Boga dla człowieka, zawsze była traktowana
przez chrześcijan baptystów jako norma zawierająca konkretne, a zarazem
niezbędne zasady, którymi mają się kierować wierzący we wszystkich sferach
życia. Stopień klarowności i szczegółowości tekstu natchnionego, przy całej
różnorodności zawartych tam form, daje poznanie wystarczające, by realizować
Boże zamiary wobec wyznawcy Chrystusa. Biblia jest zatem spolegliwa, niezbędna
i niezastąpiona jako przewodnik życia duchowego. Wszystkie inne źródła mogą być
pożyteczne i pomocne, lecz nie mogą nic dodać do orędzia biblijnego, które jest
zupełne i ostateczne. Z powyższych stwierdzeń wynikają kolejne konsekwencje. Po
pierwsze, każdy wierzący ma prawo i obowiązek osobiście poznawać Słowo Boże. Po
drugie, całe życie Kościoła powinno się budować na Słowie Bożym i być nim
przepojone. Po trzecie, wszelkie nauczanie i praktyka kościelna winna być
nieustannie konfrontowana z Pismem Świętym, a to co jest z nim sprzeczne -
eliminowane z życia społeczności ludzi wierzących, jako rzeczywistość
pozbawiona mandatu Bożego. Baptystyczne przekonanie o potrzebie indywidualnej
lektury Biblii i konieczności wyrobienia sobie indywidualnego zdania w sprawach
wiary zakłada zasady, które baptyści krzewili w biegu stuleci: każdy dorosły
człowiek posiada prawo wyboru światopoglądu - przekonania każdego człowieka
zasługują na szacunek. Przeświadczenie co do tych wartości kształtowało
baptystyczną koncepcję wolności sumienia, rozdziału Kościoła i państwa, a także
teologię zbawienia, zboru i chrztu.
Jezus Chrystus jako jedyny Pośrednik
Głównym
przedmiotem orędzia biblijnego jest los człowieka, jego sytuacja w przeszłości
i obecnie, charakter i zamysły Boga oraz historia, a także przyszłość stosunków
między Bogiem a człowiekiem. Opisując położenie człowieka, Pismo Święte
wskazuje, że rodzaj ludzki na skutek swojej wolnej decyzji porzucił stan
bliskiej, intymnej i szczęśliwej relacji z Bogiem. Obecnie doświadcza on
skutków tego kroku: braku spełnienia, beznadziejności, chorób i na koniec -
śmierci. Sprzeciw wobec Boga, bunt wyrażony przez naszych protoplastów - opisany
na kartach Biblii w scenerii Edenu - pokalał nas tak, że nastąpiło zupełne
zerwanie naszej więzi z Bogiem i popsucie relacji z otoczeniem. Przyczynę tego
stanu rzeczy Pismo Święte określa mianem grzechu. Człowiek sam nie może
odmienić swojej sytuacji. Potrzebna była miłosierna inicjatywa Boga, który jako
Ojciec i Syn i Duch Święty, zapragnął odnowić wspólnotę z człowiekiem,
wspólnotę przez ludzkość jednostronnie zerwaną. Boże działanie, realizowane
przez wieki w łonie narodu żydowskiego, swą kulminację znalazło w Jezusie
Chrystusie, w którym - nadnaturalnie poczętym z Boga i narodzonym z Marii Panny
- spotkała się natura Boska i ludzka. Tak przygotowany do przyprowadzenia
człowieka na powrót do Boga, Jezus Chrystus z determinacją, w postawie posłuszeństwa
wobec zbawczej woli Ojca, zdecydował się na śmierć krzyżową, by wziąć na siebie
winę obciążającą nas wszystkich. Pozwolił, by nasz grzech przybił Go do krzyża,
by zadał Mu śmierć. Pan przelał za nas swą niewinną krew - usunął w ten sposób
leżącą między nami a Bogiem nieprzekraczalną przeszkodę naszego sprzeciwu i
związanej z nim winy. Złożony w grobie, zmartwychwstał trzeciego dnia, by
objawić swe zwycięstwo i moc nad śmiercią, by przetrzeć drogę dla nas. Dla
baptystów Jezus Chrystus jest jedynym Panem i Zbawcą, Tym, który jest drogą do
Ojca, przebłaganiem za grzechy nasze, naszym jedynym Orędownikiem przed Ojcem.
Bez Chrystusa nie ma dla nas duchowego ratunku, duchowej odnowy. Dlatego też
cała pobożność chrześcijańska winna się na Nim koncentrować. On jest
najdoskonalszym objawieniem Boga w Trójcy Świętej jedynego. On jest najwyższym
wzorcem postawy miłej Bogu. Jego dzieło jest doskonałe i wystarczające. Dlatego
doktryna baptystyczna odrzuca potrzebę jakichkolwiek innych pośredników obok
Chrystusa. Jedynie On zasługuje na chwałę z uwagi na swą bezgrzeszność i
wierność przyjętej na siebie misji. Wszyscy inni, którym usiłuje się przypisać
taką rolę, choć wiele jest między nimi osób zasługujących na szacunek i
uznanie, nie mogą być nawet przyrównani do Jedynego Syna Bożego, który dał nam
poznać Ojca w Duchu Świętym.
Zbawienie jako dar Boży
Baptyści
wraz z innymi Kościołami wyrosłymi z Reformacji głoszą biblijną naukę o
usprawiedliwieniu grzesznego człowieka z łaski Bożej przez wiarę. Oznacza ona,
iż zbawienie wiernego następuje nie dzięki jego zasługom, dobrym uczynkom -
które nie mogą zmienić jego natury, bo jest on wraz z całą ludzkością skalany -
lecz dzięki łaskawości Pana dokonuje się w oparciu o Boży czyn zbawczy, z
dobrodziejstw którego możemy skorzystać wyłącznie przez ufną wiarę. Przez
wiarę, będącą całkowitym zdaniem się na Boga i zwróceniem się ku temu co Bogu
miłe, człowiek może przyswoić sobie wszystkie owoce, błogosławieństwa i skutki
przebłagalnej ofiary Krzyża, a także czerpać duchową moc ze zwycięstwa
przyniesionego przez zmartwychwstanie. Ustawicznym dążeniem baptyzmu jest
odnoszenie tej ogólnie ujętej nauki do indywidualnego człowieka. Baptyści
konfrontują Ewangelię czyli Dobrą Nowinę o zbawieniu jako niezasłużonym darze
oferowanym człowiekowi, z poszczególną jednostką. Każdy musi sam stanąć twarzą
w twarz wobec miłosiernej propozycji Boga, przemyśleć ją i na nią odpowiedzieć.
Nie wystarczy ogólnie zaakceptować, zgodzić się z biblijną nauką o zbawieniu,
które jest darem. Należy je świadomie przyjąć i wiedzieć o tym, iż dopiero od
momentu dojrzałej decyzji pójścia za Bożym wezwaniem i związanego z tym
działania Ducha Świętego, człowiek staje się chrześcijaninem. Ruch baptystyczny
zawsze bardzo mocno akcentował tę zasadniczą prawdę: życie chrześcijańskie
zaczyna się od momentu uwierzenia, zaufania Bogu przez świadomego człowieka.
Chrześcijaninem człowiek staje się poprzez przyzwolenie na Boże działanie w
swoim życiu. Baptyści uznają, że Bóg szanuje naszą wolną wolę i wstępuje do
naszego serca wtedy, gdy tego pragniemy. Nie przychodzi do człowieka gwałtem,
nie czyni tego wbrew jego woli. Stąd dla baptyzmu, chrześcijanami są ludzie
dokonujący wyboru pójścia za Jezusem. Nie można być chrześcijaninem na skutek
samego faktu urodzenia się w rodzinie religijnej, urodzenia się w kraju
uchodzącym za chrześcijański czy uczestniczenia w określonym obrzędzie lub
rytuale. Początek życia chrześcijańskiego następuje jako rezultat wyboru. A
zatem baptyści dokładają starań, by jak największa ilość ludzi zapoznała się z
propozycją składaną przez Boga w Ewangelii, aby następnie ustosunkowali się doń
i - jeśli zechcą, a respektowana jest tutaj zasada bezwzględnej wolności
sumienia - przyjęli ją i stali się chrześcijanami. W oparciu o Pismo Święte
wierzą, że decyzja o przyjęciu Ewangelii staje się u człowieka szczerze
wierzącego i ufającego Bogu, początkiem głębokiej życiowej przemiany. Na skutek
ukierunkowania się na Boga zmienia się hierarchia wartości osoby wierzącej, jej
styl życia a nade wszystko, świat idei i przeżyć czyli dusza. Zjawisko to
Biblia określa mianem nowonarodzenia, narodzenia
z Boga, narodzenia z wysoka, i traktuje je jako Boży
zamysł wobec nas wszystkich. Nowonarodzenie jest bezpośrednim
skutkiem przyjęcia zbawienia. Bez nowonarodzenia, bez przemiany
duchowej wierzącego, nie można mówić o chrześcijaństwie. Rzeczywistość ta
stanowi pierwszy etap życia duchowego. Jednocześnie wprowadza ona
chrześcijanina w proces rozwoju i dojrzewania duchowego. Elementami
decydującymi o prawidłowym wzroście chrześcijanina jest regularna lektura Pisma
Świętego, modlitwa, dzielenie się swą wiarą i podleganie opiece duszpasterskiej
dostępnej w zborze chrześcijańskim.
Człowiek
wierzący jest świadom, iż przed Bogiem odpowiada za postępy w wierze i
moralności. Dlatego też odwraca się od swoich grzechów i słabości, wyznaje je
Bogu w modlitwie i podejmuje trud niepowracania do nich. Dużą pomocą w rozwoju
duchowym jest bliska więź z dojrzałymi chrześcijanami oraz regularny kontakt z
duszpasterzem. Kościół baptystyczny odrzuca zwyczaj tzw. spowiedzi usznej.
Uznaje bowiem, iż duchowni nie posiadają władzy odpuszczania grzechów, która
jest wyłączną domeną Boga. Wyznawanie grzechów bezpośrednio Jemu dokonywane
przez człowieka świadomego Jego miłości i bliskości jest najlepszym sposobem na
zerwanie
ze słabościami i wadami. Jednocześnie omawiany proces powinien się dokonywać w
Kościele jako wspólnocie ludzi świadomie wierzących i duchowo na
nowo narodzonych", wrażliwych na sprawy wiary i przyjaźnie
nastawionych do duchowych potrzeb swych bliźnich. Ludzie świadomie wierzący
posiadają bowiem pewność, że dzięki Bożemu miłosierdziu i żywej wierze mają
udział w zbawieniu, które rodzi w sercu taką radość i pokój, jakiej ten świat
nie zna.
Kościół jako wspólnota wierzących
Ruch
baptystyczny powstał w następstwie poszukiwań nowotestamentowego modelu
Kościoła. Pierwsi baptyści obserwując życie współczesnych im Kościołów,
zrzeszających bez różnicy osoby wierzące, jak i religijnie obojętne,
skupiających zarówno ludzi, którym zależy na realizacji ideałów Bożych, jak i
ludzi pozostających w strukturze kościelnej z racji bezrefleksyjnie
przyjmowanej tradycji, postanowili - wzorem Kościoła apostolskiego - tworzyć
zbory złożone wyłącznie z osób świadomie pragnących żyć życiem wiary. Z kart
Biblii wyczytali również, że sposobem włączenia do Kościoła w jego lokalnym
wymiarze, włączenia do zboru, jest chrzest osoby deklarującej przystąpienie do
społeczności wierzących. Koncepcja gminy kościelnej jako wspólnoty wierzących
ochrzczonych na wyznanie wiary, stała się specyfiką baptystów. Uznaje ona
jednocześnie, że zbór lokalny jest jedyną posiadającą biblijny mandat
manifestacją Kościoła powszechnego - wszystkie inne struktury o charakterze
ponadzborowym mają charakter pomocniczy, wtórny. Wizja ta zakłada, że zbór
miejscowy jest zupełnym, wyposażonym przez Boga we wszystkie dary, Kościołem.
Jednakże trzeba dodać, że dla baptystów, wizja ta nigdy nie oznaczała
izolacjonizmu, polegającego na unikaniu więzi z innymi zborami. Wręcz
przeciwnie, od samego początku podkreślali konieczność współpracy
międzyzborowej, tworzyli związki zborów, chętnie też współpracowali z innymi
chrześcijanami, pozostającymi z nimi w jedności w zakresie zasadniczych prawd
wiary. Ruch baptystyczny bardzo mocno i zdecydowanie od samego początku
podkreślał konieczność oddzielania Kościoła i państwa. Uznawał bowiem, że
obywatelom nie można narzucać jakiejkolwiek religii bądź ideologii. Stąd jego
przedstawiciele aktywnie walczyli o wolność sumienia dla wszystkich i domagali
się wyraźnego oddzielenia organizacji religijnych od struktur państwowych.
Baptyści
- podobnie jak pozostali protestanci - uznają, iż Chrystus ustanowił dla
Kościoła dwa podstawowe obrzędy (sakramenty, ustanowienia): chrzest i Wieczerzę
Pańską czyli Komunię. Chrzest udzielany jest osobom świadomym, deklarującym
osobistą wiarę w Chrystusa, pragnącym uzyskać członkostwo w zborze.
Praktykowany w formie nowotestamentowej, przez całkowite zanurzenie w wodzie,
symbolizuje utożsamienie się osoby chrzczonej ze śmiercią, pogrzebem i zmartwychwstaniem
Jezusa Chrystusa, czyli podstawowymi faktami zbawczymi. Wieczerza Pańska
udzielana jest wiernym pod obiema postaciami, chleba i wina, i posiada
charakter pamiątki ofiary Krzyża. Zarówno chrzest jak i Wieczerza Pańska nie
udzielają osobom je przyjmującym sakramentalnej łaski, ani nie są źródłem życia
duchowego. Są to czynności symboliczne, znaki uświadamiające nam znaczenie
najistotniejszych prawd wiary - chrzest symbolizuje śmierć, pogrzeb i
zmartwychwstanie Pańskie i nasze z Nim zespolenie. Wieczerza przypomina cenę
jaką Chrystus zapłacił za nasze odkupienie: złożył swe ciało i krew jako okup.
Zbory baptystów uznają istnienie dwóch urzędów w Kościele: urzędu prezbitera
(pastora, duszpasterza) oraz urzędu diakona (funkcja pomocnicza w zakresie
zarządzania zborem oraz działalności opiekuńczej i charytatywnej). Duchowni
Kościoła oraz diakoni nie są zobowiązani do życia w stanie bezżennym. Co
więcej, osoba sprawująca urząd w Kościele, a spełniająca rzetelnie swe
obowiązki małżeńskie i rodzinne, jest zachęcającym wzorcem realizacji
chrześcijańskiej etyki społecznej. Wszystkie struktury Kościoła obsadzane są w
drodze demokratycznych wyborów. Osoby nie będące duchownymi mogą zasiadać we
władzach kościelnych wszystkich stopni.
Życie chrześcijańskie jako czas służby i
wzrostu
Moment
opowiedzenia się za Chrystusem, towarzyszące mu duchowe nowonarodzenie, stanowi
początek życia chrześcijańskiego. Odtąd wierzący ma wzrastać duchowo i
intelektualnie. Pogłębiać się ma jego znajomość Słowa Bożego, umacniać wiara, a
postawa moralna coraz bardziej ma się upodabniać do wzorca prezentowanego w
Biblii. Wiara osoby, która zaufała Jezusowi winna przenikać całe jej życie, a
nie stanowić tylko świątecznego doń dodatku. Staje się ona inspiracją dla
rozwoju intelektualnego i uczuciowego, twórczych działań na rzecz otoczenia.
Rodzi prawdziwy pokój w sercu, radość istnienia i wytrwałość w trudnych
chwilach. Człowiek odkupiony znajduje dzięki Duchowi Świętemu zdolność do
zerwania z nałogami i niegodnymi chrześcijanina zwyczajami. Kultywuje życie
rodzinne i towarzyskie, szanuje dostojeństwo i nienaruszalność związku
małżeńskiego, pierwszoplanową rolę rodziny jako podstawowej komórki życia
społecznego. Przykłada szczególną wagę do starannego wychowania oraz
wykształcenia dzieci i młodzieży. Wierzący stara się składać dobre świadectwo
poprzez sumienność w pracy zawodowej oraz odpowiedzialne stanowisko w życiu
państwa, wykonując należycie swoje zobowiązania wobec władzy świeckiej. Nie ma
prawidłowego życia wiary bez uczestnictwa we wspólnocie kościelnej. Polegać ono
powinno na zaangażowaniu w modlitwę Kościoła, słuchaniu Słowa Bożego, a w miarę
możliwości: uczestnictwie w ewangelizacji oraz chrześcijańskiej działalności
charytatywno-opiekuńczej. Zbór jest zatem naturalnym środowiskiem dla
wierzących, domem duchowym, miejscem wzrostu, nauki, zdobywania doświadczeń,
dzielenia się swymi odkryciami i dokonaniami, jest miejscem nabierania otuchy i
zachęty do życia pośród niepokojów tego świata. Życie chrześcijanina jest
przygotowaniem do spotkania z Panem twarzą w
twarz". U kresu czasów bowiem, w momencie nieznanym Kościołowi
i światu, Chrystus powtórnie przyjdzie na ziemię,
by dokonać sądu nad ludzkością.
Umarli wierzący powstaną do życia
w chwale, niesprawiedliwi zaś zostaną oddaleni sprzed oblicza
Pańskiego. Szczerzy wyznawcy żyjący w czasie powrotu Jezusa dołączą do
zmartwychwstałych sprawiedliwych, tak jak oni przyobleczeni zostaną w chwalebne
ciała i zamieszkają wspólnie w Domu Ojca, którym będzie Nowe Niebo i Nowa
Ziemia, Niebiańskie Jeruzalem, gdzie Pan otrze wszelką łzę z
oczu ich".
4.
ORGANIZACJA I FORMY DZIAŁALNOŚCI
Ustrój Kościoła Chrześcijan Baptystów w
RP.
Zbór
zgodnie z teologią baptystyczną jest Kościołem w pełni tego słowa znaczeniu,
wyposażonym przez Boga we wszystkie dary, umożliwiające mu dojrzewanie i
rozwój. Historycznie rzecz ujmując baptyści zawsze dążyli do współpracy i
wzajemnego wspierania się przez zbory. Tradycyjnie też tworzyli lokalne związki
zborów, a następnie unie krajowe, związki regionalne i związek ogólnoświatowy.
Współcześnie działająca w Polsce unia zborów baptystycznych nosi nazwę Kościół
Chrześcijan Baptystów w RP i posiada przedstawiony poniżej ustrój, opierający
się na zasadach demokratycznych. Zbory Kościoła. Zbory stanowią samodzielne
finansowo i autonomiczne jednostki w ramach Kościoła, zrzeszające osoby
posiadające status członków w oparciu o złożone wyznanie wiary, deklarację
stosowania tej wiary w praktyce i chrzest w formie nowotestamentowej. Wszyscy
członkowie zboru posiadają bierne i czynne prawo wyborcze, obsadzają w drodze
wspólnych, demokratycznych decyzji wszystkie funkcje w zborze (dotyczy to także
wyboru duchownych) oraz decydują o bieżącej działalności zboru, w tym o
sprawach finansowych i majątkowych. Na czele zboru stoi Rada Zboru, kierowana
przez przewodniczącego, którym może być duchowny. Członkowie zboru delegują w
drodze wyboru uczestników wyższych struktur Kościoła. Kościół baptystyczny w
Polsce składa się obecnie z około 76 zborów. Okręgi Kościoła. Okręgi są
strukturą powołaną w celu realizacji zadań Kościoła w skali przekraczającej
możliwości pojedynczego zboru. Zarządzane są przez Radę Okręgu wyłanianą przez
zbory, na jej czele stoi Prezbiter Okręgu. W chwili obecnej istnieje w Polsce 9
okręgów Kościoła Chrześcijan Baptystów. Kościół jako unia zborów. Władzami
Kościoła, który jest związkiem (unią) zborów, są: Krajowa Konferencja Kościoła,
Rada Kościoła oraz Prezydium Rady Kościoła. Krajowa Konferencja Kościoła jest
najwyższą władzą stanowiącą Kościoła, złożoną z delegatów zborów, członków Rady
Kościoła, członków Komisji Rewizyjnej Kościoła, Prezbiterów Okręgów,
dotychczasowych Przewodniczących Rady Kościoła oraz Przewodniczących Komisji
działających przy Radzie Kościoła. Rada Kościoła jest najwyższą władzą
wykonawczą Kościoła powoływaną przez Krajową Konferencję Kościoła. Na jej czele
stoi Przewodniczący, którym jest wybierany bezpośrednio przez Konferencję
Kościoła Prezbiter Kościoła. Przewodniczący Rady Kościoła, jej
Wiceprzewodniczący, Sekretarz i Skarbnik tworzą Prezydium Rady Kościoła, jako
organ wykonujący uchwały Rady Kościoła. Duchowni i diakoni Kościoła. Duchownymi
Kościoła są prezbiterzy, kaznodzieje i wikariusze sprawujący obowiązki
duszpasterskie i nauczycielskie, powoływani na urząd przez zbór. Pomocnikami
duchownych są diakoni pełniący funkcje w zakresie pracy o charakterze
charytatywnym i opiekuńczym, wspierający pracę duchownych oraz sprawujący
wybrane obrzędy w zborze. Kandydaci do pracy duszpasterskiej wykształcenie
zdobywają w państwowej Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie lub w
seminariach teologicznych prowadzonych przez Kościół: Wyższym Baptystycznym
Seminarium Teologicznym w Warszawie oraz w Biblijnym Seminarium Teologicznym we
Wrocławiu.
Podstawowe formy działalności Kościoła
Działalność
Kościoła polega w szczególności na publicznym oddawaniu Bogu czci, prowadzeniu
działalności ewangelizacyjnej i oświatowej oraz charytatywno-opiekuńczej.
Zbór
baptystyczny oddaje cześć Bogu szczególnie w ramach nabożeństwa organizowanego
w niedziele i święta, a także w wybrane dni powszednie. Świętami kościelnymi
są: Święto Narodzenia Pańskiego, Wielki Piątek, Święto Zmartwychwstania
Pańskiego, Święto Wniebowstąpienia Pańskiego, Święto Zesłania Ducha Świętego.
Są to uroczystości poświęcone wyłącznie uwielbieniu Boga, bowiem baptyści -
których wiara posiada charakter monoteistyczny (wiara w jednego Boga),
trynitarny (wiara w Boga w Trójcy Świętej jedynego) i chrystocentryczny (wiara
w jedynego Boga objawionego przez Jezusa Chrystusa, posiadającego prawdziwą
naturę Bożą i ludzką, będącego jedynym Pośrednikiem między Bogiem a ludźmi) -
odrzucają kult kogokolwiek poza Bogiem, a także kwestionują pośrednictwo
(dotyczy to także pośrednictwa kapłańskiego) dokonywane przez kogokolwiek poza
Chrystusem, jedynym Pośrednikiem. Podstawowe elementy nabożeństwa to w
szczególności: modlitwa wspólna lub indywidualna, czytanie Słowa Bożego,
kazanie bądź rozważanie tekstów Pisma Świętego, pieśni kościelne oraz
wypowiedzi osób wierzących poświęconych ich duchowym przeżyciom, które prezentowane
są w celu zachęcenia innych chrześcijan do wytrwałości w wierze. Podczas
nabożeństw sprawowane są obrzędy chrztu i Wieczerzy Pańskiej. Kościół
praktykuje także m.in. obrzędy zaślubin, ordynacji pastorskiej i pogrzebu
chrześcijańskiego. Nabożeństwa odbywają się w kościołach, kaplicach, domach
modlitwy i mieszkaniach prywatnych. Ich cechą charakterystyczną jest
powściągliwa forma i koncentracja na prezentowanej treści. Podobnie wystrój
miejsc, gdzie odbywają się zgromadzenia religijne, respektuje powyższe zasady:
dokłada się starań, aby pomieszczenia te były estetyczne, a zarazem szanowały
dostojeństwo nabożeństwa chrześcijańskiego. Teologia baptystyczna wyklucza
istnienie przedmiotów kultu w rodzaju tzw. świętych obrazów, figur, relikwii
etc. W miejscach, gdzie odbywają się nabożeństwa zazwyczaj znajduje się krzyż
będący symbolem chrystianizmu. Nabożeństwo prowadzi duchowny lub inny
upoważniony członek zboru, znany ze stałości wiary i dobrej znajomości Słowa
Bożego. W zborach baptystycznych także osoby nie pełniące określonej funkcji w
Kościele, jeśli wykazują się odpowiednim przygotowaniem merytorycznym, mają
prawo wygłaszania kazań.
Wielką
wagę Kościół przykłada do działalności ewangelizacyjnej, której celem jest
zaznajomienie zainteresowanych z treścią przesłania biblijnego, mówiącego o
Bogu, Jego miłości i przygotowanym przez Niego zbawieniu. Odbywa się ona
poprzez publiczne kazania, odczyty, konferencje, koncerty, projekcje filmów
itp. Kościół dystansuje się od wszelkich form podstępnego zdobywania sympatyków
(prozelityzm), wierząc - zgodnie ze swoim wielowiekowym zwyczajem - że wiara
chrześcijańska ma wartość tylko wtedy, gdy stanowi wynik swobodnej decyzji. Do
takiej decyzji przygotować ma człowieka działalność ewangelizacyjna.
Ewangelizacja dotyczy zarówno osób spoza Kościoła jak i pochodzących z rodzin
baptystycznych. Dlatego też elementem przygotowania dzieci członków Kościoła do
decyzji wiary jest katechizacja. Odbywa się ona w kościelnych punktach
katechetycznych. Jej celem jest zaznajomienie dzieci i młodzieży z Bożą ofertą
i przygotowanie do decyzji wiary, którą winny podjąć samodzielnie. Kościół
prowadzi Dom Opieki dla osób starszych, a także realizuje inne formy pracy
charytatywno-opiekuńczej, zarówno w wymiarze ogólnopolskim jak i lokalnym.
Znany jest udział Kościoła w przekazywaniu społeczeństwu polskiemu pomocy
charytatywnej udzielonej przez środowiska baptystyczne świata, zwłaszcza w
okresie po II wojnie światowej i na początku lat 80-tych, w czasie stanu
wojennego. Działalność wydawnicza stanowi ważny element służby Kościoła,
będącej formą kościelnej misji ewangelizacyjnej, nauczającej i oświatowej.
Kościół publikuje miesięcznik Słowo Prawdy", kwartalnik Pryscylla".
Prowadzi również wydawnictwo książkowe pod nazwą
Wydawnictwo Słowo Prawdy". Dochody Kościoła
pochodzą z dobrowolnych składek członkowskich,
ofiar i datków przekazywanych przez wiernych. Ich dystrybucja podlega
kontroli komisji rewizyjnych zborów oraz Komisji Rewizyjnej Kościoła,
wybieranych zgodnie z demokratyczną procedurą. Bieżącej informacji o
działalności baptystów w Polsce i na świecie dostarcza miesięcznik Kościoła
Chrześcijan Baptystów Słowo Prawdy", zamieszczający szereg materiałów na
tematy teologiczne, historyczne i praktyczne. Jego prenumerata wraz ze
sprzedażą wymienionych powyżej pozycji książkowych jest realizowana pod
adresem: Wydawnictwo Słowo Prawdy", ul. Waliców
25, 00-865 Warszawa.
5.
WYBRANA LITERATURA
Szkic
wszechstronnej i autorytatywnej informacji na temat baptystów i Kościoła
baptystycznego w języku polskim znaleźć można w Encyklopedii Katolickiej
(Michał Stankiewicz, Baptyści, Encyklopedia Katolicka t. 1, Lublin 1989, s.
1310-1311) gdzie podano również obszerną bibliografię obcojęzyczną oraz w
periodyku Studia i Dokumenty Ekumeniczne" (Krzysztof
Bednarczyk, Baptyści, Studia i Dokumenty Ekumeniczne, 1983 nr 4). Przykładem
zarysu teologii systematycznej pióra autora baptystycznego, pisanej
z uwzględnieniem wszystkich opcji protestanckich w kontekście
ogólnochrześcijańskim, jest książka Bruce Milne'a pt. Poznaj prawdę. Kompendium
teologii chrześcijańskiej, Katowice 1992. Tam też pomieszczono obszerny szkic
bibliograficzny: Wybrana polska bibliografia teologii systematycznej, gdzie
ujęto pozycje odzwierciedlające stanowisko baptystyczne. Wybrane zagadnienia
teologii dogmatycznej omawia w swej pracy polski teolog baptystyczny, Konstanty
Wiazowski: Podstawy naszej wiary, Warszawa 1987. Poszczególnym tematom nauki
biblijnej poświęcone są dostępne w języku polskim popularne opracowania znanego
ewangelisty Billy Grahama: Duch Święty, Warszawa 1988; Musicie się na nowo
narodzić, Warszawa 1978; Śmierć i co dalej?, Warszawa 1992. Baptystyczne stanowisko
w sprawie chrztu przedstawia książka Erica Lane'a pt. Chcę być ochrzczony,
Warszawa 1988. O specyfice konfesyjnej baptyzmu traktuje praca H. Cook'a, O co
walczą baptyści?, Warszawa 1963. Zestawienie doktryny baptystycznej z katolicką
oferuje przeznaczona dla szerokiego kręgu odbiorców publikacja Krzysztofa
Bednarczyka: Chrześcijaństwo ewangeliczne a katolicy, Warszawa 1974.
Historię
ruchu baptystycznego na ziemiach polskich omawia opracowanie H.R.
Tomaszewskiego: Powstanie i rozwój ruchu baptystów w Polsce w latach 1858-1939
pomieszczone w Kalendarzu Chrześcijanina na rok 1983, wydanym nakładem
Zjednoczonego Kościoła Ewangelicznego. Tej samej problematyce poświęcona jest
książka K. Bednarczyka, Historia zborów baptystów w Polsce do 1939 roku, Warszawa
1994.
Niniejsze
opracowanie autorstwa prof. dr hab. Tadeusza J. Zielińskiego ukazało się
drukiem nakładem Wydawnictwa "Słowo Prawdy" w 1994 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz