27.04.2020

Szukajcie, a znajdziecie!



Podejrzewam, że zdarzyło ci się coś kiedyś zgubić, co było dla ciebie na tyle wartościowe, że mocno tego szukałeś. Niektórzy zgubili klucze od domu lub samochodu, ktoś mógł zgubić pieniądze, ważne dokumenty jak dowód osobisty, prawo jazdy albo jeszcze inne ważne papiery. Ja ze swojego życia pamiętam przynajmniej kilka takich sytuacji. Kiedyś zgubiłem tzw. książeczkę spawacza w której miałem świadectwo wszystkich moich umiejętności spawalniczych i uprawnień jakie posiadałem. Bez tego dokumentu ciężko było potwierdzić, że mam wykształcenie w tym kierunku i przeszedłem odpowiednie szkolenie. Pamiętam jak mocno byłem zaangażowany, by odnaleźć te dokumenty. Próbowałem sobie przypomnieć bardzo dokładnie, gdzie tego dnia byłem, co robiłem, jakimi drogami chodziłem, by przeszukać uważnie wszystkie te miejsca, gdzie mogłem je zgubić. Innym ważnym dokumentem który zgubiłem, było świadectwo homologacji butli gazowej w samochodzie bez którego samochód nie mógł przejść przeglądu. Pamiętam, że bardzo uważnie po kilka razy przeglądałem wszystkie papiery jakie posiadałem z nadzieją, że może gdzieś się ten drobny kwitek zawieruszył i w końcu się znajdzie. Jednak nie znalazł się i byłem zmuszony pisać do producenta butli, by wystawił mi duplikat.
Pewnie zastanawiacie się dlaczego przywołuje te przykłady?  
Przywołuje je, bo przypominają mi one wezwania Słowa Bożego do szukania Boga. Tak mocno jak byłem zaangażowany w poszukiwanie zgubionych rzeczy na których mi zależało, tak rozumiem powinniśmy być mocno zaangażowani w szukanie Boga.
Nie sposób nie zauważyć, gdy czytamy Pismo Św. jak często pojawiają się w nim wezwania, by szukać całym sercem Pana.
Spójrzmy na kilka wierszy
Psalm 27:8  Z natchnienia twego mówi serce moje: Szukajcie oblicza mego! Przeto oblicza twego szukam, Panie.
1 Kronik 16:11  Szukajcie Pana i mocy jego, Rozpytujcie się ustawicznie o oblicze jego!
Psalm 105:4  Szukajcie Pana i mocy jego, Szukajcie zawsze oblicza jego!
Psalm 63:2  Boże! Tyś Bogiem moim, ciebie gorliwie szukam, Ciebie pragnie dusza moja; Tęskni do ciebie ciało moje, Jak ziemia zeschła, spragniona i bezwodna.
Amosa 5:4  Bo tak mówi Pan do domu Izraela: Szukajcie mnie, a żyć będziecie!
Sofoniasza 2:3  Szukajcie Pana, wszyscy pokorni ziemi, którzy wypełniacie jego prawo! Szukajcie sprawiedliwości, szukajcie pokory, może się ukryjecie w dniu gniewu Pana.
Izajasza55:6  Szukajcie Pana, dopóki można go znaleźć, wzywajcie go, dopóki jest blisko!
O Uzjaszu jest napisane
2 Kronik 26:5  Szukał on Pana, dopóki żył Zachariasz, który uczył go bojaźni Bożej, a dopóki szukał Pana, Bóg darzył go powodzeniem.

Łukasza 11:9  A Ja wam powiadam: Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam.
Mateusza 6:33  Ale szukajcie najpierw Królestwa Bożego i sprawiedliwości jego, a wszystko inne będzie wam dodane.
Kolosan 3:1  A tak, jeśliście wzbudzeni z Chrystusem, tego co w górze szukajcie, gdzie siedzi Chrystus po prawicy Bożej;
3:2  O tym, co w górze, myślcie, nie o tym, co na ziemi.
Co to znaczy szukać Boga, czy gdzieś się On zgubił? Nie, chodzi o to, by poszukiwać Bożej obecności. Obecność w Starym Testamencie dosłownie jest tłumaczona jako twarz jak w Psalmie 27 że należy szukać Jego oblicza lub 105 „szukajcie zawsze oblicza Jego” 1 Kronik 16,11 „rozpytujcie się ustawicznie o oblicze jego”, to znaczy, że mamy poszukiwać Bożej twarzy, czyli być w Jego obecności. Starać się o to, by zawsze być blisko Boga.
Ale co znaczy być w Bożej obecności, czy Bóg nie jest wszędzie? Czy nie jest w każdym miejscu we wszechświecie? Tak i nie. Bóg jest wszechobecny i wszechmocny i w tym znaczeniu jest wszędzie dostępny i wypełnia każdą cząstkę wszechświata jak powiedział Ap Paweł w Dziejach Ap 17,28 że w Bogu żyjemy i w nim się poruszamy. Znaczy to, że Bóg swoją obecnością wypełnia wszystko, całe stworzenie. Bóg też jest ze swoimi dziećmi jak powiedział Pan Jezus, że jest z nami po wszystkie dni, aż do skończenia świata (Mat 28,20).
Ale jest również prawdą, że pomimo, iż Bóg zawsze i w każdej chwili jest wszędzie, możemy mieć poczucie, że nie jest z nami i nie jest tak samo mocno z każdym człowiekiem. Jest to tak, że obecność Boża niekiedy przejawia się bardziej doświadczalnie w życiu niektórych ludzi i w niektórych miejscach. Było tak ze świątynią w Starym Testamencie, która była Miejscem obecności Boga lub z Arką Przymierza. Bóg obiecał że Jego imię będzie obecne w szczególny sposób w miejscach, które służyły do kultu. Bóg również był w wyjątkowy sposób z Mojżeszem, z Józefem z Eliaszem, Elizeuszem, Janem chrzcicielem i wieloma innymi Bożymi sługami.
Dlatego, że Bóg chce być bardziej doświadczalnie ze swoimi dziećmi mamy Go szukać, mamy szukać Jego twarzy, by Jego obecność nam towarzyszyła.
Jeśli nie robimy tego, nie szukamy Boga, nie jest On przez nas, przez nasze serca, postrzegany jako wspaniały, cudowny, godny uwielbienia, cenny, wtedy nie doświadczamy obecności Bożej w takim stopniu w jakim moglibyśmy doświadczać.
Boga przysłaniają nam nasze cielesne pragnienia i grzechy, które powodują, że Bóg przed nami się ukrywa, nie widzimy Jego oblicza, dlatego ciągle mamy Go szukać, by był najważniejszy w naszym życiu.
Bóg chrześcijan, to jest Bóg objawiony przez objawienie ogólne, czyli swoje stworzenie, które może być przez nas oglądane i również szczegółowe, czyli przez swoje Słowo i czyny zbawcze, a najpełniej przez Słowo wcielone, Pana Jezusa Chrystusa. Ale Bóg objawiony jest również Bogiem ukrytym, który jest tajemniczy i jakby skrywa się przed swoim stworzeniem. Chodzi o to, że nie jest nam łatwo dostrzec Jego osobę, a Bóg nie objawia się każdemu niezaprzeczalnie, kto ma tylko ochotę Go zobaczyć. Stąd tak wiele wątpliwości co do jego istnienia.
W Ks. Izajasza czytamy, że Bóg czasami się zasłania lub ukrywa
Izajasza 8:17  I będę wyczekiwał Pana, który zakrywa swoje oblicze przed domem Jakuba, i w nim będę pokładał nadzieję.
Izajasza 45:15  Zaprawdę, jesteś Bogiem ukrytym, Boże Izraela, Wybawicielu!
Możemy to również dostrzec w nauczania Pana Jezusa, że dla wielu było niezrozumiałe, jakby przemawiał w zagadkach, często przypowieściach, by Jego przesłanie mogli zrozumieć tylko ci, którzy zostali powołani przez Ojca.

Ale co to praktycznie znaczy, że mamy szukać Boga?
Na samym początku podawałem dwa przykłady, gdy coś cennego straciłem, a później tego szukałem. Wtedy cała moja osoba była skupiona na znalezieniu zguby. Świadomie podejmowałem działania, by znaleźć to, co straciłem. Ciągle myślałem o zgubionej rzeczy i w tej chwili było to, centrum mojego życia. Ciągłe szukanie Boga to skoncentrowanie swojego umysłu i serca na Bogu i Bożych sprawach. To ciągły świadomy wysiłek, by zbliżyć się do Niego, by lepiej Go poznać, by bardziej zrozumieć Jego osobę. Szukanie Boga ma być celowe, zaplanowane i świadome, nie możemy tego pozostawiać naszym emocjom, ale codziennie w sposób celowy powinniśmy podejmować wysiłki, by patrzeć w Bożą twarz, to znaczy być w Jego obecności przez narzędzia, które Bóg nam daje jak modlitwa, służenie Bogu oraz rozmyślanie o Nim. Szukaniem Boga jest świadome wołanie do Niego jak czytaliśmy w Izajasza 55,6, wzywajcie Pana póki jest blisko. Szukanie Boga mówił Pan Jezus w Łukasza 11,9 polega na stukaniu pukaniu, błaganiu, by był obecny w twoim życiu i bardziej otwierał ci oczy na swoją osobę.
Szukanie Boga polega na szukaniu tych rzeczy, czyli zajmowanie się rzeczami, które kocha Bóg, a które czynimy ze względu na Boga jak czytaliśmy w Mateusza 6, żeby szukać najpierw Królestwa Bożego. Bóg widzi nasze motywacje w wyniku których podejmujemy różne działania. Jeśli nasze działania wynikają z chęci zbliżenia się do Boga i są zgodne z Jego wolą, to w ten sposób szukamy Go. Szukaniem Boga jest budowanie Bożego kościoła, okazywanie miłości bratniej, zwiastowanie Bożego Słowa lub porzucanie grzechów ze względu na Boga. Ap Paweł powiedział, że mamy szukać tego, co w górze, tego w czym Bóg ma upodobanie czytamy w liście do kolosan w 3 rozdz.
To więc jeśli chcemy, żeby Bóg był z nami, żeby w sposób żywy był obecny w naszym życiu, to musimy Go szukać ciągle i nieustannie, podejmować świadome wysiłki, by zbliżyć się do Niego, by ujrzeć Jego twarz, to znaczy doświadczać Jego obecności.
Wielką obietnicą dla tych, którzy szukają Pana z całego serca, szukają tak jakby zgubili coś cennego jest, że znajdą Go i będą mogli cieszyć się Jego osobą jak Bóg obiecał kiedyś Salomonowi
1 Kronik 28:9  A ty, Salomonie, synu mój, znaj Boga, ojca twojego, i służ mu z całego swego serca i z duszy ochotnej, gdyż Pan bada wszystkie serca i przenika wszystkie zamysły. Jeżeli go szukać będziesz, da ci się znaleźć, lecz jeżeli go opuścisz, odrzuci cię na wieki.
Szukajmy Pana z całego serca, a znajdziemy Go.


Brak komentarzy:

Łączna liczba wyświetleń