Ks.
Rodz. 29, 1 – 18 Jakub dociera do studni gdzie pojono zwierzęta i tam
spotyka Rachele córkę Labana swojego stryja, w której się zakochuje i
postanawia pojąć ją za zonę.
Lea
– oznacza krowę
Rachela
– jagnię, owieczka
Ruben
– Oto syn!, Symeon – Ten który słyszy, Lewi – dołączony, przywiązany, Juda – chwała, chwalić
ü
Miłość jest ślepa.
W pewnym sensie tak można określić, to co stało się z Jakubem po tym jak ujrzał
Rachelę i zakochał się w niej. Ślepa w
tym sensie, że Jakub zupełnie nie dostrzegał zagrożenia i nie zwrócił uwagi na
zwyczaje jakie panowały w tej rodzinie (Rodz.
29,18)
ü
Chociaż Bóg
powiedział, że ochroni Jakuba i będzie go prowadził, to jednak nie ochronił go
przed oszustwem Labana jak myślicie dlaczego? (Rodz 28:15) Myślę, że były dwa powody takiego postępowania Boga.
1 . Pierwszy z nich, to Bóg przez tą sytuacje zmienia
charakter Jakuba.
2. A drugim powodem jest Boży plan, jaki Bóg miał w
stosunku do Jakuba i Izraela. Bóg pozwolił oszukać Jakuba przez Labana, bo miał
zamiar posłużyć się jego postępowaniem.
ü
Myślę, że ta
historia również pokazuje nam, że tam gdzie chodzi o interesy i dobra
materialne, to nawet rodzina może nas oszukać. Laban zwracał się miło do Jakuba
i wspaniale go przyjął, jego usta były słodkie, ale w sercu miał podstęp (Rodz. 29, 13 – 15). Może Laban od
początku myślał o zysku i o tym z jakim dobytkiem przyszedł przyszedł po Rebekę
Izaak. Więc gdy zobaczył Jakuba mógł pomyśleć, że dobrze na tym skorzysta.
ü
Po siedmioletnim
okresie narzeczeństwa Jakub chce pojąć Rachelę za żonę i z nią obcować. Warto podkreślić,
że obcowanie było zarezerwowane dla związku małżeńskiego. Laban wyprawia ucztę,
ale nic nie mówi Jakubowi o swoich zamiarach, że zamierza do namiotu Jakuba
przyprowadzić Leę a nie Rachelę. Hebrajskie słowo, które jest użyte w tekście
na określenie uczty może również oznaczać „pić” „bankiet”. Prawdopodobnie Jakub
sobie trochę podpił, a nadto Lea została przyprowadzona wieczorem (w. 23) i nie
widział jej dokładnie (również tak to widzi tradycja Żydowska – Józef Flawiusz „Dawne
Dzieje Izraela”. W ten sposób dał się oszukać.
Ø
W Biblii
przynajmniej kilka razy mamy sytuację, gdy z powodu nadmiernego spożywania
alkoholu dochodzi do złych konsekwencji. Gdy upija się Noe i przeklina swojego
wnuka Rodz. 9:21 - 25 Upicie Lota i obcowanie z nim jego córek
Rodz. 19, 30 – 36. Słowo Boże
również przestrzega nas przed pijaństwem czy upijaniem się Przypowieści 20:1, 23, 29 Pijacy nie wejdą do Królestwa 1 Kor 6,10
Ø
Przypomnijmy
sobie również jak Jakub zwodzi swojego niewidomego ojca i wyłudza od niego
błogosławieństwo Rozdz. 27, a teraz
sam zostaje oszukany nie rozpoznając Lei. Myślę, że sprawdza się tu przysłowie „co
siejesz to i zbierał będziesz”
Ø
Laban oszukuje
Jakuba ale co ciekawe zwraca uwagę na prawo pierworództwa, które Jakub
pogwałcił.
Ø
Bóg uczy Jakuba
cierpliwości i czekania na wypełnienie obietnicy z Rodz. 25, 23
Słowo Boże również nas wzywa do cierpliwości i
czekania na wypełnienie Bożych obietnic. Jak
5, 7 – 8 Rzymian 8, 18 - 25
ü
Po 7 dniach otrzymał, również za żonę Rachelę chociaż
później taka praktyka została zabroniona Księga
Kpł. 18,18. Pan wstawił się za Leą bo była w niełasce lub niepożądana przez
Jakuba Rodz. 29,31
ü
Warto zwrócić uwagę
na to, że tak jak Jakub i Ezaw wzrastali
w atmosferze rywalizacji. Tak teraz podobną sytuacje Jakub ma w swoim domu.
Kocha Rachelę i ją wynosi nad Leę. Co stwarza konflikty i smutek w Jego domu i właściwie
całe Jego życie będzie tym naznaczone. Gdy urodzi się Józef będzie Jego wynosił
nad swoich braci co spowoduje kłopoty i smutek.
Ostateczne
wnioski:
1.
Jeśli chodzimy z
Bogiem, Bóg zmienia nasze wnętrze i nasz charakter z oszusta robi uczciwego
człowiek. Bóg zmienia nasze myśli i sposób postepowania. Kol 3,10
2.
Oszustwo,
nieuczciwość, kłamstwo ma krótkie nogi i w końcu odbije się czkawką. Jeśli nie
za naszego życia, to z pewnością na sądzie Bożym.
3.
Bóg realizuje
swój plan i w jego realizacji posługuje się różnymi wydarzeniami. Niekiedy
dopuszcza żeby stało się coś złego, by mogło z tego przyjść dobre.
4.
Bóg również uczy
Jakuba przez tą sytuację jak ważne są prawa pierworodnego kiedy Lea nie mogła
być wydana przed Rachelą Rodz. 29,26. Może Jakubowi się przypomniało w tym momencie, że on te prawa pierworództwa pogwałcił
i uważał je za nic
5.
Bóg również uczy Jakuba cierpliwości, by
czekać na wypełnienie obietnic z rodz.
25, 23
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz