Co
pewien czas spotykam się z zarzutami i niezrozumieniem, dlaczego Bóg w Starym
Testamencie wybrał sobie jeden naród, któremu szczególnie błogosławił i którym
w sposób wyjątkowy się opiekował? Dla niektórych jest to nie do przyjęcia, bo
taki Bóg nie pasuje do ich wyobrażenia. Uważają, że gdyby Bóg rzeczywiście w
ten sposób postąpił, to byłby stronniczy, niesprawiedliwy skazując w ten sposób
inne narody na ciemność i niewiedze. Wydaje mi się, że gdy zaczynamy rozważać
ten problem pomija się bardzo ważne aspekty tego zagadnienia. A mianowicie
patrzy się na Izrael, jako na naród, który Bóg sobie obrał, ale w pewnym sensie
nie do końca to jest prawda. Bóg nie obrał sobie Żydów, jako narodu już istniejącego
na wzór innych narodów. Bóg nie zaangażował się w historię tego narodu, gdy ta społeczność,
była już rozwinięta na ziemi i zajmowała pewien terytorialny obszar. Zanim Bóg
cokolwiek zrobił w sprawie tej społeczności to ich jeszcze nie było. I myślę
sobie, że to jest główna przyczyna z powodu, której ludzie nie mogą zrozumieć tego
wyboru. Na wybór Izraela trzeba popatrzeć z zupełne innej strony należy zobaczyć,
że to Bóg jest stworzycielem tego narodu i uczynił go z człowieka nieomal
obumarłego, którym był Abraham (Hebr.
11,12). Więc Izrael jest niczym dziecko zrodzone przez Boga dlatego jest
wybrany i ukochany, a nie dlatego że Bóg odrzucił inne narody a ich wybrał.
Biblia wyraźnie uczy, że istnienie narodu Izraelskiego jest cudem Bożym. Bóg
powołał ten naród do istnienia i troszczył się przez całe wieki o dobro tej
społeczności. Cud wzbudzenia tego narodu jest jasno ukazany przez narodzenie
Izaaka, który został poczęty dzięki Bożej interwencji, bo Abraham i Sara byli już
starzy i nie mogli mieć dzieci. W powołaniu tego narodu Bogu przyświecały
dalsze cele nie tylko dla jednej społeczności, ale dla całej populacji ludzkiej.
Tym celem było objawienie Siebie, swoich praw, sprawiedliwości, świętości, a
celem nadrzędnym przygotowanie świata na przyjście swojego Syna Jezusa
Chrystusa, którego łaska rozciąga się aż po krańce ziemi. Tak, więc jak my
troszczymy się o nasze dzieci, bo są nasze z nas zrodzone tak Bóg troszczył się
o Żydów, bo jest twórcą tego narodu od samego początku, podobnie jak w
późniejszym okresie Bóg jest twórcą chrześcijańskiego kościoła. Dlatego w
powołaniu narodu Izraelskiego istnieją pewne analogie i przesłanie mówiące o tym,
że któregoś dnia Bóg powoła przez swojego Syna Jezusa Chrystusa duchową społeczność
(Kościół) zrodzony przez Niego mocą Ducha Świętego. Jak niegdyś Izrael został
powołany przez Boga w sposób cielesny z obietnicami na daleką przyszłość.
Oczywiście należy oddzielać Kościół chrześcijański od Izraela. Początek
kościoła ma miejsce 2 rozdz. Dziejów Apostolskich, początek narodu Izraelskiego
ma miejsce przy powołaniu Abrahama w 12 rozdz. Ks. Rodzaju. Ale samo powołanie
i istnienie Izraela jest wielkim świadectwem Bożego działania i zapowiedzią
lepszej duchowej społeczności, którą będzie chrześcijański kościół.
Wracając
do początku zagadnienia pragnę powiedzieć byśmy nie patrzyli na Boży wybór
względem Izraela jako na niesprawiedliwe działanie ze strony Boga. Bóg chciał,
by jakiś naród jakaś społeczność nosiła Jego obraz i przekazywała Jego prawa na
ziemi, ale nie wziął żadnej istniejącej społeczności, która mogłaby to czynić. Postanowił
samo stworzyć taki naród i przez niego objawić się światu, jakże niezgłębione
są Boże drogi, a myśli Jego dla nas zbyt wzniosłe
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz