Przypomnijmy sobie kontekst Ks. Zacharisza byśmy mogli zrozumieć ten rozdział.
Bóg
dając Żydom ziemię obiecaną zapowiedział im błogosławieństwo, gdy będą mu
posłuszni i przekleństwo jeśli nie dotrzymają zawartego z Bogiem przymierza Ks.
Kpł 26,3-6; 14-17 Pwt 28,15; Pwt 30,1 – 5.
I
z Historii możemy wiedzieć, ze to się dzieje, Bóg rozproszył Żydów miedzy
narodami i posyłał za nimi miecz. Ale obiecał również, że nie wytępi ich do
końca, ale zmiłuje się nad nimi ze względu na przymierze jakie z nimi zawarł i
miłość jaką ich darzył praojców - Abrahama Izaaka i Jakuba.
Rzymian 11:28 Co do ewangelii,
są oni nieprzyjaciółmi Bożymi dla waszego dobra, lecz co do wybrania, są
umiłowanymi ze względu na praojców.
Wierzę
więc, że to iż Żydzi przetrwali do dzisiaj jest wynikiem Bożej troski o nich. Wyginęli
ich wrogowie: Moabici, Amonici, Kananejczycy, Jebuzyci i inni, ale Żydzi są
nadal. A w XX wieku mogliśmy zobaczyć polityczną odbudowę państwa Izraelskiego
pomimo sprzeciwu wielu wrogów. Do Izraela wciąż wracają Żydzi z całego świata,
co przyczynia się do odbudowy tego narodu.
2
rozdział Zachariasza jest zapowiedzią odbudowy Jerozolimy i przyszłej jej
chwały. Biblia często mówi, że Bóg wybrał Syjon Ps. 78,68; Ps 132,13-14. Psalm 78:68 Lecz wybrał plemię Judy I górę Syjon, którą
miłuje.
Psalm 132:13 Albowiem Pan wybrał
Syjon I chciał go na swoje mieszkanie.
14 Tu miejsce odpocznienia mego
na wieki; Tu zamieszkam, bo upodobałem je sobie.
15 Zasoby jego hojne
pobłogosławię, Ubogich jego nakarmię chlebem.
16 I kapłanów jego przyodzieję
zbawieniem, A jego wierni wielce radować się będą,
17 Sprawię, że tam wyrośnie
Dawidowi potomek, Zgotuję pochodnię pomazańcowi mojemu.
18 Nieprzyjaciół jego okryję
wstydem, Ale nad nim zajaśnieje korona jego.
W
moim przekonaniu i nie tylko moim, ale wielu poważnych biblistów i egzegetów biblijnych
11 Rodz. listu do Rzymian zapowiada Zbawienie Izraela na końcu czasów.
Natomiast w Ks. Zachariasza którą studiujemy jest dużo odwołań do przyszłej
chwały Izraela. Te wszystkie obietnice pojawiają się w tej księdze, bo znaleźli
się w trudnym momencie historii. Ponad 70 lat wcześniej plemię Judy, czyli
południowe Królestwo Izraela zostało uprowadzone i przesiedlone do Babilonu jak
zapowiadał prorok Jeremiasz. A ponad 150 lat wcześniej to samo stało się z
północnym królestwem, które zostało podbite przez Asyrię. Jednak Izraelici z
północnego królestwa nigdy nie wrócili, część przesiedliła się na południe, a
inni ulegli asymilacji z Samarytanami sprowadzonymi przez Asyryjczyków na
tereny, które żydzi wcześniej zajmowali. Inni zaś zostali wchłonięci przez
narody do których ich rozproszono.
To
więc gdy wrócili po ponad 70 latach niewoli Babilońskiej do swojej ziemi
potrzebna im była zachęta, wzmocnienie, by mogli się odbudować. W ten sposób
mogli się upewnić, ze Bóg ich nie odrzucił, ale nadal jest po ich stronie.
Odbudowa
świątyni i Jerozolimy nie była prosta, po 18 latach od powrotu udało im się
wznieść jedynie fundamenty świątyni. Zbyt mocno skupili się na własnych domach
zamiast na dziele Pana, co możemy przeczytać w Ks. Ageusza, który był
równorzędnym prorokiem z Zachariaszem Ageusza 1,2 – 9
Mieli także przeciwników z pogańskich narodów, Samarytan którzy
przeszkadzali w pracach i słali listy, do Królów Perskich, by powstrzymać
odbudowę Ezdr 4.
W
związku z tymi wszystkimi problemami Bóg posyła proroków, by podnieść naród i
zachęcić ich dając im obietnice na daleką przyszłość i zapewnia ich, że warto
trudzić się przy Bożym dziele, bo Bóg to wspiera, błogosławi i praca w nie
włożona nie pójdzie na marne, a wysiłek
włożony w Boże Królestwo ma wieczne obietnice przynosząc wieczne zyski.
Natomiast wysiłek włożony jedynie w doczesne sprawy wraz z naszą śmiercią się
skończy, ale służba dla Boga przez wiarę w Chrystusa ma wieczną nagrodę i warto
się temu poświęcić.
Zwróćmy uwagę także na to, że gdy mamy
problemy to często oczekujemy jakiejś interwencji Boga w postaci cudu,
cudownego działania na zasadzie niezwykłego rozwiązania problemu. I faktycznie
Bóg czasami tak działa, ale częściej Bóg działa w naszym życiu przez swoje
Słowo przez które nas zachęca, wspiera i dodaje nam sił. W kontekście księgi
Zachariasza posyła dwóch proroków, którzy przekazują ludowi Bożemu słowa od
Boga. Jeśli my będziemy kochali Boże Słowo i karmili się nim, Bóg również w
maszyn życiu będzie przez nie działał.
Niestety
z obietnicami dla Izraela możemy popaść w dwie skrajności. Pierwsza, to taka,
że zaczniemy odnosić je wyłącznie do Izraela nie znajdując ich zastosowania dla
dzisiejszego kościoła, a druga, to uduchowiać je i odnosić je wyłącznie do
Kościoła twierdząc, że już nie mają zastosowania do narodu Żydowskiego, bo Bóg
na wieki ich odrzucił, gdy ukrzyżowali Chrystusa.
Powinniśmy pamiętać, że były to obietnice dane tamtym ludziom i jeśli nie miały odnosić się do ich narodu, to były fałszywym pocieszeniem. Więc uważam, że przede wszystkim odnosiły się do nich i mają również zastosowanie dla nas.
Wiemy,
że naród Izraelski jest zhańbiony, a Bóg
przez Zachariasza przychodzi z kolejną wizją, że wszystko zostanie odbudowane.
W Ks. Zachariasza 2,1 prorok Zachariasz widzi cztery rogi dzikich zwierząt. Nie jest powiedziane, co to za
rogi, ale rogi te oznaczają narody, które rozproszyły i rozdarły Izraela.
Izrael
za odrzucenie Boga spotkał się z Bożym gniewem w postaci najazdu pogańskich
narodów, które podbiły Żydów zadając im wiele cierpienia. Zanim Bóg to uczynił
przestrzegał Boży lud przez swoich proroków, że jeśli się nie upamiętają, to właśnie tak się stanie.
Mówił
do nich przez Jeremiasza 6,10 – 19 zapowiadając najazd Babilończyków i
niewolę babilońską.
Cztery
rogi które widzi prorok w naszym tekście mogą wskazywać na Królestwa które
podbiły Izrael jak Babilon, Asyria, Edom, Egipt i Medo – Persja.
Mogą również oznaczać jeszcze inne pogańskie królestwa, które w przyszłości będą zniewalać Izraela jak Grecja lub Rzym.
Rogi
w Biblii oznaczają pogańskie narody i przeciwników Izraela reprezentując siłę,
moc i władzę Dan 7,24; Obj 13,1 – Obj 17,12
Dan 7:24 A dziesięć rogów
znaczy, że z tego królestwa powstanie dziesięciu królów, a po nich powstanie
inny; ten będzie inny niż poprzedni i obali trzech królów.
Objawienie 13:1 I widziałem
wychodzące z morza zwierzę, które miało dziesięć rogów i siedem głów, a na
rogach jego dziesięć diademów, a na głowach jego bluźniercze imiona.
Obj 17:12 A dziesięć rogów,
które widziałeś, to dziesięciu królów, którzy jeszcze nie objęli królestwa,
lecz obejmą władzę jako królowie na jedną godzinę wraz ze zwierzęciem.
Czwórka może odnosić się do 4 mocarstw zniewalających Izrael, ale może też odnosić się do wszystkich sił politycznych rozdzierających Izraela i być jedynie liczba symboliczną.
Być
może ta wizja odnosi się do 4 wielkich imperiów, które mają się pojawić przed
nadejściem Królestwa Bożego o których śnił Nabuchadnozor w 2 rozdz. Ks.
Daniela. Tam był to Babilon, Medo-Persja, Grecja i Rzym
W ten sposób prorok mówi, że Bóg wie o ciężkim losie Izraela i panuje
nad tym wszystkim.
Część Izraela myśli, że Bóg porzucił ich i o nich zapomniał, bo pozwolił na niewolę Babilońską, a i po powrocie ciężko im się żyje. Ale Bóg przez proroka mówi, że Pan widzi cierpienie ludu Bożego i te narody, które go zniewalają zostaną osądzone. Bóg nie jest ślepy i nie patrzy na krzywdę swego ludu jakby było to dla niego bez znaczenia, ale jest przejęty Jego losem.
Następnie
Anioł pokazuje Zachariaszowi 4 rzemieślników, 4 kowali. Prorok pyta co
one oznaczają, a Anioł odpowiada, że są to czterej pogromcy, którzy podbiją te
narody, które zniewalały Izraela w. 3-4.
Więc
informacja jest dla ludu Bożego taka, że narody, które zadają cierpienie
Izraelowi zostaną osądzone i ukarane. Tak naprawdę każda wroga siła przeciwko
Izraelowi zostanie zniszczona z powodu Bożej ochrony, która jest nad narodem. W
historii wiele razy próbowano zniszczyć Żydów i przepędzano ich z państwa do
państwa. W starożytności zniewalała ich Asyria, Babilon, Grecja i Rzym. Później
nastała era kościoła, który gdy zyskał przywileje w cesarstwie rzymskim w 4
wieku zaczął prześladować Żydów jako morderców Chrystusa, więc nie mogli
budować synagog, zajmować urzędów państwowych, nie mogli służyć w wojsku, a w
438 roku wprowadzono ustawodawstwo antyżydowskie przez Cesarza Teoduzjusza w
którym dla Żydów było wiele zakazów. Później często Żydów prześladowano za
rzekomą profanacje hostii w Kościele Rzymskokatolickim, a sam kościół
niejednokrotnie nawoływał do prześladowania, a nawet zabijania Żydów.
Twierdzono również, że Żydzi pozyskują krew chrześcijańską do rytuałów
paschalnych, co oczywiście było kompletna bzdurą.
Później
przepędzano Żydów z kolejnych narodów i wydawano edykty usunięcia ich z państwa
w 1182 wypędzono z Francji w 1290 król Edward I wypędził ich z Anglii oraz
wielkie przepędzenie Żydów z Hiszpanii w 1492 w 1555 utworzono getto dla Żydów
w Rzymie przez papieża Pawła IV. A jednym, z największych pogromów Żydowskich
był holokaust podczas drugiej wojny światowej wymyślony i wprowadzony przez
nazistów pod przywództwem Hitlera i jego współpracowników. Moim zdaniem nie da
się inaczej wyjaśnić nienawiści Hitlera do Żydów jak tylko tym, że miało to
źródło diabelskie, demoniczne, a wiemy, że Hitler był okultystą. W prześladowaniach
Żydów zarówno w Starym jak i w Nowym Testamencie wypełniły się Boże zapowiedzi
sądu Bożego dla nich. W Starym Testamencie sąd spadł na nich za porzucenie
przymierza, które zawarli z Bogiem na górze Synaj o czym czytaliśmy wcześniej,
a w Nowym Testamencie przyszedł na Żydów za odrzucenie Chrystusa Łuk 21,24.
Ale
gdy Bóg już osądzi Izrael, to okaże im miłosierdzie oraz łaskę sprawiając, że
dojdzie wśród narodu Izraelskiego do wielkiego przebudzenia duchowego i nawrócą
się do Chrystusa. A w tym czasie Bóg wyleje swój sąd na narody, które ciemiężyły
i zniewalały Izrael Zach 12,3.9
Sofoniasza 3:19 Oto Ja w owym czasie położę kres wszystkim
twoim ciemiężycielom. Wspomogę to, co kuleje, zbiorę to, co rozproszone,
obdarzę ich chwałą i sławą w każdym kraju, gdzie doznali hańby.
20 W owym czasie przywiodę was z
powrotem i zgromadzę was w tym czasie. Zaprawdę, obdarzę was sławą i chwałą u
wszystkich ludów ziemi, gdy na waszych oczach odmienię wasz los - mówi Pan.
Powinniśmy
wiedzieć, że jako chrześcijanie podobnie jak Izrael należy spodziewać się
trudności kłopotów i prześladowań z samego faktu, że jesteśmy Bożym ludem we
wrogim świecie. Biblia mówi, że wróg będzie nas atakował, ale jesteśmy pod Bożą
ochroną Mat 16,18.
Z
tego powodu, że jesteśmy we wrogim środowisku powinniśmy być ostrożni i czujni,
bo jesteśmy na duchowej wojnie. List do Efezjan mówi, że mamy założyć duchową
zbroje Efez 6.
Niestety
niektórzy chrześcijanie idą przez ten świat jakby byli na pikniku nie widząc
zagrożeń i wpadają w różne pokuszenia i kłopoty.
Lekcja
dla nas jest taka, że również kościół jest prześladowany i Bóg z różnych
powodów pozwala na takie prześladowanie. Czasami takim powodem mogą być jakieś
Boże plany rozwoju Bożego Królestwa lub kwestia dyscypliny jego kościoła, nie
zawsze znamy powody, ale powinniśmy wiedzieć i ufać Bogu, że ostatecznie Bóg wyratuje
nas z wszystkich naszych utrapień i wprowadzi do Królestwa Bożego 2 Tym
4,18; 2 Tes 3,3.
W
kolejnej wizji Zachariasz widzi mężczyznę ze sznurem mierniczym w ręku, który zamierza
przemierzyć Jeruzalem, co ma oznaczać, że miasto będzie odbudowane i
rozbudowane. Podobna wizja znajduje się w 40 rozdz. Ks. Ezechiela 2 wierszu,
gdy jest mowa o zbudowaniu nowej świątyni. Gdy Chrystus powróci, będzie
zbudowana nowa wspaniała świątynia, gdzie Pan Jezus jako Król całej ziemi
będzie zasiadał na tronie.
Bibliści nie są pewni, czy sznur mierniczy mierzy miasto Jerozolimę, które mają odbudować za czasów Nehemiasza za 80 lat, czy chodzi o Nowe Jeruzalem, które zostanie odbudowane w Tysiącletnim Królestwie.
Ja
sugeruje, że jest tu mowa o przyszłym Jeruzalem po powrocie Pana Jezusa, które
zostanie zbudowane w tysiącleciu choć niektórzy widzą tutaj odbudowę za czasów
Nehemiasza. Na tysiąclecie Wskazuje bark murów obronnych, że Jeruzalem będzie
miastem otwartym i będzie tam mnóstwo ludzi i bydła w. 8, a także, że
Pan Bóg będzie jego murem i chwałą Izaj 44,26 - 28. Izajasza 4,5;
Jeremiasza 33; Obj 21,23.
Ozeasza 2:1 A liczba synów
Izraela będzie jak piasek morski, którego nie można ani zmierzyć, ani zliczyć.
I będzie tak, że zamiast mówić do nich: Wy nie jesteście moim ludem, będzie się
do nich mówiło: Synami Boga żywego jesteście.
Jeremiasza 30:18 Tak mówi Pan:
Oto Ja odwrócę los namiotów Jakuba i zlituję się nad jego siedzibami, miasto
będzie odbudowane na swoim wzgórzu, a pałac stanie na swoim miejscu.
Jer 30:19 I rozbrzmi z nich
pieśń dziękczynna i okrzyk weselących się, rozmnożę ich i nie będzie ich mało,
uczczę ich i nie będą już w pogardzie.
Jer 30:20 Jego synowie będą jak
niegdyś, a jego zgromadzenie ostoi się przede mną, lecz wszystkich jego
ciemięzców ukarzę.
Jer 30:21 Z niego wywodzić się
będzie jego książę, a jego władca wyjdzie spośród niego; i pozwolę mu
przystąpić i zbliżyć się do mnie, bo któż narażałby swoje życie, by zbliżyć się
do mnie? - mówi Pan.
Jer 30:22 I będziecie moim
ludem, a Ja będę waszym Bogiem.
Jer 30:23 Oto zawierucha Pana
zrywa się i huragan unosi się kłębami, nad głową bezbożnych się kłębi.
Jer 30:24 Nie uśmierzy się żar
gniewu Pana, aż spełni i urzeczywistni zamysły Jego serca; w dniach
ostatecznych zrozumiecie to dokładnie.
Szczególnie Jeremiasza 33 rozdz. jest zapowiedzią odbudowy Jeruzalemu
To
miało zachęcić Żydów do odbudowy świątyni po powrocie z niewoli, bo oni mówili,
że jeszcze nie czas jest odbudowy świątyni, bo mury Jeruzalemu nie są
odbudowane. Bali się więc, ze zanim nie odbudują miasta nie należy zabierać się
za odbudowę świątyni. A Bóg pokazuje im, że ochrona nie leży w murach wokół
miasta, ale w Bogu, to On może stać się murem dla powracających Izraelitów.
Powinni zatroszczyć się o dom duchowy, świątynie i odbudowywać ją, a Pan to
pobłogosławi.
Zastosowanie
dla nas jest takie, że jeśli chcemy, by Bóg był naszym obrońcą i chwałą musimy
każdego dnia ufać Mu i chodzić z Bogiem w świętości. Powinniśmy się troszczyć o
Jego królestwo i nie mówić, że jeszcze nie czas, bo coś jeszcze w naszym życiu
nie załatwiliśmy, z jakimś grzechem się nie uporaliśmy albo jakieś problemy nie
minęły i z tego powodu nie mamy czasu na zaangażowanie w służbę. Takie myślenie
to fałszywa droga, która spowoduje, że zmarnujemy cenny czas na marności i
umknie nam to, co jest naprawdę ważne.
Pamiętajmy, że Bóg patrzy na nasze priorytety, co jest dla nas w życiu istotne i względem tego nas błogosławi. Jeśli będzie ważne dla nas Jego Królestwo, jego Kościół i będziemy się w to angażować, to On będzie błogosławił nawet jeśli obecnie jest to małe i niepozorne.
Następnie
Zachariasz mówi, że nadchodzą czasy, kiedy Izrael będzie wracał z 4 stron
świata na które zostali rozproszeni, by schronić się w Jeruzalemie, bo Bóg
wystąpi przeciwko wszystkim narodom, które zniszczyły Izraela.
Tak
więc Izrael ma Uciekać z Babilonu na Syjon, bo Bóg przyjdzie sądzić narody.
Osobą przez które to czyni, będzie powracający Mesjasz – Jezus Chrystus w.
13 Ps 110,4-6.
Gdy
Jezus powróci i doprowadzi do nawrócenia Izraela, to zniszczy bezbożne narody.
Psalm 110:5 Pan po prawicy
twojej Zetrze królów w dzień swego gniewu.
6 Będzie sądził narody, pobije
wielu Roztrzaska głowy jak ziemia szeroka.
Podobne wezwanie jest skierowane do Bożego ludu w Księdze Objawienia
18,2 – 4, by wyjść ze światowego
Babilonu, czyli światowego systemu bezbożności, pieniądze, wygodne życie,
przyjemności, niemoralność. Należy ufności oddać się Bogu , On nas ochroni
przed zepsuciem i nadchodzącym sądem 1 Jana 2,15.
Idąc dalej, dlaczego Bóg chce sądzić narody, bo narody pogańskie źle
obchodziły się z Bożym ludem, źle obchodziły się z Izraelem. Kto dotyka Boży
lud, to tak jakby dotykał źrenicy Bożego oka.
Oko
ludzkie jest bardzo wrażliwym miejscem, gdy pogańskie narody próbowały
zniszczyć Izraela, to bardzo rozzłościły Boga. Chociaż Bóg pozwalał na to żeby
te narody doświadczyły Izrael, te one znacznie przekroczyły granice
przyzwolenia Bożego i teraz same będą sądzone. Ostatecznie Izrael zatriumfuje
nad swoimi wrogami i staną się oni łupem własnych niewolników. Bóg doprowadzi
do tego, że Izraelici, którzy byli zniewalani i atakowani staną się Panami
tych, którzy ich atakują.
Tak
również będzie z kościołem, że Kościół w końcu zatriumfuje nad swoimi wrogami
nad tymi, którzy dzisiaj próbują go zniszczyć o czym czytamy 25 rozdz. Ew.
Mateusza, kiedy Chrystus przybywa i sądzi bezbożne narody, a swój lud
zaprasza do Królestwa.
Następnie
Bóg mówi, że przyjdzie i zamieszka pośród swojego ludu i z tego powodu powinni
się radować wiersz 14 również mówi, że wiele narodów przyłączy się wtedy do
Izraela.
Jest to odniesienie do powrotu Chrystusa i czasów, gdy jego zbawienie zatriumfuje w 7 rodz. Ks. Objawienia 9 wiersz mamy zbawionych ludzi z wszystkich narodów.
Pan
już to uczynił, już w pewnym sensie zamieszkał ze swoim ludem, gdy przyszedł,
obdarzył nas swoim zbawieniem i darem Ducha Św. i jeszcze to uczyni, gdy
powróci po raz drugi i będzie fizycznie mieszkał ze swoim ludem. Jezus w sposób
fizyczny po swoim powrocie będzie zasiadł na tronie i rządził całą ziemią w
sprawiedliwości i pokoju. Z tego powodu powinniśmy się radować i weselić. w.
14
Mamy obietnice, że Boże królestwo zwycięży pomimo trudności, należy tą
radość także nieść do innych narodów.
15 wiersz mówi o zbawieniu nie tylko Izraela, ale także wielu ludów. Jest to zapowiedź zbawienia pogan, które uwierzą w Jezusa i wejdą do Tysiącletniego Królestwa i będą mieszkać z Izraelem w pokoju.
w. 16 wtedy znowu Pan ich wybierze w posiadłość dziedziczną i będą Jego ludem, kiedy ich zbawi i odnowi i da im dział w ziemi ich Ojców w ziemi świętej.
w. 17
Następnie jest ostrzeżenie w 17 wierszu , że Ci, którzy się z tego śmieją, krytykują i szydzą z nadejścia Bożej sprawiedliwości i Bożego zbawienia powinni się mieć na baczności, bo Bóg już zaczął działać, a Jego plan na pewno się spełni. Wobec tego, że nie następuje to szybko może być pokusa szyderstwa i niewiary, więc należy być ostrożnym, bo w końcu Bóg zadziała z całą mocą i wszystko się spełni. Ci zaś, którzy to odrzucają i nie wierzą Boży plan odkupienia Bożego ludy przez Mesjasza będą przez Boga sądzeni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz