Jan
nadal kontynuuje jak odróżniać tych, którzy są z Boga od tych, którzy Go nie
znają na przykładzie fałszywych nauczycieli znajdujących się w społecznościach
do których Jan kieruje listy.
3.7
Kim jest prawdziwy chrześcijanin?
Pytanie
to wciąż jest aktualne, być może w dzisiejszych czasach bardziej niż
kiedykolwiek, bo jest wiele zamieszania z odpowiedzią na nie. Pamiętam że wiele
lat temu widziałem ulotkę „kim jest
prawdziwy chrześcijan”
W
ulotce tej było postawione kilka pytań, czy wiara w Boga czyni cię
chrześcijaninem, czy modlitwa czyni cię chrześcijaninem, czy chodzenie do
kościoła czyni cię chrześcijaninem i jeszcze kilka. Za każdym razem odp. była
negatywna i pokazywała że wiele działań, które czynią chrześcijanie nie sprawia
automatycznie że jesteśmy chrześcijanami.
A co sprawia że nimi Jesteśmy?
Wiara w Chrystusa wyrażona w
naśladowaniu Go, w postępowaniu na
Jego wzór, w postępowaniu sprawiedliwym. W listach Jana często pojawia się to
przypomnienie. 1 Jana 1,16; 1 Jana 2,4; 1 Jana 2,4; 1 Jana 3,6
W
w. 7 wierszu Jan mówi „nie dajmy się zwieść” bo często, tak
bardzo nam jako ludziom odpowiada, gdy nasz grzech jest usprawiedliwiany, gdy
świat lub ktoś obok nas mówi, „że to nic takiego, że to normalne, że wszyscy
tak robią”. A my przyjmujemy to i tolerujemy nasz grzech przestając w nim
widzieć coś złego, a jednocześnie możemy się łudzić, że jesteśmy chrześcijanami.
Nie, nie róbmy tak, nie dajmy się oszukać jeśli rozmiłujemy się w grzechu,
jeśli żyjemy w nim, to z Bogiem nie mamy nic wspólnego.
Z
kolei ci którzy naprawdę kochają Boga postępują sprawiedliwie, zgodnie z Bożym
prawem, zgodnie z Bożymi przykazaniami, bo zostali ukrzyżowani dla świata, a
żyją dla Chrystusa Galacjan 2,20.
Jeśli
ktoś twierdzi, że wierzy w Chrystusa i jest jego uczniem oraz ma jakieś
intelektualne zrozumienie wiary chrześcijańskiej, ale jednocześnie nie chce być
Chrystusowi posłuszny i miłuje swój grzech nie pokutując z niego i nie walcząc
z nim. Jeśli ktoś taki, nie chce upamiętania, to Jan mówi, że taka osoba jest z
diabła, a nie z Boga. Miłość do grzechu i praktykowanie grzechu upodabnia nas
do diabła, a nie do Boga, co Jan mówi w kolejnym wierszu.
3.8
Tak
naprawdę kto grzeszy jest z diabła, diabeł grzeszy od początku i pragnie, by
każdy człowiek w mocy grzechu pozostał, bo to doprowadzi go do zatracenia Jana 8,44; Efez 2,2.
Co to znaczy że diabeł grzeszy od
początku?
Chodzi
o to, że diabeł jest pierwszą przyczyną grzechu, buntu wobec Boga. Grzech
narodził się w Jego sercu i od tej chwili cały czas w nim żyje i go pomnaża.
Biblia nie mówi wiele o upadku szatana, ale są dwa fragmenty w Starym
Testamencie, które mówią nam o tych wydarzeniach jak grzech narodził w
stworzeniu Ezechiela 28,12 – 19;
Izajasza 14,12 – 15.
Ludzie
którzy kochają grzech są pod mocą szatana i diabeł przez grzech trzyma ich w
niewoli zmuszając te osoby do czynienia swojej woli (2 Tym 2,25-26). Są oni ciągle kuszeni przez diabła do grzechu i
ulegają mu naśladując go. Trzeba jasno powiedzieć, że kochać grzech to nie
chodzi tylko o jakiś straszny grzech w sensie morderstwa, czy jakieś strasznej
niemoralności, ale chodzi tu o nieposłuszeństwo Chrystusowi, nie przestrzeganie
Jego słowa, życie dla siebie swoim życiem, nie szukanie Królestwa Bożego i
wszystko inne co związane jest z buntem przeciw Bogu.
Pan
Jezus chce zniszczyć wszystkie dzieła diabła w ogóle i wszystkie dzieła diabła
w naszym życiu. Chce byśmy żyli w całkowitej wolności. Kiedy przyszliśmy do
Chrystusa Panowanie szatana się skończyło, zostaliśmy wyrwani z Jego mocy Kolosan 1,13; Dzieje Ap 26,18 i już nie
musimy go słuchać, teraz należymy do innego Pana, Jezusa Chrystusa, Jego mamy
słuchajmy.
3.9
Z jakiego powodu chrześcijanin nie może
tolerować grzechu?
Chrześcijanin
nie może trwać w grzechu, nie może go tolerować i miłować w swoim życiu, bo
narodził się z Boga. Jest w jego życiu nowa natura, nowe serce od Boga, nowe
życie, Duch Św. i jest nowym stworzeniem 2
Kor 5,17; Gal 5,15. To więc w życiu każdego chrześcijanina jest pragnienie
świętości i czystości, jest pragnienie podobieństwa do Boga. Grzech wprawdzie
chrześcijaninowi może się przydarzać, może on zgrzeszyć, może w niego upaść,
ale zawsze będzie to dla niego coś, co bardzo go zasmuca i prowadzi do pokuty.
Dzieje się tak dlatego, że to nowe życie od Boga, Duch Św. nie pozwala mu w grzechu żyć i w nim trwać.
Jak myślisz co z osobami które nie chcą
porzuć grzechu, a jednak twierdzą że wierzą w Chrystusa?
Jeśli
tak się dzieje, jeśli jakieś osoby nie chcą porzucić swojego grzechu i nadal
twierdzą że wierzą, to po prostu kłamią.
Jan
mówi, że w chrześcijaninie jest Boże nasienie, które dało mu nowe Boże życie.
Dlatego dla chrześcijanina grzech będzie odrażający jak jest odrażający dla
Boga.
Chrześcijanin
często będzie ubolewał z powodu grzechu, który będzie jeszcze dostrzegał w
sobie i będzie widział go na świecie.
3.10
W
10 wierszu Jan podsumowuje
wcześniejszą swoją wypowiedź, że na świecie istnieją dwa rodzaje ludzi, jakie? Dzieci Boże i dzieci diabelskie,
nie ma niczego pośrodku, albo żyjesz z Bogiem w wyniku nowego narodzenia przez
Słowo Boże i Ducha Świętego, albo żyjesz z diabłem. Nie ma tu miejsca na jakąś
szarzyznę. Albo Bóg jest twoim Ojcem,
albo diabeł jest twoim ojcem.
Istnieją dzieci Boże, to ci którzy upamiętali
się i uwierzyli w Chrystusa stali się
Jego uczniami. I istnieją też dzieci diabła, to ci, którzy trwają w swoim
buncie przeciw Bogu Efezjan 2,2.
Następnie
Jan przechodzi do kolejnego sprawdzianu naszego chrześcijańskiego życia, to
brak miłości do innych chrześcijan, to też jest charakterystyczny znak braku
odrodzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz