W
tym wykładzie chciałbym przyjrzeć się życiu rodzinnemu króla Dawida i płynącym
dla nas z niego wnioskom. Przyglądając się relacjom rodzinnym w domu Dawida,
odniosłem wrażenie, że w środowisku chrześcijańskim mamy tendencje do zbytniego
idealizowania jego życia. Dawid oczywiście był człowiekiem według Bożego serca,
ale jak każdy człowiek miał sporo wad i podjął wiele złych decyzji, które miały
przykre konsekwencje w przyszłości. Podejrzewam, że wobec dzisiejszych wymagań raczej
niewiele kościołów pozwoliłoby Dawidowi być pastorem w swoim zborze. Bo jakie zdanie
mielibyśmy o człowieku, który zgwałcił żonę swego przyjaciela, później posłał
go na śmierć; o człowieku, w domu którego syn zgwałcił swoją siostrę, brat
zamordował brata, syn chciał zamordować ojca i pozbawił go władzy?
Zbytnie
idealizowanie Dawida wynika z tego, że często skupiamy się na jego sukcesach,
patrzymy na niego przez pryzmat jego psalmów pochwalnych, zwycięskich bitew,
zdolności przywódczych, a rzadziej mówimy o jego porażkach.
A szkoda, bo z porażek Dawida możemy wyciągnąć cenne lekcje dla nas, w myśl słów apostoła Pawła z Listu do Rzymian, że „cokolwiek bowiem przedtem napisano, dla naszego pouczenia napisano”… (Rzym 15,4).
Błędne wzorce kulturowe Dawida
Drodzy, najpierw chcę przedstawić jak wyglądała rodzina Dawida, bo to pozwoli nam lepiej zrozumieć panujące w niej relacje (1 slajd). Tylko proszę skupmy się, bo jest to dosyć skomplikowane.
Dawid
był 7 najmłodszym synem Jessego z plemienia Judy, miał jeszcze dwie siostry -
Seruję i Abigail.
Jeśli
chodzi o jego żony, to był dosyć kochliwym mężczyzną, mającym słabość do kobiet.
Z
tego powodu miał przynajmniej 8 żon, których imiona znamy, a być może było ich
więcej, ale o tych nie wiemy. Pierwszą żoną króla Dawida była córka króla Saula Michal, którą Saul obiecał Dawidowi,
jeśli zabije on 100 Filistynów. W ten sposób chciał go doprowadzić do zguby.
Dawid natomiast zabił 200 i otrzymał ją za żonę (1 Sam 18,27). Z Michal Dawid nie miał żadnych dzieci, bo była
bezpłodna.
Kolejną
żoną Dawida była Abigail, która jest
wspomniana w 1 Ks. Samuela 25 rozdz. Pierwotnie była to żona Nabala, bogatego hodowcy
bydła, który zmarł. Z tego powodu, że wcześniej okazała pomoc Dawidowi i
zyskała jego względy, Dawid wziął ją za żonę. Z Abigail Dawid miał jednego
syna, Daniela. Kolejną żoną Dawida
była Batszeba, wcześniejsza żona
Uriasza, którą Dawid przymusił do współżycia, a później zabił jej męża. Po
wszystkim pojął ją za żonę. Biblia wspomina, że miał z nią 4 synów o imionach: Szimea,
Szobab, Natan i Salomon (1 Kr 3,5).
Pozostałe
żony Dawida to Achinoam, Maaka, Haggith, Abital i Eglah (2 Sam 3,2-5). Z Achinoam urodził się Amon, z Makii urodził się Absalom
oraz Tamar, z Abitali urodził się Szefatiasz, z Egli urodził się Jetram, z
Haggith urodził się Adoniasz.
W
2 Ks. Samuela czytamy, że oprócz tych ośmiu, Dawid miał jeszcze inne żony oraz
nałożnice, o których niewiele wiemy. Wszystkich kobiet, z którymi Dawid miał
bliskie relacje było prawdopodobnie kilkadziesiąt.
2 Samuela 5:13 Gdy Dawid przeniósł się z Hebronu, dobrał
sobie jeszcze nałożnice i żony z Jeruzalemu; urodziło mu się też jeszcze więcej
synów i córek.
Znamy
jednak niektóre imiona dzieci z tych żon i nałożnic: Ibhar, Eliszama, Elifelet,
Nogah, Nefeg, Jafija, Eliszama, Eliada, Elifelet, Jerimot (1 Kr 3,1-9; 2 Kr 11,18). Gdy zsumujemy wszystkich synów i córkę,
których wymienia Biblia, to daje nam dwadzieścioro dzieci. A prawdopodobnie to
nie są wszyscy. Gdy dodamy jednego syna z Batszeby, który zmarł, to mamy 21
dzieci.
Zważywszy
na to, że Dawid był również królem i miał wiele obowiązków królewskich, nie
mógł też poświęcać tym dzieciom zbyt wiele uwagi. Z powodu tego, że pochodziły
z innych matek, relacje między nimi były napięte i miały ze sobą płytką więź.
Wiemy, że jeśli dzieci pochodzą od jednych rodziców, to i tak są co jakiś czas
między nimi zgrzyty, zazdrość, kłótnie, rywalizacja. A co musi się dziać, gdy
mamy do czynienia z takimi złożonymi powiązaniami rodzinnymi jak w sytuacji
Dawida?
Pierwszym błędem Dawida, jaki widzę w
Jego relacjach rodzinnych, jest posiadanie zbyt wielu żon i nałożnic, co
doprowadziło do późniejszych problemów.
Wprawdzie wtedy Bóg pozwalał na poligamię, ale Bożym wzorem dla człowieka od
początku był związek jednego mężczyzny i jednej kobiety - monogamia. Poligamia
zawsze przynosiła dodatkowe problemy, rywalizacje, intrygi, zazdrość, nienawiść,
co możemy chociażby zobaczyć w życiu biblijnego Jakuba, gdy dwie siostry Rachela
i Lea rywalizowały ze sobą o względy męża.
Później bracia nienawidzili Józefa, który pochodził z Racheli i chcieli
go zabić. Podobnie było w życiu Gedeona, który zostawił po sobie wielu synów z
wielu żon. Później oni rywalizowali ze sobą o władzę, co doprowadziło do
morderstw i zniszczenia rodziny. Także w
życiu Abrahama z powodu poligamii były napięcia i problemy, urodził się Ismael
z Hagar, który rywalizował z Izaakiem. Ostatecznie Hagar z synem zostali wypędzeni.
Dawid
odszedł od Bożego wzoru i uległ kulturze swoich czasów, przyczyniając się do rozpadu
swojej rodziny. Nie wziął sobie do serca Bożego przykazania, które Bóg kierował
do króla w
5 Ks. Mojżeszowej
Powtórzonego Prawa 17, 17 Niech też nie bierze sobie wiele żon, aby nie
odstąpiło jego serce. Także srebra i złota niech wiele nie gromadzi.
Bóg
przestrzegał, że król ma nie brać sobie wiele kobiet, a jednak Dawid nie
posłuchał tego ostrzeżenia. W ten sposób też dał zły przykład swoim dzieciom, co później widzimy w życiu jego
syna Salomona, który naśladuje Dawida, a nawet go wyprzedza w lekceważeniu
Bożych zasad odnośnie posiadania żon - miał
on bowiem 700 żon i 300 nałożnic. Jak wiemy, kobiety te odciągnęły serce
Salomona od Pana i doprowadziły do jego upadku.
Podobnie
jak w czasach Dawida, w naszej dzisiejszej kulturze mamy również bezbożne wzory,
które są akceptowane społecznie w życiu rodzinnym, a których powinniśmy unikać.
Jeśli się im poddamy, to przyniosą napięcia, problemy, a w niektórych
przypadkach nawet tragedie. Silna rodzina, to silny kościół i silne
społeczeństwo. Jednym z takim wzorów, który coraz bardziej w ostatnich
dziesięcioleciach zyskuje na znaczeniu, jest rozwód i powtórne małżeństwo.
Obecnie w Polsce około 1/3 małżeństw rozpada się (2 slajd). Często osoby po rozwodach zawierają kolejne małżeństwa,
z bagażem doświadczeń z poprzedniego związku, mając też dzieci z poprzednich
małżeństw. Posiadanie dzieci z
pierwszego związku, często powoduje napięcia między małżonkami, zachwianie
rozwoju emocjonalnego dzieci, konieczność płacenia alimentów, konflikty i wiele
innych trudności, których moglibyśmy uniknąć trzymając się biblijnego wzoru (3 - 4 slajd). Innym zagrożeniem
wynikającym z kultury naszych czasów jest życie par bez ślubu, na tzw. „kocią łapę”, kiedy para nie decyduje
się na zawarcie małżeństwa z różnych powodów. Niekiedy jest to niechęć do
zobowiązań małżeńskich, przeszkody finansowe, chęć pozostania niezależnym i
pozostawienia sobie furtki, że gdyby coś poszło nie tak, zawsze mogę
zrezygnować bez konsekwencji.
Jak
wiemy, życie w nieformalnym związku jest sprzeczne z Bożym Słowem, jest
trwaniem w grzechu, co automatycznie skazuje nas na brak błogosławieństwa
Bożego w takiej relacji. Decydowanie się na nieformalne związki niesie ze sobą
szereg innych problemów. Badania z 2001 r. na uniwersytecie Virginia w USA pokazały,
że dla mężczyzn unikanie małżeństwa jest wygodnym sposobem życia, by unikać
odpowiedzialności, a dla kobiet niesie wiele rozczarowań, bo mają nadzieję, że
ta nieformalna relacja skończy się małżeństwem i ostatecznie w większości
przypadków są zranione i zawiedzione. Życie w nieformalnych związkach powoduje znaczny
wzrost liczby dzieci bez pełnej rodziny.
Najczęściej
brakuje ojca, co z kolei prowadzi do różnych zaburzeń emocjonalnych w życiu
dzieci, wzrostu przestępczości i słabego społeczeństwa. W Polsce, już co 4
dziecko rodzi się z nieformalnego związku, a statystyki pokazują, że ilość ta
każdego roku wzrasta. Dla przykładu podam, że nieślubnych dzieci w 1980 r. było
33 tys., a w roku 2016, 95 tys.. (slajd 5). Inne badania pokazują, że
tam, gdzie pary decydują się na nieformalny związek, nie ma pełnego
zaangażowania w budowanie relacji oraz brak prawdziwej wspólnoty, dlatego, że
każde z partnerów lub jedno z nich nie chce zawierać małżeństwa, by mieć
możliwość swobodnego zerwania relacji. Jest to trochę tak jak z mieszkaniem w
wynajmowanym lokalu, nie chcesz włożyć w nie zbyt dużo pieniędzy, bo nie należy
do ciebie.
Kolejnym
problemem wynikającym z wielożeństwa Dawida były słabsze więzi rodzinne między
Jego dziećmi. To między innymi zadecydowało o braku rezerwy seksualnej, która
jest o wiele silniejsza i bardziej naturalna, gdy dzieci pochodzą od jednych
rodziców. Badania dowodzą, że w rodzinach, gdzie dzieci pochodzą z różnych
związków, o wiele częściej dochodzi do gwałtów i nadużyć seksualnych.
W
2 Ks. Samuela czytamy, że najstarszy syn Dawida Amnon zakochał się w swojej
siostrze Tamar.
2 Samuela 13:1 …Absalom, syn Dawida,
miał siostrę nader piękną imieniem Tamar, w której zakochał się Amnon, syn
Dawida.
2
Amnon tak się trapił, że aż zachorował z powodu Tamar, swojej siostry.
Była ona dziewicą i Amnonowi się wydawało rzeczą niemożliwą, aby coś u niej
wskórać.
Jednak
Amnon podstępem zwabił Tamar do swojego domu i tam ją zgwałcił, a później
wyrzucił ją precz.
2 Samuela 13:11 A gdy mu je podawała do jedzenia, on porwał
ją w objęcia i rzekł do niej: Chodź do mnie i oddaj mi się, moja siostro!
12
Lecz ona mu odpowiedziała: Nie, bracie mój, nie zhańb mnie! Tak się nie
robi w Izraelu, nie popełniaj takiego bezeceństwa!
13
Co do mnie, to dokąd miałabym pójść z moją hańbą? A co do ciebie, to
będziesz jak jeden z nikczemników w Izraelu. Pomów raczej z królem, a on mnie
tobie nie odmówi.
14
Lecz on nie chciał jej posłuchać, ale zgwałcił ją i zhańbił, gdyż z nią
obcował.
2Sm 13:15 Potem zaś Amnon poczuł do niej bardzo wielką
nienawiść, a jego nienawiść ku niej była większa niż poprzednio miłość, jaką do
niej żywił; rzekł więc Amnon do niej: Ruszaj stąd!
16
Wtedy ona rzekła do niego: Nie tak, bracie mój, gdyż odprawiając mnie w
ten sposób, popełniasz większą niegodziwość niż poprzednia, której się
dopuściłeś wobec mnie. Lecz on nie chciał jej usłuchać,
17
A nawet przywołał swego sługę, który mu usługiwał, i nakazał mu:
Wyprowadźże tę precz ode mnie i zarygluj za nią drzwi!
Gdy spojrzymy na pochodzenie Amnona i Tamar, to stanie się dla nas bardziej zrozumiałe, jak mogło dojść do czegoś takiego.
Amnon był synem trzeciej żony Dawida Ahinoam, a Tamar była córką czwartej żony Dawida Maaki. Choć byli rodziną po ojcu, to ich relacje rodzinne były o wiele słabsze niż te, które miał Absalom z Tamar, który był jej rodzonym bratem. Dlatego Absalom tak się przejął jej losem i postanowił pomścić jej krzywdę. Z tego też powodu, że Amnon nie był rodzonym bratem Absaloma trudniej było mu wybaczyć, co później doprowadziło do morderstwa w domu Dawida, gdy Absalom zabił Amnona.
Dawid
dobry przywódca, ale zły ojciec
Druga
rzecz, która wpłynęła na późniejszy rozpad i tragedie w rodzinie Dawida, to
brak ojcowskiej dyscypliny i zaangażowania w życie rodziny. Choć Dawid był dobrym
przywódcą i dzielnym wojownikiem, to jednak był słabym ojcem. Możemy to dostrzec, analizując kilka sytuacji
z jego życia rodzinnego.
Po
tym, gdy Amnon zgwałcił swoją siostrę Tamar i obszedł się z nią bardzo
haniebnie, Dawid nie uczynił nic, by go ukarać.
2 Sm 13:21 A gdy król Dawid dowiedział się o tym
wydarzeniu, bardzo się rozgniewał, lecz nie wyrządził żadnej przykrości
Amnonowi, gdyż go miłował jako swojego pierworodnego.
Dawid
miał niewłaściwe zrozumienie miłości, był zbyt pobłażliwy w stosunku do swoich
dzieci i nie napominał ich za ich wykroczenia. Być może wynikało to z grzechów
przeszłości, kiedy sam postąpił haniebnie wobec Batszeby i czuł się winny, co
spowodowało zaniechanie działań dyscyplinujących wobec własnych dzieci. Możliwe
też, że pozwalał im na tak dużo, bo jako król i głowa tak licznej rodziny był
często zajęty i nie miał dla nich czasu. W ten sposób chciał im wynagrodzić
swoją nieobecność. Czasami rodzice nie mogą lub nie chcą poświęcać dzieciom
dużo czasu, bo spędzają go w pracy lub w inny sposób i chcą im to wynagrodzić
zabawkami, rzeczami lub większym luzem. Znam przypadek, że córka powiedziała do
ojca, który był kierowca tira i często nie było go w domu, że on ją nie kocha,
bo na wszystko jej pozwala. Miłość
ojcowska, rodzicielska, polega zarówno na opiece i trosce o dzieci, ale też na
biblijnej dyscyplinie i wzywania do tego, co dobre. Dawid nie uczynił tego
wobec Amnona, choć zasłużył on na karę.
Ks.
Przyp. Salomona wzywa nas do karcenia naszych dzieci, gdy ich postępowanie tego
wymaga. Oczywiście to powinno być karcenie w miłości. Ale rezygnacja z
rodzicielskiej dyscypliny w myśl dzisiejszych nowoczesnych poglądów tzw.
„bezstresowego wychowania”, które polega na tym, że nie napomina i nie
dyscyplinuje się dzieci, by nie sprawiać im przykrości, prowadzi do zepsutych
dzieci i kłopotów w przyszłości. Niektórzy rodzice boją się dyscyplinować
dzieci, w obawie, że dzieci ich znienawidzą. Mówią że wolą być tzw. kumplami
dzieci, zacierając granice między rodzicem, a kolegą. Jednak Biblia powołuje
nas przede wszystkim, do bycia rodzicem, do tego by dbać o rodzicielski
autorytet, co pomaga we właściwym wychowaniu naszych pociech.
Oto
kilka cytatów z Ks. Przypowieści Salomona
Przypowieści 29:17 Karć swojego syna, a oszczędzi ci niepokoju i
sprawi rozkosz twojej duszy.
Przypowieści 22:15 Głupota tkwi w sercu młodzieńca, lecz rózga
karności wypędza ją stamtąd.
Efezjan 6:4 A wy, ojcowie, nie pobudzajcie do gniewu
dzieci swoich, lecz napominajcie i wychowujcie je w karności, dla Pana.
Brak
działań ze strony Dawida pociągających Amnona do odpowiedzialności, spowodował
rozgoryczenie ze strony jego brata Absaloma, który postanowił sam wymierzyć
sprawiedliwość Amnonowi i podstępem go zabił. Być może nie doszłoby do tego,
gdyby Dawid odpowiednio wcześnie zareagował i właściwie ukarał syna za gwałt na
własnej siostrze.
Absalom
odczekał dwa lata, a gdy wrzawa po zgwałceniu Tamar przycichła, zorganizował
uroczystość, na którą zaprosił swoich braci i kazał w akcie zemsty zamordować
Amnona.
2 Sm 13:28 Absalom zaś rozkazał swoim sługom: Uważajcie!
Gdy Amnon podochoci się już winem, a ja dam wam rozkaz: Zabijcie Amnona! wtedy
go uśmiercicie. Nie bójcie się, wszak to ja wam tak nakazuję. Bądźcie odważni i
okażcie się dzielnymi mężami!
29
Słudzy Absaloma postąpili z Amnonem tak, jak im Absalom nakazał. Zerwali
się więc wszyscy synowie królewscy i dosiadłszy każdy swojego muła,
pierzchnęli.
Po
wszystkim Absalom uciekł do Talmaja, Aramejskiego Króla Geszur, który był ojcem
Maaki żony Dawida i dziadkiem Absaloma (2 Sam 3,3).
Po
jakimś czasie Dawid pozwolił mu wrócić, niby mu wybaczył, ale nie chciał się z
nim widywać, nie rozmawiał z nim o stanie jego serca oraz jego postępowaniu.
Kolejny raz pozwolił na to, by jego syn pozostał bezkarny. Gorycz w sercu
Absaloma pozostała i sprawy nie zostały rozwiązane. W końcu pobłażliwość Dawida
doprowadziła do jego buntu, przewrotu w królestwie, a ostatecznie do śmierci
Absaloma, o czym możemy przeczytać w 2
Ks. Samuela od 15 do 18 rozdz.
Jest
jeszcze jedna sytuacja, która pozwala nam zobaczyć, jak pobłażliwość Dawida
wobec swoich dzieci doprowadziła je do zguby. Gdy Dawid się zestarzał, Adoniasz
- prawdopodobnie najstarszy jego syn, uważał, że przejmie po nim władzę i
chełpił się tym przed innymi.
1 Królewska 1:5 Wtedy Adoniasz, syn Chaggity, chełpił się i
mawiał: Ja zostanę królem. I sprawił sobie wozy i konie, i dobrał sobie świtę z
pięćdziesięciu mężów.
6
Jego ojciec nigdy go nie karcił, mówiąc: Dlaczego tak postępujesz?
Również i on był bardzo urodziwy, a według czasu urodzenia szedł zaraz po
Absalomie.
Choć
Dawid jeszcze żył i wcale nie obiecał Adoniaszowi tronu, złożył to
przyrzeczenie Batszebie, że jej syn Salomon zostanie po nim królem. Pozwalał
jednak myśleć Adoniaszowi, że to on obejmie panowanie. I jak widzimy w naszym
tekście w 6 wierszu Dawid w ogóle go
za to nie napominał. To doprowadziło, do próby przejęcia władzy przez
Adoniasza, konfliktu między nim a Salomonem i ostatecznie zakończyło się jego śmiercią,
kiedy naraził się Salomonowi i został stracony (1 Ks. Kr 2 rozdz.). Być może, gdyby Dawid wcześniej napominał
Adoniasza, wychowywał go w karności, nauczył go zasady, że przekraczanie granic
przynosi przykre konsekwencje, to Adoniasz by żył.
Nie
lekceważmy tej ważnej lekcji z życia Dawida, kochajmy swoje dzieci, troszczmy
się o nie, ale nie bądźmy dla nich zbyt pobłażliwi, gdy zasługują na karcenie z
powodu nieposłuszeństwa. Dla kochającego ojca, rodzica, dyscyplinowanie dzieci
nigdy nie jest przyjemne, ale konieczne. Mamy wychowywać je w karności i
kierować ich serca ku Bogu. Nawet jeśli nasze dzieci się nie nawrócą, to nasz
wysiłek wychowawczy polegający na trosce i dyscyplinie, uratuje je od wielu
problemów w doczesnym dorosłym życiu.
Pamiętajmy,
że wierzącym rodzicom nie może tylko chodzić o korektę zachowania. Należy
pracować nad sercem dzieci, pokazywać im ich grzeszną naturę, wskazywać na
źródło nieposłuszeństwa, kierując je ku Chrystusowi oraz Jego ofierze na krzyżu.
Tam,
gdzie rodzice wycofują się ze świadomego rodzicielstwa i brakuje dyscypliny
połączonej z miłością, szczególnie w rodzinach, gdzie ojcowie są nieobecni, z
powodu odejścia lub nadmiernego zaangażowania w pracę, czy wycofani,
trzykrotnie częściej niż w rodzinach o dobrym biblijnym modelu rodzicielstwa, dochodzi
do przestępstw, problemów w nauce, ryzykownych zachowań.
Zjawisko
to jest dosyć dobrze przebadane i opisane w opracowaniach akademickich np. Sheldon i Eleanor Glueck z University Harvard
dowiedli, że w domach, gdzie ojcowie mają autorytet nad dziećmi i angażują się
w życie rodzicielskie, a zdanie „poczekaj
niech tylko ojciec wróci do domu” jest zdaniem, które ma znaczenie i miało
charakter dyscyplinujący, bo osoba ojca kojarzyła się z autorytetem, miało
kluczowe znaczenie w zapobieganiu przestępczości dzieci. Z kolei wykazano, że
chłopcy pozbawieni obecności ojca o wiele częściej mieli poczucie braku
bezpieczeństwa osobistego i przejawiali niezdrowe agresywne zachowania.
Wydaje
się, że Dawid pod koniec swojego życia w jakiś sposób zrozumiał swoje błędy, co
mogą wyrażać zalecenia, które przekazał swojemu synowi Salomonowi, który miał objąć po nim panowanie.
1 Król 2:2 Ja idę drogą całej ziemi. Bądź tedy mocny i
okaż się mężem!
3
Przestrzegaj wiernie służby Pana, Boga swego, i chodź jego drogami,
przestrzegając jego ustaw, jego przykazań, jego praw i jego ustanowień, jak są
zapisane w zakonie Mojżeszowym, aby ci się wiodło we wszystkim, co będziesz
czynił, i wszystko, dokądkolwiek się zwrócisz,
4
Aby i Pan dotrzymał obietnicy, jaką mi dał, mówiąc: Jeżeli synowie twoi
spełniać będą swoje obowiązki i postępować wobec mnie wiernie z całego swego
serca i z całej swojej duszy, to nie braknie ci potomka na tronie Izraela.
Dawid
był mądrzejszy o doświadczenie, rozumiał o wiele bardziej, jak ważne jest w
życiu dokonywać wyborów, które podobają się Bogu. Wiedział, że to uchroni
Salomona od wielu problemów, a Bóg będzie z nim i będzie mu błogosławił.
Być może nie udało się nam lub naszym rodzinom, uchronić od niektórych błędów Dawida tu wspomnianych lub innych. Spowodowało to, że relacje lub struktura naszej rodziny nie wyglądają jak w biblijnym wzorze.Nie udało się tego dokonać z różnych przyczyn, może nawróciliśmy się zbyt późno lub w trakcie naszej drogi z Bogiem popadliśmy w grzechy, których żałowaliśmy. Może popełniliśmy zaniedbania lub dokonaliśmy złych wyborów i z tego powodu ponieśliśmy konsekwencje. To powinniśmy pamiętać, że choć przeszłości zmienić nie możemy, to możemy mieć wpływ na przyszłość. I na tyle, na ile to możliwe, z całego serca wprowadzać Boże zasady w życiu naszych rodzin, by czerpać z tego w przyszłości błogosławieństwo. Jeśli będziemy starali się być wierni Bogu, by kształtować naszą rodzinę w biblijny sposób, Bóg będzie nas w tym wspomagał.
Biblijny
wzorzec rodziny to jeden mężczyzna i jedna kobieta w związku małżeńskim przez
całe życie (Mat 19,5-6), a relacje i
role jakie maja panować w rodzinie są podane w liście do Kolosan 3,18 – 21
18
Żony, bądźcie uległe mężom swoim, jak przystoi w Panu.
19
Mężowie, miłujcie żony swoje i nie bądźcie dla nich przykrymi.
20
Dzieci, bądźcie posłuszne rodzicom we wszystkim; albowiem Pan ma w tym
upodobanie.
21
Ojcowie, nie rozgoryczajcie dzieci swoich, aby nie upadały na duchu.
Powinniśmy
również pamiętać, że pomimo wszystko, Dawid miał jednak świadectwo od Boga, że
był człowiekiem według Bożego serca. Bóg przez niego wypełnił swoją wolę. Jest on
także bohaterem wiary w Biblii, nie dlatego, że prowadził idealne, moralne
życie, ale dlatego, że w swoich upadkach i grzechach szukał przebaczenia u
Boga, szczerze pokutował, wierzył w miłosierdzie Boże, pragnąc Bożej łaski, a
Bóg mu przebaczył. To daje nam nadzieję, że choć nie jesteśmy idealni, czasami
upadamy, niekiedy możemy popaść nawet w poważne grzechy, to jednak, gdy
pokutujemy, Bóg przebacza nam i używa nas w swoim dziele.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz