Apostoł
Paweł teraz pokazuje Galacjanmom, że życie pod zakonem i w legalizmie nie
przynosi pożądanego rezultatu i nie uwalnia ludzi z grzechu, ale wprost
przeciwnie, rodzi kolejne grzechy. Jeśli Galacjanie chcą zawrócić do zakonu to bardzo szybko przekonają się, że zamiast
owoców Ducha Św. pojawią się lub już są owoce ciała. Jest tak dlatego, że
zakazy, nakazy i przykazania nie mogą uwolnić człowieka spod mocy grzechu, może
to jedynie uczynić łaska w Chrystusie
Też
lista grzechów ciała umieszczona przez Pawła nie wyczerpuje listy wszystkich
uczynków ciała Paweł inne grzechy wymienia w innych miejscach np. (Rzym 1,24 – 32; 1 Kor 6,9-10)
5,19 - 21
Paweł
mówi, ze uczynki ciała są jawne. Tam gdzie jest fałszywa doktryna nie ma
również prawdziwej świętości. W miejscu gdzie ludzie odchodzą od ewangelii, a
pojawia się legalizm i fałszywe nauczanie to zaraz zobaczymy mnóstwo uczynków
ciała zamiast pobożnego świętego życia.
Wystarczy
przyjrzeć się różnym denominacją religijnym, kościołom które odeszły od zdrowej
biblijnej doktryny i porzuciły zasadę zbawienia z łaski przez wiarę, czy zasadę
tylko pismo, a zobaczymy że życie członków tych kościołów nie różni się z byt
wiele od życia ludzi w świecie. Oczywiście to nie znaczy, że w zdrowych
kościołach nie występują grzechy, które wymienia ap. Paweł. Jeśli takowe się
pojawiają kościół ma wzywać do upamiętania swoich członków, a jeśli nie chcą
się upamiętać kościół jest zobowiązany takie osoby wykluczyć.
Paweł
dzieli tutaj uczynki ciała na różne kategorie:
1.
Pierwszą
kategorią uczynków ciała są grzechy nieczystości w sferze seksualnej.
·
Wszeteczeństwo
– Paweł używa tu słowa Porneia odnosi się ono do wszystkich stosunków
seksualnych poza sferą małżeństwa, cudzołóstwo, życie na kocią łapę,
homoseksualizm, zoofilia, kazirodztwo, pedofila, prostytucja, gwałty natury
seksualnej, i inne.
·
Nieczystość – Słowo to odnosi tutaj Paweł do
wszelkiej nieczystości seksualnej, oglądania pornografii, masturbacji,
wyuzdanych seksualnych żartów itp.
·
Rozpusta,
oznacza tutaj że rozpasanie w sferze seksualnej, że nigdy tym którzy żyją w
takich grzechach nie dość grzechu. Zawsze chcą wymyślać nowe sposoby
zaspokajania swoich pragnień seksualnych.
2.
Kolejną grupą
grzechów które wynikają z baraku życia w łasce Bożej są grzechy natury
religijnej
·
Bałwochwalstwo
– oznacza oddawanie czci czemuś co nie jest Bogiem, co zastępuje nam Boga. Mogą
to być przedmioty które obdarzamy boskim kultem np. obrazy, posągi, jakieś
„święte przedmioty”. Ale mogą to być pieniądze, inni ludzie, zmarli, dosłownie
wszystko co darzymy boską czcią w naszym życiu, wszystko co jest ważniejsze dla
nas od Boga. Zauważ też że bałwochwalstwo jest wyrazem upadłej cielesnej natury
ludzkiej, która stawia często na miejscu Boga coś co Bogiem nie jest i ma w
życiu człowieka większą od Boga wartość.
·
Wróżbiarstwo jest
to greckie słowo od którego pochodzi farmacja i kiedyś odnosiło się ogólnie do
stosowania leków, później zaczęło też oznaczać środki odurzające i wszelkiego
rodzaju narkotyki przez które poganie wchodzili w kontakt z bóstwem. Oznacza
też sztuki magiczne, okultyzm, chodzenie do wróżki, czy wróżenie, czary, magie
i przesądy.
3.
Trzeci rodzaj grzechów
które wymienia Paweł to grzechy z dziedziny życia społecznego, grzechy przeciw
bliźniemu.
·
Wrogość,
nieprzyjaźń, chodzi i niechęć do drugiej osoby, nie załatwiony konflikt,
nienawiść, zazdrość, zawiść itp.
·
Spór, chodzi o
kłótnie sprzeczki, chęć kłócenia się i spierania.
·
Zazdrość, uczycie
które powoduje że rodzi się niechęć do drugiej osoby z powodu jej stanu
posiadania lub innych rzeczy, które należą do niej a ich pragniemy. Prowadzi
także do niezdrowej rywalizacji oraz niechęci do tych, którzy osiągnęli sukces
w naszym rozumieniu.
·
Gniew unoszenie
się złością, wybuchowość, często jest połączone z agresją wobec innych. Może to
być agresja słowna, lub fizyczna. Często pod wpływem gniewu działamy
nieprzemyślanie i później żałujemy.
·
Knowania, to
podstępne działania dla osiągnięcia osobistej korzyści, jakiś podstęp,
nieszczere działanie wobec drugiej osoby np. bycie miłym by coś od niej
uzyskać.
·
Waśnie, to
szerzenie podziałów i rozłamów.
·
Odszczepieństwo
to greckie słowo które oznacza herezje, fałszywe nauki.
·
Morderstwo,
bezprawne pozbawianie życia innych, też nienawiść.
·
Pijaństwo, chodzi
tu o alkohol i inne formy odurzania się.
·
Obżarstwo i
hulańczy tryb życia, dogadzanie sobie, wygodnictwo.
Tam
gdzie nie ma Ducha Św. gdzie nie ma prawdziwego odrodzenia Duchowego znajdziemy
to wszystko na pęczki i jeszcze więcej. W życiu prawdziwe wierzących też takie
grzechy mogą się zdarzyć, ale wierzący dążą do upamiętania, do wyznania do
porzucenia grzechu. Nieodrodzeni zaś trwają w nich.
Teraz
ap. Paweł przestrzega, że ci którzy nieprzerwanie trwają w takich grzech i nie
chcą się upamiętać, nie są zbawieni i nie są sługami Chrystusa (1 Jana 3,4-10; Mat 7,15-20).
5,22-23
O jakich owocach mówi apostoł Paweł?
Paweł
mówi o owocach Ducha Św. te wszystkie dobre rzeczy które wymienia Paweł nie są
wynikiem pracy człowieka, ale to Duch Św. tak przemienia charakter i sposób
myślenia że owoce Ducha pojawiają się. Z jednej strony są uczynki ciała,
produkt ludzki, a z drugiej owoce Ducha produkt Boży. Ludzka religa produkuje
ludzkie uczynki, Boża religia rodzi Boże owoce.
·
Miłość –
Paweł mówi o miłości agape, bezinteresownej miłości jaka panuje w Zborze tam
gdzie ludzie są odrodzeni przez Ducha Św. Miłość taka jest również rozlana w
sercu każdego Bożego dziecka. Nie chodzi tutaj o jakieś emocjonalne uczucie,
fizyczną miłość, czy rodzinne relacje, ale miłość z wyboru charakteryzującą się
w czynach poświęcenia. 1 Kor 13 rozdz.
·
Radość – w
życiu każdego dziecka Bożego jest radość wynikająca ze zbawienia i
niezmienności Bożych obietnic. Jest to rodzaj wewnętrznego radosnego uczucia
pomimo różnych niesprzyjających okoliczności (1 P 1,8; Fil 4,4). Tak więc radość jest darem od Boga, nie możemy
jej wyprodukować. Możemy się z niej cieszyć i za nią dziękować.
·
Pokój – Wierzący
w Boga ma ponadnaturalny pokój od Ducha Św niezależny od okoliczności J 14,27. Jest to pokój który daje Bóg.
Wynika on z pojednania z Bogiem, pewności zbawienia i ponadnaturalnego
działania Boga w życiu wierzącego który rozlewa swój pokój w Jego sercu dając
wierzącemu przez to pewność Bożej opieki w każdej sytuacji.
·
Cierpliwość – chodzi
o taką cierpliwość która sprawia, że wierzący może przetrwać największe
trudności, przeszkody ze strony ludzi, czy prześladowania Efez 4,2.
·
Uprzejmość – czuła
troska o innych, objawia się w tym, że traktujemy ludzi z wyrozumiałością i
łagodnością, tak jak traktował ich Pan Jezus. Wierzący pod wpływem Ducha nie
chce traktować braci lub siostry lub innych ludzi lekceważąco, źle,
opryskliwie.
·
Dobroć – to
bycie dobrym dla innych, okazywanie im pomocy (Gal 6,2)
·
Wierność – chodzi
o lojalność i wiarygodność. Duch Św. sprawia że można na tobie polegać, że
jesteś stały w służbie Bogu i wierzącym (Fil
2,8; Obj 2,10).
·
Łagodność – chodzi
o pokorę i łagodne zachowanie wobec obelg, oskarżeń, niechęć do mszczenia się,
być łagodnym wobec innych, być łaskawym.
·
Wstrzemięźliwość – to umiejętność powstrzymania naszych zachcianek, pasji, chęci, czy
pożądliwości które nas pociągają i nęcą. Słowo to odnosi się do samodyscypliny,
powstrzymujemy się przed tym, co mogłoby zaszkodzić naszemu rozwojowi
duchowemu, lub kogoś zranić albo zgorszyć.
Przeciwko
takim, którzy żyją mocą Ducha Św. nie ma prawa, bo oni czynią to, co prawo
nakazuje. Nawet więcej nie tylko czynią to, co Bogu się podoba, ale kochają to,
co jest dobre miłe i pożyteczne w wyniku przemiany serca jakiej doświadczyli.
Tak
więc Paweł wzywa Galacjan by żyli pod łaską Bożą, bo życie pod łaską przynosi
Ducha Św. to z kolei uwalnia od przekleństwa prawa i prowadzi do życia zgodnego
z Bożymi przykazaniami. Jeśli jednak zawrócą do prawa jako środka
usprawiedliwienia, to nie ustrzegą się przed produktami ciała, bo prawo nie
przynosi wolności i Ducha Św. W ten sposób to, do czego chcą zawrócić zwróci
się przeciwko nim, miało ich zbawić, a tymczasem ich potępi.
5,24
W wyniku czego następuje ukrzyżowanie
naszej cielesnej natury?
Cielesna
natura zostaje ukrzyżowana w człowieku w wyniku poddania się Chrystusowi.
Chrześcijanin ciągle musi odwracać się od siebie samego, od tego czego pragnie
jego cielesna natura i przyjmować na siebie to, czego pragnie Chrystus,
podporządkować się słowu Bożemu. W chwili gdy chrześcijanin postanawia że Pan
Jezus będzie Jego Panem musi odrzucić również pragnienia i chęci zaspokajania
żądzy cielesnej, rokosze grzechu, życie dla świata, dla świeckich przyjemności
i przyjąć na siebie Krzyż na wzór Chrystusa (Mat 16,24).
Chrześcijanin
musi bezlitośnie tępić starą naturę, zwalczać ją z całą mocą przez
posłuszeństwo Chrystusowi.
Z czym związane jest ukrzyżowanie?
Tępienie
starej natury będzie bolesne, bo krzyż to nic miłego jest ciężki i bolesny.
Podobnie w życiu chrześcijańskim. Rozkosz grzechu jawi się wspaniale i pociąga
nas, jednak jest zwodnicza i zabójcza, przynosi śmierć a nie prawdziwe życie.
To więc zapieranie się siebie wymaga od nas wysiłku, niekiedy ciężkiej walki
duchowej, ale Krzyż Chrystusa przychodzi nam z pomocą, tam możemy zostawić to
co stare i wziąć to co nowe.
Ukrzyżowanie
to śmierć długotrwała, wciąż mamy krzyżować z całą mocą nasza cielesną naturę i
starać się jak najmocniej żyć na sposób Boży.
Paweł
też stosuje tutaj czas przeszły, że chrześcijanin już ukrzyżował swoją cielesna
naturę i tak powinien myśleć o sobie i każdego dnia takie myślenie w sobie
utwierdzać, że to, co stare zostało na krzyżu, zostało tam przybite razem z
Panem Jezusem, a narodziło się to, co nowe i teraz należy cały czas biec ku
nowości w Duchu Św.
5,25
Walka
w życiu chrześcijanina między tym co cielesne i duchowe będzie toczyć się do
momentu śmierci, ale dzięki Duchowi Św. możemy zwyciężać każdego dnia.
Prawdziwy chrześcijanin poddaje się Duchowi
Św. zaleceniom Słowa Bożego, dąży do przestrzegania tego co mówi Bóg w swoim
słowie. A jest to możliwe, bo został odrodzony przez Ducha właśnie i w tym
Duchu chodzi (kol 3,1-2 Rzym 8,5-6;
Filip 4,8).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz