Krótka
charakterystyka autora
List
został napisany przez Piotra,. apostoła Jezusa Chrystusa, co jest wspomniane na
samym początku. Piotr pełnił role przywódczą pośród apostołów, co widać podczas
przedstawienia listy uczniów, że imię Piotra pojawia się na początku (Mat 10,2; Mk 3,16; Łuk 6,14).
Piotr
jest jednym z najbardziej znanych i charakterystycznych uczniów Pana Jezusa.
Był synem Jonasza (Mat 16,17) oraz
członkiem rodziny rybackiej. Pierwotnie
nosił imię Szymon (grecka odmiana
imienia) albo Symeon w hebrajskim znaczeniu. Później Pan Jezus zmienił Jego
imię na Piotr (grecka odmiana imienia) lub Kefas (aramejska odmiana Imienia) (Jana 1,40-42) Razem ze
swoim Ojcem i rodzeństwem pracowali przy połowie ryb (Łuk 5,1-11). Do Pana Jezusa przyprowadził
Go jego brat Andrzej (Jana 1,40-42).
Piotr
posiadał również żonę, która pomagała mu w służbie (1 Kor 9,5). Jego życie zakończyło się śmiercią męczeńską za wiarę
w Pana Jezusa Chrystusa (Jana 21,19). Tradycja
Kościoła podaje że Piotr zginął wraz ze swoją żoną. Najpierw zmuszono go, by
patrzeć na śmierć krzyżową swojej żony. Piotr wcześniej przed śmiercią umacniał
ją duchowo słowami „pamiętaj o Panu”. Kiedy przyszła jego kolej wielokrotnie
powtarzał, że nie jest godny umrzeć w taki sposób jak Jego Pan i prosił o
ukrzyżowanie głową do dołu, co też wykonano w Rzymie (źródła; list Klemensa
Rzymskiego do Koryntian Dionizego z Koryntu w 180 roku (List do Rzymian
cytowany w Historii Kościoła u Euzebiusza, II,25,8), który jako pierwszy
wyraźnie mówi o męczeństwie Piotra w Rzymie.
Kontekst historyczny
Datowanie
listu określa się na 64-65 n.e. Prawdopodobnie został napisany za czasów
Cesarza Nerona po wielkim pożarze Rzymu za który obwiniono chrześcijan. Neron
potrzebował znaleźć szybko kozła ofiarnego na którego mógłby zwalić winę za tą
straszną tragedię. Chrześcijanie doskonale się do tego nadawali, bo budzili
nieufność pośród ludzi, często byli już znienawidzeni, a ich sposób życia był
inny niż mieszkańców Cesarstwa co wzbudzało podejrzliwość.
To
spowodowało wielkie prześladowania chrześcijan w całym Cesarstwie Rzymskim.
Wielu chrześcijan stracono przez śmierć krzyżową lub zginęli dostarczając
rozrywki pełnemu nienawiści ludowi.
Więc
1 List Piotra jest odpowiedzią na tamte prześladowania. Jest to list mający
podnieść na duchu cierpiących chrześcijan. Dla wielu chrześcijan cierpienie z
którym się spotkali nie miało racjonalnego wyjaśnienia, było w ich przekonaniu
niezasłużone i niesprawiedliwe. Naturalnie pojawiały się pytania dlaczego Bóg
do tego dopuścił? Dlaczego na to pozwolił? Dlaczego nie reaguje i nie ratuje
swoich wybranych w obliczu tak strasznych cierpień?
Piotr
w swoim liście zmierza się z tymi pytaniami (Ptr 1,6-7; 2,19-21.23; 2,13-18; 4,12-19)
List
powstał w Babilonie 1 Ptr. 5,13. Może to oznaczać, że była to Rzymska placówka
wojskowa znajdująca się w Egipcie o nazwie Babilon. Drugą bardziej prawdopodobną
lokalizacją jest Babilon w Mezopotamii na terenie dzisiejszego Iraku. Trzecim
wytłumaczeniem jest, że list powstał w Rzymie, a nazwa Babilon jest swoistym
kodem odnoszącym się do zepsutego miasta Rzym na wzór Ks. Objawienia 14,8; 17,18.
Odbiorcy listu
List
został napisany do chrześcijan wywodzących się głównie z pogan 1 Ptr. 13-14, których Piotr nazywa „uchodźcami
rozproszonymi” po Cesarstwie Rzymskim.
1.
Piotr zaczyna od
Słów: Piotr, apostoł Jezusa Chrystusa.
Co Piotr
czyni przez ten wstęp? Dlaczego nie podaje wyłącznie swojego imienia, ale
dodaje jeszcze określenie, że jest apostołem Jezusa Chrystusa? Czy to ma jakieś
znaczenie?
Przez takie przedstawienie się, Piotr kieruje naszą
uwagę na autorytet tego listu, że list przez niego napisany wyszedł spod ręki
apostoła Jezusa Chrystusa. Wyszedł spod ręki człowieka którego wybrał sam Pan
Jezus, by Piotr przewodził Jego kościołowi. To oczywiście oznacza, że należy
słów Piotra słuchać tak, jak samego Pana. Słowa Piotra mają charakter
natchnionego Bożego Słowa.
Pan
Jezus wybrał 12 apostołów jako
wyjątkowych ludzi mających utwierdzić fundamenty Kościoła Pana Jezusa Chrystusa
(Łuk 6,12-16).
ü
Na apostołach i
ich nauce opiera się cały Kościół Jezusa Chrystusa Efez. 20,20; Dzieje 2,42; Obj 21,14.
Co oznacza dla nas to, że fundamentem Kościoła są apostołowie
i kościół zbudowany jest na i ich nauce?
Oznacza, że mamy trzymać się nauki apostolskiej, tego
co przekazali nam apostołowie Jezusa Chrystusa, a nie żadnej innej.
Jakie źródła
próbują dzisiaj pretendować do nauki apostolskiej i zabiegają o podobny
autorytet?
Nauki wynikające z osobistego objawienia, z autorytetu
ludzkiego z osobistego przekonania, z dodatkowych ksiąg wyznaniowych itp.
2.
Biblia
wyraźnie uczy że apostołowie, to byli absolutnie wyjątkowi ludzie powołani
przez samego Chrystusa i po śmierci ostatniego z nich nie mamy już nowych
apostołów. Każdy kto stara się o apostolski autorytet lub nazywa siebie
apostołem, albo inni go tak nazywają na
wzór dwunastu sprzeciwia się Słowu Bożemu i kłamie. Apostolstwu musiały
towarzyszyć specjalne potwierdzenia (Dzieje
1,21-22; 2 Kor 12,12).
Czy znasz
jakieś przykłady dzisiejsze kiedy ludzie mówią o sobie, że są apostołami lub
ich następcami?
Takim przykładem może być papież Kościoła Rzymskokatolickiego,
tzw. apostołowie różnej maści charyzmatycznych ruchów lub jeszcze inni
przypisujący sobie ten sam autorytet.
Musimy zrozumieć, że chęć nadawania sobie
apostolskiego autorytetu wynika z pragnienia, by w jakiś sposób uzupełniać Boże
objawienie, czy dodawać coś do niego. Wynika z pragnienia posiadania wielkiego
niekwestionowanego autorytetu, by wszyscy mnie słuchali i zgadzali się ze mną.
Nadanie komuś apostolskiego autorytetu jest sprzeczne z Biblią i z pewnością w
niedługim czasie doprowadzi do zwiedzenia.
3.
Kolejną
rzeczą jest to, jak Piotr nazywa chrześcijan do których Pisze list. Nazywa
uchodźcami. Piotr odnosi się tutaj do tego, jak powinien chrześcijanin
postrzegać swoją przynależność do jakiegoś miejsca na tym świecie Jana 17,14.
Jak myślisz
w jakim sensie chrześcijanin jest uchodźcą, pielgrzymem w tym świecie?
Zwróć uwagę na fragmenty Słowa Bożego które o tym
mówią (Filipian 3,20; 2 Kor 4,18; 2 Kor
5,1).
Chrześcijan w tym świecie jest pielgrzymem i
przechodniem zmierzając do swojej niebiańskiej ojczyzny. Nie bez powodu ciągle
w historii Zbawienia pojawia się ta koncepcja. Abraham był przychodniem i
mieszkał w namiotach wędrując z miejsca na miejsce. Miało to za zadanie wskazać
idee wędrowania Bożego człowieka do ziemi wyznaczonej przez Boga, ziemi
obiecanej, wiecznego domu. Wędrówka Abrahama nie tylko była tylko faktyczną wędrówką
do ziemi, którą Bóg miał Mu wskazać, ale była również wędrówką metaforyczną
wskazującą na wędrówkę do wiecznego domu.
Podobnie Izrael jak wyszedł z Egiptu zmierzając do
ziemi obiecanej mieszkał w namiotach przez 40 lat. Nawet do dzisiaj w Izraelu
jest święto namiotów przypominające o tych wydarzeniach. To pokazuje, że Boży
lud, to lud w drodze, to lud zmierzający do swojej niebiańskiej ojczyzny. Nasz
namiot, nasze ciało, rozpada się, jest to tylko powłoka tymczasowa i pragniemy
przyoblec w nasze domostwo z nieba. Tam otrzymamy nasze dziedzictwo, tam
otrzymamy naszą nagrodę, tam otrzymamy nowe mieszkanie, nowe ciało, wieczne,
nieśmiertelne, niezniszczalne.
4.
Też zauważ jak
jeszcze Piotr w 1 wierszu nazywa chrześcijan rozproszonych. Nazywa ich
wybranymi.
Co to
znaczy, że chrześcijanie są wybrani? W jakim sensie są wybrani?
Chrześcijanie to wybrani ludzie przez Boga, powołani
przez Boga do zbawienia i uwielbiania Boga. Biblia często mówi o wierzących w
Chrystusa jako wybranych. I tak jak Bóg wybrał Izraela, tak wybrał kościół i
powołał nas do zbawienia.
Mat 24,22;
24,31; Łuk 18,7; Rzymian 8,33; 2 Tym 2,10
Wybranie o którym mówi Piotr dotyczy narodzenia na
nowo. To nie my sami powołaliśmy się do zbawienia, to nie my wybraliśmy Boga,
ale Bóg wybrał nas (Jana 6,44-45.65; Mat
16,17; Jan 10,26-28; Efez 1,4).
5.
Wybranie
chrześcijan to odwieczny plan Boga, który został zrealizowany w Chrystusie, I w
tym drugim wierszu Piotr bardzo wyraźnie ten plan nakreśla.
ü
Najpierw było
Boże wybranie jeszcze przed założeniem świata (Efez 1,4)
ü
Później w
odpowiednim czasie następuje odrodzenie duchowe przez Ducha Św. Jana 3,3.
ü
Następnie ma
miejsce uświęcenie tych, których Bóg powołał. Bóg zmienia życie takich osób dając
im nową osobowość i nowy charakter. Przemiana powołanych jest przemianą wciąż
postępującą. Duch Św. tych których
powołał zmienia przez cały czas aż do ich spotkania z Bogiem Efez 1.4; 1 Tes 4,3; 2 Tes. 2,13. (Uświęcenie
zaczyna się usprawiedliwieniem grzesznika z Jego grzechów przez łaskę Pana
Jezusa Chrystusa, wtedy też Bóg oczyszcza nas i przypisuje nam świętość swego
syna. Ale też człowiek przez kroczenie z Chrystusem staje się coraz bardziej
czysty i święty w sposób praktyczny. W ludziach tego świata wraz z czasem
następuje pomnożenie grzechu w dzieciach Bożych natomiast zmniejszenie.
6.
Kolejną
charakterystyczną rzeczą świadczącą o naszym wybraniu jak mówi Piotr jest
pragnienie posłuszeństwa Chrystusowi. Bóg powołał nas do posłuszeństwa, do tego
skłania nas Duch Św. każdy prawdziwie zbawiony chrześcijanin będzie dążył do
tego by być coraz bardziej posłusznym Panu Jezusowi, być posłusznym ewangelii.
Jeśli ludzie nie chcą być posłuszni, nie dążą do posłuszeństwa, nie walczą z
grzechem w swoim życiu duchowym, to nie mamy podstaw twierdzić, że ktoś się
nawrócił. (Hebr 5,9; Mat 7,24-27; 2 Tes 1,8)
7.
Co to znaczy że zostaliśmy pokropieni krwią Jezusa? Tutaj Piotr odnosi się do wydarzenia które miało
miejsce w Ks. Wyjścia 24,3-8 kiedy
Izrael wstąpił w przymierze z Bogiem. Przymierze to zostało zapieczętowane
przez ofiarę i pokropienie krwią ofiary.
Było to przymierze posłuszeństwa, swoista umowa między Bogiem a ludem.
Więc gdy Piotr mówi o naszym pokropieniu krwią
Chrystusa ma na myśli nasze przymierze z Bogiem w które wstąpiliśmy przez wiarę
w zbawczą śmierć Chrystusa. Wierzymy bowiem, że krew Chrystusa, Jego ofiara,
oczyszcza nas z grzechów. Pan Jezus gdy miał umrzeć na Krzyżu podczas ostatniej
wieczerzy wskazując na kielich mówił, że on symbolizuje krew nowego przymierza,
które wylewa się za Jego uczniów Mat
26,28. Wiara w tą krew, w jego śmierć wprowadza wierzącego w przymierze z
Bogiem. Bóg przez wiarę oczyszcza nas z grzechów i daruje nam wszystkie
błogosławieństwa nowego przymierza jak: życie wieczne, pokój, radość, Ducha Św.
i wiele innych. A z drugiej strony, człowiek przez moc Ducha Św. obiecuje być
posłuszny ewangelii, Jezusowi
Chrystusowi i Jego słowu.
Tak więc zbawienie przez Chrystusa jest nieodłącznie
związane z posłuszeństwem. Przyjąć Chrystusa, to znaczy, upamiętać się,
odwrócić od grzechów i być Mu posłusznym.
Zwróć uwagę na cztery warunki zbawienia o których mówi
Piotr w 2 wierszu
·
Wybranie
·
Odrodzenie
·
Upamiętanie
·
Usprawiedliwienie
8.
Jak myślisz co to znaczy, że łaska i pokój mają nam
się pomnożyć?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz