7.12.2018

Bóg przymierza Ks. Wyjścia 3,13 – 15



W drugiej Ks. Mojżeszowej w trzecim rozdziale znajdujemy opis powołania Mojżesza do służby wyprowadzenia narodu Izraelskiego z Egiptu. Gdy Mojżesz otrzymuje od Boga instrukcje, co ma zrobić by wyprowadzić z niewoli naród Izraelski, to zadaje Bogu pytanie, że jak już pójdzie do Izraela, to co ma im powiedzieć, że kto go posyła i jaki to jest Bóg, bo przecież jest ich tak wielu w Egipcie i po za nim.
I wtedy Bóg mówi, że tak powiesz do Synów Izraelskich, że posyła cię Jahwe Bóg (w. 14), czyli Jestem który jestem, a druga rzecz, to miał im powiedzieć, że ten Jahwe Bóg, to Bóg Abrahama Izaaka i Jakuba, Bóg ich Ojców, który teraz postanowił wstawić się za narodem Izraelskim jak obiecał przed wiekami przodkom Izraela.
I chciałem zwrócić waszą uwagę na to, że sposób w jaki Bóg przedstawia się Mojżeszowi, ma istotne znaczenie dla Narodu Izraelskiego i dla nas. Ta treść którą Mojżesz miał przekazać starszym Izraela niosła ważne przesłanie, które miało ich utwierdzić w tym, że misja Mojżesza wyprowadzenia narodu nie jest wymyślonym przez Niego pomysłem, ale wypełnieniem się Bożego Planu danego przodkom przed wiekami. Nie jest też misją karkołomną, samobójczą, ale  możliwą do wykonania, bo nie stoi za nią człowiek, lecz wszechmogący Bóg.
Najpierw Bóg mówi do Mojżesza, że powiesz synom Izraelskim, że Jahwe Bóg posyła cię, a później dodasz, że jest to Bóg Abrahama Izaaka i Jakuba, takie jest imię Jego na wieki i tak będą Go nazywać po wszystkie pokolenia.
Po pierwsze powiesz do Synów Izraelskich, że posyła cię Bóg który jest, Jahwe. Nie tyle Bóg chciał tutaj przekazać Mojżeszowi i Izraelitom, że jest jakiś Bóg, bo to było wiadomo  i w tamtej kulturze wszyscy wierzyli w jakiegoś Boga. Ale Bóg chciał podkreślić to, że On jest inny niż Bogowie które ludzie czcili w tamtym czasie. Jahwe Bóg jest Bogiem, który jest, to znaczy działa, żyje, pomaga, odpowiada na modlitwy, to Bóg który jest z człowiekiem i który będzie z Mojżeszem (w 12) i będzie z narodem Izraelskim prawdziwie, a nie tak jak wszyscy fałszywi egipscy bogowie, czy jacykolwiek inni. To więc Mojżesz ma iść i powiedzieć, że posyła mnie Bóg który naprawdę Jest, Bóg który was usłyszał, Bóg który widzi waszą niedolę i Bóg który może was wyratować. To jest ten Bóg, który jest Bogiem Abrahama Izaaka I Jakuba. Abraham, Izaak i Jakub doświadczyli że On prawdziwie jest, Bóg niezmienny i Bóg który jest Bogiem z pokolenia na pokolenie.
I gdy przychodzi Pan Jezus, On przedstawia się nam podobnie, choć w Nowym Testamencie nie występuje dosłowna forma imienia Jahwe, Jestem który Jestem, to Pan Jezus często podkreśla, to że Jest. Pan często mówi o sobie Ego Emi, czyli ja jestem. 
Nie będę tutaj przywoływał wszystkich fragmentów z Nowego Testamentu, bo ich jest bardzo dużo, ale przywołam kilka.
Pierwszy fragment, gdzie to Jezusowe Ja jestem brzmi bardzo Bosko, to sytuacja, gdy uczniowie byli przerażeni, bo zostali sami na Jeziorze Galilejskim wiosłując do brzegu, a zerwała się burza i wtedy Pan Jezus idąc po wodzie mówi do nich
Mateusza 14,27…Ufajcie, Ja jestem, nie bójcie się!
Drugi fragment, to sytuacja, gdy Pan Jezus daje swoim uczniom ostatnie zalecenia przed swoim wniebowstąpieniem, każe czynić uczniami, chrzcić  i On do nich mówi:
Mateusza 28,20A oto Ja jestem z wami po wszystkie dni aż do skończenia świata.
I oczywiście cały szereg zwrotów „Ja jestem” z Ew. Jana gdzie Pan Jezus mówi, Ja jestem światłością świata, Ja jestem chlebem żywota, Ja jestem drzwiami dla owiec, Ja jestem dobry pasterz, Ja jestem Krzewem winnym i  później po zmartwychwstaniu, gdy uczniowie nie dowierzają w to, że On wstał z grobu, to mówi do nich
Łukasza 24,39 …Spójrzcie na ręce moje i nogi moje, że to Ja jestem. Dotknijcie mnie i patrzcie:
To Jezusowe „Ja Jestem” jest odwołaniem do Boga który Objawił się Mojżeszowi, a teraz objawia się w Chrystusie, tak Bóg umiłował świat że posłał swego Syna (J 3,16). Bóg objawia się w Chrystusie jako Zbawiciel tym którzy w niego uwierzą. Bóg Mojżeszowi kazał tak powiedzieć, bo chciał by Izraelici wiedzieli, że On ratuje, On im pomoże, On ich nie zostawi. I Tak samo Bóg postępuje w Chrystusie dzisiaj z wszystkimi, którzy Mu zaufają. On Zbawia ich od grzechów, od potępienia, jest z nimi, prowadzi ich. O Jezusie gdy przyszedł na świat  powiedziano Immanuel, Bóg z nami. Przez Pana Jezusa Bóg Jahwe jest z nami, kto widział Syna widział i Ojca, kto poznał Syna poznał i Ojca.
A druga rzecz istotna dla Izraela, która niosła za sobą głęboką treść, to że ten objawiający się Bóg, to Bóg Abrahama, Izaaka i Jakuba. Ale co to miało dla nich oznaczać? Ano to, że ten Objawiający się Bóg, to Bóg przymierza, Bóg który dotrzymuje obietnic, dotrzymuje umowy, to co powiedział dziesiątki, setki, tysiące lat wcześniej wciąż obowiązuje, aż nie wypełni swojego Słowa. Jeśli dał obietnicę Abrahamowi o rozmnożeniu narodu, o pobycie w Egipcie, o wyprowadzeniu i ofiarowaniu ziemi, to pomimo tych setek lat, te obietnice nie uległy zatarciu.
Więc treść jaką Mojżesz ma przekazać Izraelitom jest taka, że posyła Go Bóg żywy, działający, Bóg który będzie z nimi, bo dał obietnice ich praojcom i obietnic dotrzymuje. Posyła go Bóg, który jest wierny i pełen mocy, by zrealizować wszystko co przed wiekami zamierzył jak powiedział do Abrahama 400 lat wcześniej:
Rodzaju 15:13  I rzekł do Abrama: Wiedz dobrze, że potomstwo twoje przebywać będzie jako przychodnie w ziemi, która do nich należeć nie będzie i będą tam niewolnikami, i będą ich ciemiężyć przez czterysta lat.
14  Lecz Ja także sądzić będę naród, któremu jako niewolnicy służyć będą; a potem wyjdą z wielkim dobytkiem.
To wielkie przesłanie dla Izraela z którym idzie Mojżesz jest aktualne i dla nas dzisiaj. Bóg zawarł z nami przymierze, przez krew Chrystusa, dał nam obietnice, że jeśli uwierzymy w Jego Syna, to przebaczy nam grzechy i obdarzy nas życiem wiecznym, będzie z nami po wszystkie dni, aż do skończenia świata, podniesie nas z martwych, nie porzuci nas i nie opuści. To przymierze jest wciąż aktualne, a Jego obietnice wciąż pewne, a my czekamy na pełne ich zrealizowanie. Jak dotrzymał obietnic złożonych Izraelitom, co podkreślił Jozue przy swojej śmierci:
Jozuego 23:14…poznajcie tedy całym swoim sercem i całą swoją duszą, że nie zawiodła żadna z tych wszystkich dobrych obietnic, jakie dał wam Pan, Bóg wasz; wszystkie się wam wypełniły, a nie zawiodło z nich żadne słowo.
tak dotrzyma wszystkim obietnic, które dał wierzącym w Jezusa. 
Dlatego jak mówi list do hebrajczyków nie porzucajmy ufności naszej, która ma wielką zapłatę (Hebr 10,35) Amen

Brak komentarzy:

Łączna liczba wyświetleń