Uważam, że to nie przypadek, że Izrael istnieje do dzisiaj pomimo tak wielu trudności, rozproszenia i prześladowań. Żaden inny naród na świecie nie był tak długo bez swojego państwa i pod taką presją jak Żydzi, a jednak zachował swoją kulturę i tożsamość.
Żydzi jako jedyny naród na świecie wskrzesili dawny swój język hebrajski. Około III w.n.e przestano posługiwać się językiem hebrajskim, a zaczęto posługiwać się w środowisku Żydowskim językiem aramejskim i greckim. Hebrajskim posługiwano się jedynie w celach liturgicznych. Wielkie zasługi w odrodzeniu Języka hebrajskiego miał Eliezera Ben Jehuda, który zaczął się uczyć ojczystego języka już wieku 3 lat. W wieku 9 lat oddał się studiowaniu talmudu, później studiował kolejne języki, rosyjski, niemiecki i francuski. Zauważył, że hebrajski nie musi służyć tylko do religijnych obrzędów, ale może być językiem codziennym. Redagował gazetę i zaczął publikować w Języku hebrajskim pod koniec XIX w, a także tworzył nowe słowa, których nie było w starohebrajskim. Nauczył się również arabskiego i rozwijał dalej język hebrajski. Napisał też kompletny słownik antycznego i współczesnego języka hebrajskiego. Niezwykłe jest, że taki człowiek pojawił się dokładnie wtedy, kiedy na początku XX wieku zaczęła dojrzewać myśl o państwie dla Żydów, a po II wojnie światowej i holokauście już stało się jasne, że Żydzi muszą mieć własne granice, by nigdy już nie doszło do czegoś podobnego jak podczas II Wojny Światowej.
Bóg
zawsze miłował i miłuje niezwykłą miłością swój lud. Prawdą jest, że Bóg kocha
wszystkich ludzi i ma miłość do całego stworzenia. Ale w sposób szczególny,
żarliwy, niezwykle mocny jest Pan związany miłością z ze swoim ludem, który
uważa za swoją rodzinę. I oczywiście nie wszyscy Żydzi są obecnie Bożą rodziną
w rzeczywistości znaczna większość Żydów nie wierzy w Pana Jezusa, ale jest tak
jak mówi Paweł w Liście do Rzymian 9,28
Co
do ewangelii, są oni nieprzyjaciółmi Bożymi dla dobra pogan, bo przez to, że
Izrael odrzucił ewangelię, drzwi dobrej nowiny otworzyły się dla pogan i od
początku to było w Bożym palnie. Lecz co do wybrania mówi ap. Paweł są
umiłowanymi ze względu na praojców, ze względu na Abrahama, Izaaka i Jakuba.
Chodzi
o to, że Boże obietnice odnowy dla nich, zbawienia, umieszczenia ich w ziemi
obiecanej są wciąż dla nich aktualne i wierzę, że w pełni zrealizują się w
Tysiącletnim Królestwie, po powrocie Chrystusa.
Teraz chciałbym trochę przypomnieć kontekst księgi
Zachariasz
wchodzi w skład proroków mniejszych, a księga ta oprócz wezwań do nawrócenia
zawiera sporo proroctw powrotu Chrystusa i nadejścia Królestwa Bożego w
przyszłości. Być może Zachariasz ze
wszystkich starotestamentowych proroków najwięcej mówi o Panu Jezusie. Ks.
Zachariasza jest również Księgą pocieszenia dla Bożego ludu zapowiadającą im
Mesjasza, który ich uratuje. Lud Boży znajduje się w ciężkim położeniu, 70 lat
wcześniej zostali uprowadzeni do Babilonu, minęło ponad 70 lat i nie wszyscy
wrócili do Izraela, a Ci którzy wrócili zastali trudne warunki. Bóg wzywa, by
do niego powrócili, a On ich podniesie i odbuduje. Równorzędną z Ks.
Zachariasza jest Ks. Ageusza, który zaczął prorokować 2 miesiące wcześniej od
Zachariasza. Ageusz głównie kładzie nacisk na odbudowę świątyni, Zachariasz
natomiast więcej nam mówi o relacji Boga z jego ludem.
Zachariasz
został powołany na proroka za czasów Medo – Perskiego króla Dariusza o którym możemy więcej przeczytać w Ks.
Daniela, po powrocie części narodu Izraelskiego z Babilonu ok. 520 r.p.n.e.
O proroku Ageuszu i Zachariaszu wspomina także ks. Ezdrasza 5,1-2; 6,14
Pismo
mówi, że Bóg powołał tych dwóch proroków w odpowiedzi na działania Samarytan,
sąsiadów Izraela, którzy byli zaniepokojeni odbudową świątyni i Jeruzalemu, gdy
wygnańcy powrócili. W odpowiedzi na to wrogowie wysłali list do Króla perskiego
Artakserksesa, by powstrzymać odbudowę. Twierdzili, że jak Żydom uda się
odbudować mur, miasto i świątynie, to przestaną płacić podatki i się zbuntują.
W związku z tym Kserkses nakazał zatrzymać odbudowę świątyni i Jeruzalemu
Ezdrasza 4:21 Przeto wydajcie
rozkaz, aby powstrzymać tych mężów, żeby to miasto nie zostało odbudowane, aż
ode mnie wyjdzie taki rozkaz.
22 Baczcie też, aby nie popełnić
w tym jakiegoś niedbalstwa, aby nie powstała większa szkoda na niekorzyść
królów.
23 Gdy potem odpis listu króla
Artakserksesa został odczytany przed Rechumem i sekretarzem Szimszajem oraz ich
towarzyszami, udali się oni śpiesznie do Żydów w Jeruzalemie i przemocą i
gwałtem wstrzymali budowę.
24 W ten sposób ustała praca nad
domem Bożym w Jeruzalemie i była wstrzymana aż do drugiego roku panowania
Dariusza, króla perskiego.
I w odpowiedzi na to, Bóg powołuje dwóch
proroków Zachariasza i Ageusza.
Ezdrasza 5:1 Wtedy wystąpili
prorok Aggeusz i Zachariasz, syn Iddy, prorocy, i prorokowali Żydom w Judei i
Jeruzalemie w imieniu Boga Izraela, który był nad nimi.
2 Wobec tego Zerubbabel, syn
Szealtiela, i Jeszua, syn Josadaka, przystąpili znowu do budowy świątyni Bożej
w Jeruzalemie, a z nimi prorocy Boży, którzy im pomagali.
Imię
Zachariasz oznacza – Pan Pamięta, tak więc właściwe imię dla proroka mówiącego
o odnowie. Imię jego Ojca Berekiasz oznacza – Pan błogosławi Imię dziadka
Zachariasa to Ido – oznacza w swoim czasie. Wygląda na to, że imiona przodków
podanych na początku mają za zadanie to podkreślić, że Pan Pamięta i błogosławi
w swoim czasie.
Minęło już 18 lat od powrotu i niektórzy zdążyli się już zniechęcić wieloma niepowodzeniami, potrzebowali od Boga dodatkowej zachęty.
Zacharisz
rozpoczął swoje proroctwo od wezwania Izraela do pokuty mówiąc o tym, że jeśli
oni zwrócą się do Boga, to Bóg zwróci się do nich czytamy w 1 rozdz. w. 2 –
3
Stan narodu był ciężki nie mieli dużo pieniędzy i panowała susza Ag 1,6.10-11, a wrogowie stawiali opór odbudowie Ezd 4,1-5. Jednak Bóg ich nie opuścił i wciąż był z Nimi, ale mają Mu ufać i okazywać posłuszeństwo. 8 Rozdz. jest zapewnieniem Boga o Jego miłości do Izraela
Często
myślimy o miłości Bożej w kontekście Kościoła, czego jesteśmy pewni, ale już
mniej jesteśmy pewni miłości Bożej do Izraela. Moim zdaniem Bóg nadal kocha
Izrael i żywi żarliwą miłość do Syjonu i ma szczególne plany dla tego narodu Pwt
7,6 Jer 31,3 – 4; Rzym 11,28.
Powtórzonego Prawa 7:6 Gdyż ty
jesteś świętym ludem Pana, Boga twego. Ciebie wybrał Pan, Bóg twój, spośród
wszystkich ludów na ziemi, abyś był jego wyłączną własnością,
7 Nie dlatego, że jesteście
liczniejsi niż wszystkie inne ludy, przylgnął Pan do was i was wybrał, gdyż
jesteście najmniej liczni ze wszystkich ludów.
8 Lecz z miłości swej ku wam i
dlatego że dochowuje przysięgi, którą złożył waszym ojcom, wyprowadził was Pan
możną ręką i wybawił cię z domu niewoli, z ręki faraona, króla egipskiego.
Jeremiasza 31:2 Tak mówi Pan:
Znalazł łaskę w pustyni naród, który uniknął miecza, Izrael, gdy wędrował do
miejsca swojego odpoczynku.
3 Z daleka ukazał mu się Pan:
Miłością wieczną umiłowałem cię, dlatego tak długo okazywałem ci łaskę.
4 Znowu cię odbuduję i będziesz
odbudowana, panno izraelska, znowu przyozdobisz się w swoje bębenki i wyjdziesz
w korowodzie weselących się.
5 Znowu sadzić będziesz winnice
na górach Samarii; ci, którzy je zasadzą, korzystać z nich będą.
6 Zaprawdę, idzie dzień, gdy
stróże wołać będą na górach efraimskich: Wstańcie! Pielgrzymujmy na Syjon, do
Pana, Boga naszego!
Zobaczmy, że Bóg jest zdenerwowany, zazdrosny wobec Izraela, a dlaczego
Bóg jest zazdrosny – bo inne narody rozszarpują Izrael.
Wprawdzie Bóg chciał żeby zostali doświadczeni, ale poganie przekroczyli granice Bożego przyzwolenia i Bóg ukarze te narody. Zachariasza 14,2-3; Zach 12,2-4
8 rozdział Ks. Zachariasza mówi o odbudowie Izraela w Tysiącleciu i w ten sposób Bóg daje nadzieje swojemu ludowi, że ich praca przy odbudowie świątyni i Jeruzalemu ma sens. Nikt nie chce się trudzić nad czymś, co za chwile zostanie zniszczone. Czy zaczynałbyś budować dom wiedząc, że za rok wybuchnie wojna i spadnie bomba na to miejsce, gdzie ma stać twój dom? Oczywiście nie i nikt z nas raczej takiej pracy nie podjąłby się . Również Izraelici nie podjęliby się ochoczo budowy z myślą o porażce. Muszą widzieć, że naród przetrwa, że Bóg będzie z nimi i będzie im błogosławił, a do tego potrzebują Bożej zachęty.
Słowa
Zachariasza mają za zadanie zachęcić Boży lud do odbudowy świątyni i miasta,
ale gdy je czytamy, to widzimy, że mówią o jakiejś szerszej perspektywie. W 4
wierszu jest obietnica szczęśliwej starości, co wymaga długiego czasu
pokoju, mamy obietnice w 7 i 8 wierszu sprowadzenia Bożego ludu ze
świata, gdzie zostali rozproszeni i że zamieszkają w Jeruzalemie.
Weźmy
pod uwagę, że z niewoli Babilońskiej wróciło tylko trochę ponad 40 tys.
Żydów i większość została w narodach pogańskich.
Ale
Jerozolima znów zostanie nazwana miastem prawdy, choć wcześniej była
przedstawiana jako niewierna małżonka, a góra Pana zastępów, górą świętą. To jest
to miejsce, gdzie stała świątynia i w Tysiącletnim
Królestwie będzie odbudowana mamy jej opis w Ks. Ezechiela od 40 rozdz do 44
rodz.
W
Księdze Ezechiela od 9 do 11 rodz. Ezechiel maił wizje odejścia chwały Pana z
dawnej świątyni z powodu grzechu Izraela w 10 rodz., czytamy
Ezechiela 10:18 Potem odsunęła
się chwała Pana od progu przybytku i stanęła nad cherubami.
19 A gdy cheruby podniosły swoje
skrzydła i na moich oczach wzbiły się w górę od ziemi, podniosły się wraz z
nimi i koła. I stanęły u wejścia do wschodniej bramy przybytku Pana, a chwała
Boga izraelskiego była na górze nad nimi.
Ale
później, gdy jest opis nowej świątyni w Ks. Ezechiela, to chwała Pana powraca,
co Ezechiel widzi w kolejnej wizji
Ezechiela 43:1 Potem zaprowadził mnie do bramy, która jest
zwrócona ku wschodowi.
2 A oto chwała Boga izraelskiego
zjawiła się od wschodu. Szum jego przyjścia był podobny do szumu wielu wód, a
ziemia jaśniała od jego chwały.
3 A widzenie, które miałem, było
podobne do owego widzenia, które miałem wówczas, gdy przybył, aby zniszczyć
miasto, i podobne do owego widzenia, które miałem nad rzeką Kebar. I upadłem na
twarz.
4 Gdy chwała Pana weszła do
świątyni bramą, która jest zwrócona ku wschodowi,
To
była wielka nadzieja dla Izraela, że chwała Boża powróci do świątyni i
powróciła za czasów Jezusa, gdy On poszedł do świątyni i nauczał ich, ale oni
go odrzucili. A dopiero na stałe chwała Boża powróci do świątyni w Tysiącleciu,
ale już do Nowej świątyni w której na tronie będzie zasiadał Mesjasz.
Szacuje
się, że obecnie Żydów na świcie jest między 14, a 17 milionów z czego 5,5
miliona mieszka w Izraelu. Ale Bóg mówi, że zbierze ich i oni wrócą do własnej
ziemi i będzie ich tam doświadczał, wytapiał, kształtował, tak że tylko resztka
z tej dużej społeczności nawróci się podczas Wielkiego Ucisku. Weźmy pod uwagę,
że proces zbierania narodu będzie powolny i dosyć długi, a wiemy że trwa już od
kilkudziesięciu lat. W niektórych momentach historii on może przyśpieszać, a w
innych zwalniać. Podobnie jak ze znakami przyjścia Pana Jezusa Chrystusa na
ziemię, wiele z nich będzie powolnymi zmianami, które będą sprawiały wrażenie
tego, że są naturalne. Niektórzy mówią,
że proroctwo dotyczące zebrania Izraela odnośnie się wyłącznie do powrotu z
niewoli babilońskiej, ale Babilon nie leżał na zachodzie tylko na wschodzie. W
ogóle ten zwrot jest ciekawy, bo dosłownie oznacza, że Bóg zbierze Izraela od
zachodniego słońca i wschodniego słońca w. 7-8, co prawdopodobnie
oznacza, że z całego świata, podobnie mówią inne fragmenty. Izajasza 43,5-7;
Pwt 30,3 – 6
Powtórzonego Prawa 30:1 Gdy tedy
przyjdzie na cię to wszystko, błogosławieństwo i przekleństwo, które ci
przedłożyłem, i weźmiesz je sobie do serca pośród wszystkich narodów, dokąd
wypędzi cię Pan, Bóg twój,
2 I nawrócisz się do Pana, Boga
twego, i będziesz słuchał jego głosu zgodnie z tym wszystkim, co ja ci dziś
nakazuję, ty i twoi synowie, z całego serca twego i z całej duszy twojej,
3 To wtedy przywróci Pan, Bóg
twój, twoich jeńców i zmiłuje się nad tobą, i zgromadzi cię z powrotem ze
wszystkich ludów, gdzie cię rozproszył Pan, Bóg twój.
4 Choćby twoi wygnańcy byli na
krańcu nieba, to i stamtąd zgromadzi cię Pan, Bóg twój, i stamtąd cię zabierze,
5 I sprowadzi cię Pan, Bóg twój,
do ziemi, którą posiadali twoi ojcowie, i posiądziesz ją i ty, i uczyni cię
szczęśliwszym i liczniejszym od twoich ojców,
6 I obrzeże Pan, Bóg twój, twoje
serce i serce twego potomstwa, abyś miłował Pana, Boga twego, z całego serca
twego i z całej duszy twojej, abyś żył.
Izajasza 43:5 Nie bój się, bo Ja
jestem z tobą. Ze Wschodu przywiodę twoje potomstwo i z Zachodu zgromadzę cię.
6 Do Północy powiem: Wydaj! A do
Południa: Nie zatrzymuj! Przyprowadź moich synów z daleka i moje córki z
krańców ziemi!
7 Wszystkich, którzy są nazwani
moim imieniem i których ku swojej chwale stworzyłem, których ukształtowałem i
uczyniłem.
Żydzi wciąż wracają do swojej ziemi, szczególnie, gdy w jakimś kraju wzrasta antysemityzm lub wybuchają wojny. W 2023 roku do Izraela wróciło 43 tys. Żydów, a w 2022 było to 74 tys., 2021 25 tys. W ostatnich latach sporo żydów wróciło do Izraela z Ukrainy i Rosji, gdy wybuchł tam konflikt zbrojny, a Rosja jest jednym z krajów na świecie, gdzie mieszkała duża społeczność Żydowska około 145 tys. Żydów. Jedną z największych społeczność Żydowskich w Europie ma Francja 442 tys. Żydów i okazuje się, że w ostatnich latach coraz więcej Żydów wraca do Izraela z Francji z powodu muzułmańskich imigrantów, których Francja zaczęła masowo przyjmować i zrobiło się mniej bezpiecznie. Największą społecznością Żydowską poza Izraelem ma USA około 6 milionów Żydów. To też tłumaczy dlaczego Stany Zjednoczone tak bardzo wspierają Izraela.
Także
jest w naszym tekście obietnica pokoju i sensu pracy, które będzie wynagradzana
w. 10-12. Dotychczas było tak, że z powodu ciągłych niepokojów w Izraelu
starania Izraelitów zapewnienia sobie lepszego życia były często niweczone.
Odbudowywali w strachu świątynie i miasto oraz zewsząd mieli przeciwników.
Nigdy nie było pewności, czy za chwile to, co odbudowali nie zostanie
zniszczone.
Pan mówi, że tak się działo, bo On sprawiał, że nie było pokoju na ziemi i pobudzał w swym gniewie ludzi przeciwko sobie w. 10.
Mało
tego, Bóg obiecuje Izraelowi, że będą błogosławieństwem wśród narodów, a
dotychczas byli przekleństwem w. 13
I
nie będą już pościć i ustanawiać świąt, co jest odniesieniem do rodz. 7,
które mają za zadanie podkreślać pamięć o nieszczęściach, bo będzie sama radość
i tylko będą radosne święta w. 19.
Izraelici
mieli wiele świąt i postów, które miały za zadanie wspominać jakieś tragedie,
uprowadzenia do niewoli, zniszczenie świątyni i wiele innych doświadczeń.
Podobnie jak Polacy obchodzą rocznice wybuchu II wojny światowej, rzezi
wołyńskiej, zbrodni katyńskiej i jeszcze trochę by się nazbierało. Ale teraz Izrael dostaje od Zachariasza
obietnice, że gdy nastąpi odbudowa narodu i wierzę, że chodzi o milenium, to
nie będą mieli już świąt wspominających nieszczęścia. Zapomną o swojej niedoli,
o tułaczce, o rozproszeniu i pozbawieniu ich państwowości. Zapomną o tych wszystkich
latach prześladowań, o holokauście i podobnych tragediach. A będzie tylko sama
radość i tak właśnie opisuje Biblia Tysiąclecie
Izajasza 65:17 Oto Ja stworzę
nowe niebo i nową ziemię i nie będzie się wspominało rzeczy dawnych, i nie
przyjdą one na myśl nikomu.
18 A raczej będą się radować i
weselić po wszystkie czasy z tego, co Ja stworzę, bo oto Ja stworzę z
Jeruzalemu wesele, a z jego ludu radość!
19 I będę się radował z
Jeruzalemu i weselił z mojego ludu, i już nigdy nie usłyszy się w nim głosu
płaczu i głosu skargi.
20 Nie będzie już tam
niemowlęcia, które by żyło tylko kilka dni, ani starca, który by nie dożył
swojego wieku, gdyż za młodzieńca będzie uchodził, kto umrze jako stuletni, a
kto grzeszy, dopiero mając sto lat będzie dotknięty klątwą.
21 Gdy pobudują domy,
zamieszkają w nich, gdy zasadzą winnice, będą spożywać ich plony.
22 Nie będą budować tak, aby
ktoś inny mieszkał, nie będą sadzić tak, aby ktoś inny korzystał z plonów, lecz
jaki jest wiek drzewa, taki będzie wiek mojego ludu, i co zapracowały ich ręce,
to będą spożywać moi wybrani.
23 Nie będą się na próżno
trudzić i nie będą rodzić dzieci przeznaczonych na wczesną śmierć, gdyż są
pokoleniem błogosławionych przez Pana, a ich latorośle pozostaną z nimi.
24 I zanim zawołają, odpowiem
im, i podczas gdy jeszcze będą mówić, Ja już ich wysłucham.
25 Wilk z jagnięciem będą się paść razem, a lew jak bydło będzie jadł sieczkę, wąż zaś będzie się żywił prochem. Nie będą źle postępować ani zgubnie działać na całej świętej górze - mówi Pan.
Nawet
Bóg sprawi, że przyjdą inne ludy, poganie i będą mieli w wielkim szacunku
Izraela wiedząc, że są odwiecznym wybranym ludem Bożym w. 20 – 23
Więc
rozdział 8 jest obietnicą dla Izraela odbudowania Królestwa w którym
będzie panował pokój, szczęście, dobrobyt i szacunek od innych narodów. Dla
żydów, którzy powrócili z niewoli Babilońskiej, te obietnice widząc jak wygląda
obecnie naród mogą być aż niewiarygodne.
Jezus wtedy będzie siedział na tronie w Jerozolimie, a ludy będą przychodzić z całego świata i składać Mu hołd. Każdy naród będzie miał obowiązek przynajmniej raz w roku pójść i pokłonić się Panu Zastępów, a jeśli jakiś naród nie będzie chciał tego uczynić – Bóg nie da im deszczu Zach 14,17-19.
Ja
wierzę, że to się wszystko spełni w tysiącleciu – tysiącletnim Królestwie
Chrystusa opisanym w 20 rodz. Objawienia, kiedy Pan Jezus powróci,
wywyższy nawróconego Izraela i odbuduje ich Królestwo. Żydzi uważali, bo tak
mówiły proroctwa, że gdy Mesjasz przyjdzie, to wyratuje ich naród z rąk wrogów
i zbuduje polityczne królestwo. I czekali na takiego Mesjasza, który to uczyni.
Dlatego Jezus im nie pasował, bo mówił o duchowym Królestwie, że przyszedł
wybawić ludzi z grzechów, by mogli wejść do nadchodzącego fizycznego Królestwa.
Ale Żydzi tego nie rozumieli, nie rozumieli, że przede wszystkim żeby znaleźć
się w Bożym Królestwie, to muszą przejść duchową przemianę i Bóg musi oczyścić
ich z win. Zanim problem serca człowieka nie zostanie rozwiązany, to ludzie nie
mogą odziedziczyć Królestwa Bożego, nie mogą być z Bogiem i cieszyć się z Nim
społecznością w starym grzesznym ciele. Izrael to przegapił, zwiodła ich własna
pycha. Myśleli, że skoro mają prawo Mojżeszowe od Boga i zewnętrznie czczą
Boga, to są przygotowani na przyjście Mesjasza. A tymczasem to, co było
istotne, to nie obrzezanie fizycznie, to nie rytuały i religijne obrzędy,
ale obrzezanie serca, które polega na
odrzuceniu własnej sprawiedliwości i położeniu swej ufności w Chrystusie. I
Żydzi tego nie chcieli, podobnie jak wielu dzisiaj odrzucających wiarę w
Chrystusa. Dopiero, gdy człowiek narodzi się na nowo z Ducha Św. może mieć
nadzieje na nadchodzące fizyczne Królestwo.
Jezus
nie powiedział, że nie będzie fizycznego Królestwa, ale mówił, że to jeszcze
nie ten czas Dzieje Ap. 1,6-7; Mat 24.
Kilka fragmentów o tysiącleciu
Izajasza 11,6 – 10 – Izaj 65,19 – 25; Ezech 47,7 – 12; Izajasza 2,2-4; Izaj 4,2 – 6; Izajasza 35,1-10
Są
pewne warunki, by znaleźć się w tym wspaniałym królestwie, które Bóg odbuduje i
są one przedstawione w 16 i 17 wierszu
Jakie
to są warunki?
Są to warunki nawrócenia, odwrócenie się od swojej bezbożności, mówienie prawdy, sprawiedliwe osądy, zachowywanie pokoju między sobą, nie planowanie zła, życie transparentnym życiem, nie obłudnym, czyli odrzucenie grzechu. Rozumiem więc, że Królestwo dla nich nadejdzie, gdy nastąpi nawrócenie. Również i dla nas warunkiem znalezienia się w Królestwie Bożym jest upamiętanie z grzechów, nawrócenie oraz wiara w Chrystusa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz