17.08.2017

Dwa Przymierza Studium Listu do Galatów 4,21 – 31


Apostoł Paweł dalej porównuje łaskę i prawo. Tym razem czyni to na podstawie starotestamentowej historii o Abrahamie i Rachab niewolnicy Sary, oraz Izaaku i Ismaelu.

4,21. Paweł zwraca się do tych, którzy w Zborach w Galacji chcieli uzyskać przebaczenie grzechów przez uczynki prawa, to są ci, co wcześniej o nich mówił że zawracają do żywiołów świata (Gal 4,9). Ap. Paweł daje im wyraźny kontrast między przymierzem prawa, a łaską.
Okazuje się, że ci wybitni znawcy prawa i drogi zbawienia jak z pewnością o sobie myślą, zupełnie nie znają duchowego znaczenia prawa.
Paweł mówi do nich -  skoro uważacie, że tak dobrze znacie zakon (Biblię) to czy nie wiecie co zakon mówi, czego Biblia w rzeczywistości naucza? A naucza że natura prawa jest o wiele gorsza od otrzymanej obietnicy w Chrystusie. Prawo Mojżeszowe doprowadziło do niewoli ponieważ zależy od ciała od mocy człowieka. Starasz się zdobyć zbawienie i je utrzymać dzięki Bożemu prawu. Czynisz to dzięki swoim wysiłkom, a to prowadzi do niewolnictwa i zbawienia nie daje. Z drugiej strony obietnica dana Abrahamowi prowadzi do wolności, bo nie zależy od człowieka, ale od Ducha Bożego.

Czy to był wyłącznie problem zborów w Galacji?
Oczywiście nie, sama znajomość treści Biblii nie gwarantuje właściwego jej zrozumienia. Jest wiele osób które bardzo dobrze znają treść Słowa Bożego, a jednak nie rozumieją na czym polega droga zbawienia. Część osób jest w tym kierunku wykształconych, czy nawet zdobyło tytuły naukowe z teologii, a jednak nie poznali przesłania Ewangelii.

Jak myślisz dlaczego tak jest, że sama znajomość treści Biblii nie powoduje że człowiek automatycznie poznaje jej przesłanie?
Jest tak dlatego, że przesłanie ewangelii musi zostać człowiekowi objawione przez Boga żywego. Człowiek sam nie może dojść do poznania Boga i zrozumieć w pełni ewangelii. Wprawdzie intelektualnie może akceptować wszystkie Biblijne doktryny jednak w sercu będzie buntował się przeciw nim (Mat 16,17; Mat 15,13).
Też musimy przypomnieć, powiedzieć, że gdy Paweł mówi o zakonie o przepisach prawa, które należy odrzucić nie ma na myśli, że całe prawo jest bez znaczenia dla chrześcijanina. Chrześcijanin wciąż jest zobowiązany przestrzegać prawa moralnego, które wyraża świętość Boga. Nie jest zbawiony przez to prawo, ale jest zbawiony do przestrzegania tego prawa, do dążenia do świętości. Ale nie obowiązuje go już prawo ceremonialne i ofiarnicze, które zostało wypełnione w Chrystusie.
Czy zauważyłeś że osoby i kościoły które zawracają do prawa nie są w tym konsekwentne. Zawsze wybierają sobie tylko niektóre przepisy zamiast przestrzegać wszystkich.

Oczywiście Paweł w tym fragmencie używa alegorii  dzięki objawieniu Ducha. Jednak z tym sposobem interpretacji Pisma należy uważać. Pismo ma przede wszystkim znaczenie dosłowne chyba że wyraźnie jest powiedziane, że znaczenie jest inne lub znaczenie dosłowne jest nie do przyjęcia.
W historii kościoła alegoryczne interpretowanie pisma zrobiło wiele krzywdy kościołowi. W niektórych okresach wszędzie doszukiwano się ukrytych znaczeń np. co znaczą pieniądze dane na opiekę samarytanina lub dwa grosze wdowy i inne. Oczywiście interpretacje były karkołomne.



4,22-23
Paweł czyni tutaj wyraźne rozróżnienie na dwóch synów Abrahama jeden był z Hagar drugi z Sary mają oni oznaczać dwa przymierza, przymierze prawa z góry Synaj i przymierze łaski. Ten z Hagar urodził się w sposób naturalny bez cudownej interwencji Boga (Rodz. 16,2 – 4; 16,15-16). Izaak natomiast urodził się dzięki Bogu, jest Synem obietnicy. Sara bowiem była bezpłodna i w sposób naturalny nie mogła mieć dzieci (Rodz 17,15-19; Rodz 18,10-14).
Bóg sprawił swoją cudowną mocą, że Sara zaszła w ciąże i z niej urodził się Izaak którego Bóg Abrahamowi obiecał.
Powiedz jakie są zasadnicze różnice między dwoma synami Abrahama Ismailem a Izaakiem i co te różnice oznaczają w sensie duchowym?
1.      Pochodzą od dwóch różnych matek jedna była niewolnicą druga była wolną kobietą.
2.      Ismael jest poczęty w sposób naturalny, a Izaak jest dzieckiem obietnicy i został poczęty w wyniku cudownej interwencji Boga.
3.      Ismael wraz z matką został wypędzony, a Izaak cieszył się dziedzictwem i został spadkobierca przymierza.
Powiedz jakie znaczenie duchowe ma dwóch synów Abrahama w kontekście zbawienia?

4,24-27
Stare przymierze jest jak Hagar która była niewolnicą i urodziła syna Abrahamowi, ale Ismael pomimo tego że pochodził od Abrahama nie dziedziczył dlatego, że nie był dzieckiem obietnicy. Podobnie ci którzy chcą być zbawieni na podstawie prawa, na podstawie uczynków dziedziczyć Bożego Królestwa nie mogą, bo prawo prowadzi człowieka do przekleństwa i niewoli.
Przymierze z góry Synaj którego obrazem jest Hagar jest to przymierze zawarte z Izraelem za pośrednictwem Mojżesza. Najbardziej znaczącym symbolem tego przymierza była świątynia w Jerozolimie ( w.25) gdzie żydzi składali ofiary i sprawowali kult. Świątynia w Jerozolimie oznacza tutaj całe Prawo i naród Żydowski. W myśl Starego przymierza kto był Bożym ludem? Oczywiście Żydzi oni uważali, że z tego powodu iż pochodzą od Abrahama, otrzymali prawo za pośrednictwem Mojżesza, to są Bożym ludem na wieki (Mat 3,9). Jednak samo pochodzenie od Abrahama i nadanie zakonu nie gwarantowało automatycznie zbawienia i dziedziczenia Bożych obietnic. Wybranie Żydów było wstępem do objawienia prawdziwej łaski na podstawie której człowiek dostępuje pojednania z Bogiem. Żydzi jednak, Jeruzalem cielesne uważali że zakon jest końcem objawienia, a przyszły mesjasz jedynie go utwierdzi.

A w myśl nowego przymierza kto jest Bożym ludem (w. 26) (Hebr 12,18-22; Filipian 3,20?
W myśl nowego przymierza Bożym ludem są ci którzy uwierzyli Chrystusowi, oni są dziećmi obietnicy. Oni zostali poczęci przez Ducha Świętego, narodzili się na nowo dzięki Bogu (1 Piotr 1,3; Tyt 3,5-6), są potomstwem duchowym Abrahama. Zostali odrodzeni w sposób całkowicie ponadnaturalny, w sposób Boży przez działo Ducha Św. w ich sercu. Nie uczynili tego sami podobnie jak Izaak nie narodził się w wyniku naturalnych starań.

Teraz 27 wierszu Paweł cytuje Izajasza (54,1). Jest to proroctwo dotyczące odnowy Izraela. Prorok Izajasz zwraca się do wygnańców znajdujących się w niewoli babilońskiej . Znajdują się właśnie pod sądem Bożym, ich stan przyrównany jest do kobiety bezpłodnej, która zostaje ostatecznie porzucona przez swego męża. Jednak Izajasz mówi, że kiedyś nadejdzie odnowa, po powrocie z niewoli i ta opuszczona będzie miała więcej owoców, dzieci niż ta która miała męża.
Izrael został opuszczony przez Boga, ale Bóg dał odnowę temu narodowi po powrocie z niewoli i odzyskaniu ziemi obiecanej. Ale prawdziwa odnowa nastąpiła gdy Bóg ofiarował łaskę przez Jezusa i narodził się duchowy Izrael. Dzisiaj duchowy Izrael (to ci którzy uwierzyli w Chrystusa) ma o wiele więcej dzieci niż cielesny literalny.

4,28
Podobnie jak Izaak odziedziczył obietnice dane Abrahamowi (Rodz 26,1-3) tak wierzący w Chrystusa otrzymali od Boga obietnicę o odkupieniu (Gal 3,29; Heb 10,16-17; Rzym 4,16-17). A jeśli jesteśmy dziećmi obietnicy przez wiarę w Chrystusa z pewnością zostaniemy przyjęci przez Boga i otrzymamy dziedzictwo. Syn niewolnicy został wypędzony, ale syn wolnej dziedziczył obietnice.

4,29
Jeśli jesteśmy podobni do Izaaka w naszym duchowym pochodzeniu, to podobnie jak Izaak będziemy traktowani. Ismael wyśmiewał się z Izaaka (Rodz 21,9), prześladował Izaaka, szydził z niego. Podobnego prześladowania muszą spodziewać się chrześcijanie ze strony tych, którzy chcą być zbawieni w oparciu o swoje uczynki, czy swoją religię. Arabowie, potomkowie Ismaela zawsze prześladowali Żydów, niewierzący zawsze będą prześladować wierzących (2 Tym 3,12)
Galacjanie nie mieli się dziwić, że żydzi prześladują Kościół  i chcą mu narzucić swoje normy postępowania, czynili tak od początku jak tylko kościół powstał (Dz 13,44-45.50; 17,13; 21,7)

Zwróć uwagę że często najbardziej przeciwni Bożemu kościołowi są ludzie religijni, mający swój kult i swoją tradycje. Kościół Rzymski przez wieki prześladował tych, którzy samodzielnie chcieli czytać Biblię i uważali że zbawienie jest z łaski przez wiarę. Setki takich osób spłonęło na stosach, a wcześniej byli poddani torturom. Tak też często czyniły wobec chrześcijan pogańskie religie.

4,30
Paweł czyni tu aluzję do wypędzenia Hagar z Ismaelem. Tym samym chce powiedzieć, że każdy kto próbuje otrzymać Boże dziedzictwo jak Ismael, ostatecznie zostanie odrzucony. Nie ma zbawienia dzięki ludzkim staraniom. Dzięki naszym uczynkom nie otrzymujemy zbawienia i też nie podtrzymujemy Go. To Bóg obdarza nas zbawieniem i to On nas uświęca i na drodze zbawienia prowadzi. To On nas wspiera w niemocy naszej swoim Duchem, to On nas podtrzymuje byśmy zachowali wiarę aż do samego końca, do dnia spotkania z nim (Mt 8:12; 22:12, 13; 25:30; Łk 13:28; 2Ts 1:9 ; Efez 2,8-10; 1 Piotr 1,5; Filip 1,6)

4,31
Ci którzy zaufali Chrystusowi są wolni od prawa, nie jest już dla nich ono środkiem do uzyskania zbawienia. Jeśli rzeczywiście są dziećmi wolnej, dziećmi obietnicy nie muszą się obawiać odrzucenia, wypędzenia. Tacy ludzie mają życie wieczne Jana 3,16-18.36; Jana 5,24; Jana 6,40.47; Jana 11,15-26




Brak komentarzy:

Łączna liczba wyświetleń