Kościół
Chrześcijan Baptystów choć może się wydawać dla przeciętnego mieszkańca naszego
kraju Kościołem mało znanym, to jednak jest jednym z największych kościołów
protestanckiej reformacji na świecie-zrzesza ponad 100 milionów wiernych na
wszystkich kontynentach w uniach baptystycznych. Baptyści swoimi korzeniami
sięgają czasów reformacyjnych i wywodzą się z purytańskiego ruchu powstałego w
Anglii w XVI w. Ruch ten dążył do oczyszczenia kościoła ze średniowiecznych
naleciałości i wszystkiego, co byłoby niezgodne z nauczaniem Pisma Świętego.
Pierwszy kościół baptystyczny powstał w Anglii pod Londynem około 1612 r.
założony przez angielskich imigrantów powracających z wygnania, a także
pozostałych z prześladowań anabaptystów, pod przywództwem Thomasa Helwysa. Baptyści od początku
charakteryzowali się głębokim przywiązaniem do Pisma Świętego i uznawali je za
jedyny autorytet w sprawach wiary i życia. To właśnie dzięki Pismu Świętemu
zapragnęli odtworzyć nowotestamentowy model kościoła i zaczęli praktykować
chrzest w wieku świadomym na wyznanie wiary
w
Chrystusa, podkreślając konieczność osobistego nawrócenia i relacji z Bogiem.
Baptystom stały się bliskie wszystkie zasady reformacyjne, czyli: Sola
scriptura ("Tylko Pismo"), Sola
fide ("Tylko wiara"), że
jedynie przez osobistą wiarę
w
Chrystusa można osiągnąć Zbawienie, a nie dzięki własnym uczynkom. Sola gratia
("Tylko łaska") - zbawienie
jest Bożym darem dla człowieka, w żaden sposób przez niego niezasłużonym, a
ofiarowanym człowiekowi w Chrystusie. Solus Christus (Tylko Chrystus) - jedynym pośrednikiem między Bogiem a człowiekiem
może być Pan Jezus Chrystus, a nie święci kościoła, kapłani, czy ktokolwiek
inny.
Soli
Deo gloria (Tylko Bogu chwała) - wszelka
chwała należna jest jedynie Bogu, bo zbawienie dokonuje się tylko przez Boga,
Jego wolę i działanie oraz jest wynikiem wyłącznie ofiary Pana Jezusa na
Krzyżu. Baptyści również według nauk Pisma Św. nie wierzą w istnienie świętych
miejsc, świętych przedmiotów, świętej kasty, a kościół utożsamiają ze
społecznością ludzi wierzących w Chrystusa, a nie z budynkiem. Jako jedynego
pośrednika między Bogiem, a ludźmi wskazują Pana Jezusa Chrystusa.
Początki baptyzmu w Polsce sięgają roku 1844, kiedy to
na ówczesnych ziemiach Pruskich powstaje pierwszy Kościół baptystyczny w
Elblągu, w dużej mierze za sprawą pastora Johanna Gerharda Onckena, który
zwiastował tam Słowo Boże głównie wśród mieszkających menonitów. Dosyć szybko
wzrasta liczba zborowników i już po 10 latach kościół liczy 155 członków, a po
14 przekracza 200. Prowadzi również szeroką działalność misyjną i zakłada
kolejne kościoły między innymi w Tczewie, Gdańsku i Bydgoszczy. Około 10
członków elbląskiego Zboru mieszkało w Gdańsku, gdzie zaczęły odbywać się
domowe nabożeństwa, a pierwszy chrzest na wyznanie wiary w Chrystusa miał
miejsce 2 października 1864 r. 12
grudnia 1875 r. gdańska placówka usamodzielniła się, licząc około 100 członków
i służbę objął tam kaznodzieja August Penski.
W historii przedwojennego Polskiego baptyzmu należy
również wspomnieć postać Gotfryda Fryderyka Alfa (1831 – 1898), który był
luteraninem i w kościele prowadził czytania Pisma Św. To właśnie w wyniku tej
lektury zrozumiał, że potrzebuje pojednania z Bogiem i jest ono możliwe jedynie
przez osobistą wiarę w Jezusa Chrystusa. Odrodzenie duchowe Alfa spowodowało że
gorliwie dzielił się z innymi swoim nowym doświadczeniem głosząc ewangelię.
Wkrótce zetknął się z baptystami i przyjął chrzest na wyznanie wiary w
Listopadzie 1858 r. w miejscowości Adamowo. Od tej chwili Alf stał się gorliwym
misjonarzem baptystycznym. Dla sprawy Chrystusa wielokrotnie cierpiał fizycznie
odsiadując wyroki więzienia i będąc prześladowanym. To jednak nie powstrzymało
go w założeniu wielu zborów w całej
Polsce kongresowej i na Wołyniu. W 1939 r. baptyści liczyli 15700
członków ochrzczonych, co oznacza że pod opieką duszpasterską Kościoła było
około 100 tys. osób
Po
wojnie Kościół Chrześcijan Baptystów na Pomorzu był zmuszony organizować pracę
niemalże od początku. Z powodu działań wojennych większość zborów przestała
istnieć, a kaplice kościoła zostały zniszczone lub przejęte przez Skarb Państwa.
Jednym z najbardziej znanych powojennych baptystycznych duchownych gdańskiego
Zboru był Łukasz Mikałajewicz Dziekuć-Malej, który objął służbę kaznodziejską
po wojnie w 1946 r. Zasłużył się szeroką działalnością społeczną i
ewangelizacyjną oraz przetłumaczeniem Nowego Testamentu i Psalmów na język
białoruski. Do dnia dzisiejszego jest to jedno z najbardziej znanych tłumaczeń
Nowego Testamentu na Białorusi.
„Dnia
25 marca 2004 r. Rada Miejska Gdańska w dowód wdzięczności, za zasługi dla
Polaków i Żydów, nazwała jedną z ulic w Gdańsku jego imieniem”.
Gdański
Kościół chrześcijan Baptystów nadal prowadził szeroko zakrojone prace misyjne i
społeczne na rzecz dobra mieszkańców Pomorza i dał początek placówce w Gdyni, która
stała się samodzielnym zborem w 1985 r. na czele z pastorem Igorem Barną.
Następnie organizując pracę misyjną założył zbór w Sopocie, 16 Października
2001 r. z przewodzącym kaznodzieją pastorem Krzysztofem Osieckim. Później dzięki
wsparciu I Kościoła Chrześcijan Baptystów w Gdańsku powstał II Zbór KCHB w tym
mieście, w czerwcu 1998 r. pod przewodnictwem pastora Mirosława Patalona.
Natomiast w 2010 r. Sopocki Kościół Chrześcijan Baptystów delegował dwóch
pracowników misyjnych pastora Krzysztofa Osieckiego oraz pastora Jarosława
Korzeniowskiego do pracy duszpasterskiej w Wejherowie, gdzie 22 czerwca 2014 r.
został zarejestrowany samodzielny zbór mający obecnie swoją siedzibę i
nabożeństwa w Wejherowie przy ul. Dąbrowskiego 5/2.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz