5,13
Fałszywi
nauczyciele chcieli zaprząc Galacjan w kajdany zakonu mojżeszowego. Chcieli by
każde ich postępowanie było regulowane przez prawo Starego Testamentu. Apostoł
Paweł wyraził to w Kol 2,21
"nie „dotykaj nie kosztuj, nie ruszaj”. I twierdzili, że na podstawie
zachowywania tych przekazań Galacjanie będą zbawieni.
Ale
Paweł cały czas konsekwentnie przypomina Galacjanom (Gal 5,1; 5,6; 3,8.11; 2,16), że Zbawianie jest z łaski Bożej przez
wiarę, a nie w wyniku zachowywania Starotestamentowych zasad.
Przyjęcie
zakonu jako środka pozyskania Bożej łaski przez chrześcijan w Galacji byłoby
poddawaniem się z powrotem pod jarzmo niewoli. A Chrystus przecież przyszedł,
by wyzwolić chrześcijan spod niewoli prawa, które nie dawało wolności, a
jedynie pokazywało grzech i oskarżało człowieka.
To więc co ma ap. Paweł na myśli mówiąc,
że wy jesteście powołani do wolności?
Czy ma na myśli to, że chrześcijan w
ogóle nie obowiązują żadne przykazania Boże? Czy ma na myśli to, że
chrześcijanin może żyć jak mu się podoba włącznie z grzechem jak np. nauczali
fałszywi nauczyciele z listu Judy 1.4?
No
nie, takie rozumienie wolności byłoby absurdem.
Niektórzy
oponenci Pawła oskarżając go fałszywie uważali, że on zachęcając do wolności
tym samym zachęca chrześcijan do grzechu Rzym
6,1.15.
Jednak
ap. Paweł już w 13 wierszu uprzedził podobne oskarżenia i powiedział, że pod
pozorem wolności chrześcijańskiej nie możemy pobłażać ciału tzn. pobłażać
cielesnym pożądliwością, które nas pociągają nęcą.
Tak
więc chrześcijanin został wyzwolony z kajdan zakonu, ale wyzwolony nie do
grzechu, wyzwolony do miłości ku Bogu i bliźniemu (w 13). Wyzwolony by swoją energię koncertować na ofiarnej służbie dla
drugich, dla braci i sióstr dla tych którzy naszej pomocy potrzebują.
Na czym polega wolność chrześcijańska?
1.
Po pierwsze
wolność chrześcijańska polega na wolności sumienia, że na człowieku nie ciąży
już poczucie winy z powodu naszych grzechów jak wiemy w Chrystusie mamy pokój z
Bogiem Rzym 5,1.
2.
Po drugie
wolność chrześcijańska polega na życiu w wolności od grzechu. Wolności od
potępienia, które pociąga za sobą grzech i wolności od mocy grzechu, bo grzech
zmusza nas do czynienia swojej woli Jana
8,34-36. W starym życiu człowiek choć miał zakon i wiedział co jest dobre,
to jednak nie mógł pokonać w sobie pociągu do grzechu. Nie mógł pokonać pragnienia
do tego, co Biblia nazywa rozkoszą grzechu, namiętnościami ciała, dogadzaniu
sobie, zaspokajaniu grzesznych popędów wyrażających się w wygodnictwie,
lenistwie, obżarstwie, pijaństwie, nieczystości itp. Dzisiaj chrześcijanin
dzięki mocy Ducha Św. może skutecznie uciekać od grzechu, walczyć z nim i dać
mu odpór
3.
I po trzecie
wolność chrześcijańska polega na wyzwoleniu człowieka z egoizmu i skupianiu się
na sobie samym ku służeniu innym. Chrześcijanin to ktoś, kto nie patrzy już na
ofiarne życie dla innych jako na stratę czasu, bo mógłby w tej chwili wiele
rzeczy robić dla siebie. Właściwie w chrześcijańskiej perspektywie życie dla siebie,
to jest właśnie strata czasu. Życie natomiast dla innych w miłości bliźniego
jest życiem w wolności. Jest tak dlatego, że już nie czynisz tego co każe ci
twój egoizm, twoje ja, ten świat, ale żyjemy na wzór Chrystusa, który oddał
samego siebie za nas 1 Piotra 2,15-17;
Rzym 14,1-15.
4.
Po czwarte
wolność chrześcijańska polega na tym, że życiem chrześcijanina nie rządzą
religijne zasady wynikające z nakazów ludzkich i oparte o tradycje i kulturę
(np. post w piątek, żegnanie się, szczególny ubiór, czy jakieś rytualne
modlitwy, zakaz spożywania pokarmów, czy nawet niektórych używek jak kawa,
słodycze, alkohol itp) 1 Kor 6,12. Chrześcijanin
kieruje się w żuciu przede wszystkim miłością Chrystusową i wiele rzeczy
dotyczących grzechu musi rozsądzać we własnym sumieniu. Z jednej strony
wszystko może, ale z drugiej, nie czyni niczego co byłoby przeciwko Bogu i
bliźniemu, niczego co prowadziłoby go do ponownej niewoli.
Jakie są ograniczenia wolności
chrześcijańskiej?
Przede
wszystkim ograniczenia polegają na tym, że wolność chrześcijańska jest
wolnością od grzechu a nie do grzechu.
Gdy
ap. Paweł miał na myśli wolność od zakonu, to nie chodziło o to, że mamy w
ogóle nie przestrzegać Bożych przykazań. Wszystkie zasady moralne i etyczne
dotyczące przykazań Bożych są podtrzymane w Nowym Testamencie Efez 4,28 – 32; Kol 3,8-9; 1 Kor 6,9-10.
Wiele
osób wykorzystuje wolność chrześcijańską jako możliwość do grzeszenia. Z jednej
strony chcieliby być w porządku wobec Boga, a z drugiej chcą realizować
pożądliwości swego ciała. I tak mamy np. homoseksualistów, lub osoby żyjące bez
ślubu i powołujące się na wolną miłość, że przecież się kochają, a Bóg kazał
kochać. Inni dogadzają sobie w życiu kosztem innych twierdząc, że wszystko
otrzymują od Boga. Jeszcze inni twierdzą że są wolni zupełnie zaniedbując
praktyczną miłość bliźniego żyjąc dla siebie i własnych celów.
Ale
wolność chrześcijańska to zasada z Galacjan
5,24.
Tak
więc wolność chrześcijańska nie jest czynieniem tego co mi się podoba, tego do
czego wzywają mnie moje grzeszne instynkty, moje namiętności nie biorąc pod
uwagę dobra bliźniego. „Ważne żeby mi było dobrze”, takie podejście jest
zaprzeczeniem wolności chrześcijańskiej, właściwie jest niewolą.
5,14
Teraz
Paweł dokładniej wyjaśnia Galacjanom, że to, co oni chcą przyjąć jako drogę
usprawiedliwienia, zakon. On wypełnia się w miłości bliźniego, a do tego
wyzwala nas Chrystus. Gdy Galacjanie przyjmą zakon, to nigdy go nie wypełnią i
nigdy nie uzyskają przebaczenia z grzechów, a gdy przyjmą wiarę w Chrystusa
jako drogę zbawienia uzyskają jedno i drugie. Czyli drogą do Zbawienia nie jest
zakon, który wzywa także do miłości bliźniego, ale Chrystus, który nie tylko
wzywa, ale daje moc do miłości bliźniego i wypełnienia zakonu.
Widzimy więc na czym polega
chrześcijańska wolność? Ona polega na
służbie ku bliźnim. Ew. Mat 22,36-40.
Ktoś
kto rozumie, że miłość bliźniego jest drugim największym przykazaniem będzie
przestrzegał też wszystkich innych dotyczących jego relacji z innymi ludźmi. Zakon
regulował relacje człowieka wobec Boga i relacje człowieka wobec drugiego
człowieka. Ale ktoś kto kocha z całego serca Boga i bliźniego nie będzie
zaniedbywał żadnych swoich obowiązków wobec Boga i człowieka. Dla takiej osoby
nie trzeba dodatkowych regulacji Rzym
13,8-10; Gal 6,2.
Mamy ciągle pamiętać we wszystkich
naszych relacjach i we wszelkim naszym postępowaniu, że zasada wolności w
naszym życiu rządzi zasadą miłości chrześcijańskiej.
5,15
W
Galackich kościołach już pojawiły się pierwsze owoce legalizmu, przyjęcia
zakonu jako drogi usprawiedliwienia. Jakie
to były owoce?
Kłótnie,
swary, zazdrość, obmowy, osądzanie się i wiele innych grzechów przeciw
bliźniemu. Wydaje się że Paweł chciał wykazać, że zakon wymaga miłości
bliźniego. Jeśli Galaccy chrześcijanie chcą przyjąć zakon jako drogę
usprawiedliwienia z grzechów, to jak się to ma do tego jak teraz postępują?
W
ten sposób mówi ‘’zobaczcie do jakich absurdów dochodzicie, chcecie być
zbawieni przez zakon, a przecież go nie przestrzegacie”.
Paweł
stosuje tutaj terminy mówiąc o kąsaniu i pożeraniu które porównują Galackich
chrześcijan do dzikich zwierząt rzucających się na siebie nawzajem. To samo
dzieje się w społecznościach, gdzie ludzie odchodzą od Chrystusa, a przyjmują
legalizm.
Musimy
być świadomi że odrzucenie Chrystusa jako jedynego Zbawiciela, a tym samym
Bożej łaski prowadzi do wielu wypaczeń? No właśnie do czego?
1.
Do legalizmu i
pustej religijności. Ludzie zamiast skupiać się na miłości do Chrystusa, a
miłość ta prowadzi nas do służby innym, skupiają się na pustych rytuałach i
gestach religijnych.
2.
Do braku miłości
w społeczności i chęci poświęcania się w służbie dla siebie nawzajem, bo to
właśnie miłość Chrystusowa przymusza nas i poucza byśmy kochali innych. Gdy
zamieniamy Chrystusa na coś innego, nawet na zakon, to nie mamy siły walczyć z
grzeszną naturą człowieka. Zaraz pojawią się kłótnie, zazdrość, podziały i
inne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz