w.22
Piotr
określa wiarę chrześcijańską jaką tą która prowadzi nas do posłuszeństwa
prawdzie. Wiara chrześcijańska nigdy nie jest teoretyczna, nie polega tylko na
jakiejś idei, ale polega na posłuszeństwie Słowu Bożemu. Wiele osób wiarę w
Chrystusa postrzega jako jakąś ideę lub wyłącznie znajomość pewnych faktów,
albo zbiór praktyk religijnych. Ale prawdziwa wiara w Chrystusa zmienia
całkowicie kierunek naszego życia, sprawia że odrzucamy to, co nie podoba się
Bogu i w oparciu o Pismo Św., przyjmujemy i jesteśmy posłuszni temu czego Bóg
od nas wymaga.
Dzisiaj
Chrystus ma wielu zwolenników, którzy wiary w Niego nie łączą z codziennym
praktycznym życiem i Jego nauczaniem. Trzeba jednak powiedzieć, że taka wiara
jest wiarą fałszywą o czym mówił sam Pan Jezus i ostatecznie zaprowadzi ludzi
do piekła (Łuk 6,46-49).
Skoro Bóg nas odrodził przez swojego
Ducha do życia wiecznego i niezniszczalnej nadziei, to co z tego wynika?
Piotr
mówi że jedną pierwszych rzeczy, które wynikają z naszego duchowego odrodzenia
jest skierowanie naszych serc ku nieobłudnej miłości bratniej.
Co to znaczy, że nowe narodzenie kieruje
nas ku nieobłudnej miłości bratniej?
Oznacza
to, że Bóg przez przemianę naszego serca kieruje nas w kierunku służenia innym wierzącym,
kochania ich i wspierania. Nawrócenie do Chrystusa jest wezwaniem do miłości
chrześcijańskiej. Tak naprawdę nie ma nawrócenia bez chęci bycia w Kościele i
okazywania praktycznej miłości braciom i siostrom.
Kiedyś
przed nawróceniem zbyt mocno nie przejmowaliśmy się tym, by poświęcać się dla
bliźniego. Najbardziej interesowaliśmy się sobą, naszymi korzyściami i naszymi
racjami. Ale teraz mamy odrzucić taki sposób myślenia i w praktyczny sposób
okazywać innym miłość bratnią. Jest to miłość jaką okazują sobie członkowie
rodziny, bo przez wiarę w Chrystusa staliśmy się synami i córkami Bożymi, a tym
samym jedną Bożą rodziną. Ta Boża rodzina ma charakteryzować się nową jakością
życia, która polega na pokoju i miłości w przeciwieństwie do tego jak żyliśmy
kiedyś.
Tytusa 3:3 Bo i my byliśmy niegdyś nierozumni,
niesforni, błądzący, poddani pożądliwości i rozmaitym rozkoszom, żyjący w
złości i zazdrości, znienawidzeni i nienawidzący siebie nawzajem.
Słowo
Boże wielokrotnie wzywa nas do wzajemnej miłości względem siebie.
(1 Piotra 2,17; 3,8; J 13,34; Rzym
12,10; Filipian 2,1-8; 1 Jana 3,11).
Jakimi
słowami Piotr charakteryzuje tą miłość?
ü
Po pierwsze
miłość ma być nieobłudna. Jaka jest
różnica między miłością obłudną, a nie obłudną?
Obłudna
miłość, to miłość wyłącznie dla korzyści, miłość udawana. Polega na tym, że
okazujemy dobroć w tym celu by coś od ludzi uzyskać lub stwarzać fałszywe
pozory. Jeśli ktoś nie ma nam nic do zaoferowania, to wtedy nie jesteśmy gotowi
mu pomóc i poświęcać się dla niego. Nieobłudna miłość natomiast nie ma ukrytych
motywacji i okazuje dobroć każdemu.
ü
Po drugie mamy miłować czystym sercem.
Miłować czystym sercem to znaczy szczerze, życzyć i
czynić dla siebie dobrze, bez fałszywych uprzejmości, złośliwości, niechęci,
czy czegoś w tym rodzaju.
ü
Po trzecie mamy miłować gorąco . Co to znaczy miłować
gorąco?
Gorąco oznacza mocno, z całego serca, ze wszystkich
sił. Gorąco oznacza dołożyć wszelkich starań, by miłować drugich, pragnąć z
nimi być i w miarę możliwości im pomagać.
w. 23
Poświęcenie
w miłości jest możliwe bo chrześcijanie zostali odrodzeni z nasienia nieskazitelnego.
Jest to nasienie Boże które przyniósł do naszych serc Bóg przez moc Ducha Św. i Słowo Boże, które nie ma w sobie
moc przemienić nas.
Ludzie
tego świata zrodzeni w sposób naturalny, cielesny są zrodzeni nasieniem
skażonym, słabym, przemijalnym, rodzą się ze złą grzeszną naturą. Dlatego
zamiast miłować siebie nawzajem, często nienawidzą, kłócą się, zazdroszczą,
zwalczają się nawzajem oraz niszczą i zabijają. Nie mają siły i mocy, a także
chęci by czynić dobrze dla bliźnich, dla drugich. Jeśli nawet zdobywają się na
jakieś dobro, to często nie jest ono trwałe.
Życie
duchowe natomiast zrodzone przez Boga w
chrześcijaninie jest niezniszczalne i trwałe dlatego warto poddać się mu
całkowicie. Życie to, nigdy nie przeminie i nigdy się nie skończy.
Zwróć
uwagę że Piotr wymienia dwie rzeczy, by mogło dojść do nowego narodzenia w
życiu człowieka
1.
Pierwszą z
nich jest Duch Św. Człowiek nie może odrodzić sam siebie, ale musi w Jego sercu
zacząć działać Bóg przez Ducha. Ew. Jana
3,5
2.
Druga rzecz,
to Słowo Boże, które nigdy się nie starzeje, nigdy nie traci na swej świeżości,
na swej mocy. Tak więc te dwie rzeczy są ze sobą w zgodzie. Duch Św. bierze
zwiastowane Słowa ewangelii i dotyka nimi człowieka, tak że nowe życie w
człowieku może się narodzić.
Dlatego tak ważne jest zwiastować ludziom ewangelię,
gdy ludzie słuchają lub czytają Biblię, to zostają przez Boga przekonani o
swoim grzechu i poznają że Chrystus jest jedynym zbawicielem. Nie ma nawrócenia
bez zwiastowania Słowa Bożego (Rzymian
10,17)
W. 24-25
Piotr
teraz pokazuje jak ważne jest być odrodzonym przez Słowo Boże i przyjąć to
słowo do swojego życia. Życie cielesne ludzi trawa bardzo krótko i jeśli nie
zaufają Bogu, jeśli uchwycą się Jego słowa i nie zostaną przez nie ożywieni
niebawem umrą, a zapłatą za grzech jest śmierć.
Izajasza 40:6 Głos mówi: Zwiastuj! I rzekłem: Co mam
zwiastować? To: Wszelkie ciało jest trawą, a cały jego wdzięk jak kwiat polny.
7
Trawa usycha, kwiat więdnie, gdy wiatr Pana powieje nań. Zaprawdę:
Ludzie są trawą!
8
Trawa usycha, kwiat więdnie, ale słowo Boga naszego trwa na wieki.
Człowiek
tak mocno często skupia się na życiu cielesnym zapominając, że za chwilę to
życie przeminie. Joba 14,2; Psalm
90,5-6; Psalm 103,15-16.
Mamy
mieć dystans do cielesnego życia i nie poświęcać zbyt wielkiej uwagi na to, co
za chwilę nie będzie miało znaczenia.
Nie
tak jednak jest ze słowem Bożym, jest ono wieczne i ma moc podtrzymać nasze
życie nawet wtedy, kiedy nasze ciała już umrą. Tak właśnie jest z dobrą nowiną
ewangelii o Chrystusie, która była nam zwiastowana. Dlatego powinniśmy dla
niej, dla Chrystusa poświecić nasz czas, naszą uwagę i nasze siły budując
wytrwale Jego Królestwo. (Ps 119,89; Mat
5,18; Izaj 55,10-11)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz