Po tym jak Daniel zauważył, że zbliża się do końca ilość lat jakie Izraelici mają być w niewoli Babilońskiej przepowiedzianej przez proroka Jeremiasza zaczął się modlić do Boga, by Bóg wypełnił swoje słowo. Pamiętajmy, że Daniel znajdował się na służbie w niewoli u Medów i Persów za czasów Króla Dariusza. Medowie i Persowie podbili wcześniejsze królestwo Babilońskie. Widzimy tutaj postawę Bożego człowieka w czasie kryzysu. Pomimo bycia w niewoli Daniel się nie poddaje, ale gorliwie woła do Boga. Zwróćmy uwagę, że Daniel wiedział o Bożych obietnicach zapowiedzianych przez Jeremiasza o powrocie z niewoli Babilońskiej, ale to nie przeszkadzało mu modlić się o wypełnienie tych obietnic. Daniel nie miał postawy, że Bóg i tak już wszystko wie, wszystko ma już postanowione to, po co się modlić i tak stanie się to, co Bóg chce.
Właściwe
podejście do suwerenności Boga, pociąga za sobą naszą odpowiedzialność. Bóg
oczywiście zrobi co Będzie chciał, ale chce również byśmy modlili się o Jego
dzieło, bo postanowił używać naszych modlitw w wypełnieniu swojej woli. To
więc, czy warto modlić się o nasz kraj, naszych rodaków, o przebudzenie, o
nawrócenie naszych bliskich, o to, by Bóg odwrócił swój sąd i zmienił
okoliczności naszego życia? Tak, należy się o to modlić, Daniel tak czynił i
czynił to gorliwie. W odpowiedzi na swoją modlitwę otrzymał od Boga więcej niż
mógł oczekiwać, Bóg objawił mu swoje tajemnice dotyczące Jego narodu i
przyjścia Mesjasza w proroctwie o 70 tygodniach pod koniec 9 rozdziału. Podobnie będzie w naszym życiu, jeśli będziemy
chodzili blisko Boga i szukali z nim społeczności, troszczyli się o Jego sprawy
wołając do Niego On odsłoni przed nami swoja wolę i poprowadzi nas.
Dzisiaj
przyjrzymy się modlitwie Daniela jak wyglądało jego życie modlitewne. Wiemy, że
Daniel jest już w podeszłym wieku ma około 80 lat jednak Jego gorliwość dla
sprawy Bożej nie słabnie. Gdy był młodym człowiekiem podjął decyzje, że
będziesz szukał Boga z całych swoich sił i tak jest w Jego starości.
Ostatnio powiedzieliśmy sobie, że skuteczna modlitwa jest odpowiedzią na Boże Słowo. To Boże Słowo pobudziło Daniela do modlitwy, gdy czytał proroka Jeremiesza. A druga rzecz o której mówiliśmy, że skuteczność naszych modlitw zależy od poznania Bożej woli. Jeśli nie znamy Bożej woli i modlimy się o coś, co nie jest zgodne z celami i planami Boga, to nigdy nie możemy otrzymać żadnych odpowiedzi na modlitwę. Dopiero wtedy, kiedy znamy Bożą wolę i kiedy modlimy się zgodnie z nią, kiedy modlimy się „bądź wola twoja jak w niebie, tak i na ziemi” wtedy dopiero jesteśmy skuteczni w modlitwie. Kolejną rzeczą było, że modlitwa powinna być żarliwa, Dawid pościł, błagał i przyodział się we włosiennice. Jeśli chcemy skutecznego życia modlitewnego musimy być całym sobą zaangażowani w modlitwę i w społeczność z Bogiem. Dotyczy to skupienia na modlitwie, czasu jaki na nią poświęcamy oraz naszego zaangażowania emocjonalnego.
1.
Kolejna
rzecz, która dotyczy właściwej modlitwy polega na tym, że w modlitwie
wywyższamy Boga, co czyni Daniel w 4
wierszu. Modlitwa powinna zawierać element wychwalania wspaniałości Boga.
Daniel mówi do Boga, że jest wielki,
potężny i straszny. Ale też, że jest dobry łaskawy i miłosierny 4 wiersz.
Tego
również uczył Chrystus, gdy nauczał o modlitwie w Mateusza 6,9. Mówił, że powinniśmy się modlić wywyższając Boże
imię, wychwalając Boże przymioty, uwielbiając Pana. Mówmy Bogu w modlitwie jaki
jest wspaniały, mówmy o Jego świętości, sprawiedliwości i łasce. Modlitwa
powinna być skupiona na Bogu, na Jego dziełach, na Jego osobie, by w naszych
modlitwach Jego imię było wywyższone.
Tu
Daniel wymienia cechy Boga, charakter Boga, mówi również, że Bóg jest
sprawiedliwy 7 wiersz.
Zobaczmy, że podobnie modlił się Nehemiaasz 1,5; Neh 9,32-33 Podobnie zaczął swoją modlitwę o poświęcenie świątyni król Salomon 1 Królewska 8,23; Anna 1 Samuela 2,2; Dawid 2 Samuela 7,22; Dzieje Ap 4,24.
2.
Kolejna rzecz
jest taka, że dobra modlitwa wstawiennicza zawsze jest o innych, a nie tylko na
samym sobie i naszych potrzebach. Modlitwa być zanoszona przede wszystkim o
Boży lud, kościół, rozwój Bożego Królestwa.
Tak
modlił się Daniel, on wstawiał się za swój naród, choć wiedział, że wielu z
nich odstąpiło od Boga i zaparło się Jego przymierza, ale wstawiał się za nimi,
by Bóg się zmiłował i odwrócił swój gniew oraz okazał im swoje miłosierdzie -
mówią o tym wiersz 5, 6, 7, 8,
10,11,12,13,14,15 9,16.
Wstawiennictwo za Boży lud, za Boże dzieło, to jeden z głównych elementów modlitwy wstawienniczej. Często w modlitwie modlimy się o własne sprawy o naszą rodzinę i potrzeby, ale powinniśmy przede wszystkim modlić się o kościół, o Zbór, ludzi z imienia i nazwiska. O prześladowanych chrześcijan, o Boże dzieło o którym wiemy, o problemy naszych braci i sióstr. Zobaczmy jak ap. Paweł zachęca nas do takiej modlitwy Efezjan 6,18 – 19; Efezjan 1,16; Kol 1,3-4.9; Rzymian 1,8; 2 Tym 1,3.
3.
Kolejna
rzeczą jest, że prawdziwa modlitwa zawsze zawiera element pokuty, przepraszania
Boga za swoje grzechy, wyznawania grzechów, grzechów swojego zboru, a nawet
swojego narodu. Tak czyni Daniel, On wie, że nie jest godny pomimo całej swojej
sprawiedliwości stać przed Bogiem wiersze 5
– 11. Daniel wyznaje grzech nieposłuszeństwa Izraela z którym się
utożsamia. Mówi - Panie zgrzeszyliśmy, zbuntowaliśmy się, odstąpiliśmy od
ciebie, nie słuchaliśmy twoich proroków. Daniel nie ma na myśli tylko innych,
ale ma na myśli również i siebie wiersz
20. Wie, że też jest grzeszny przed Bogiem i wyznaje swoje winy po imieniu.
Daniel w modlitwie nie osądza innych, a siebie widzi sprawiedliwym. Nie chce,
by inni zostali ukarani, a on nie zasługuje na żadną naganę, ale widzi również
siebie jako grzesznego człowieka.
Poczucie
grzeszności przed Bogiem skłania nas do pokory, do świadomości, że odpowiedź na
modlitwę nie jest wynikiem naszej sprawiedliwości, ale rezultatem Bożej łaski i
Bożego miłosierdzia.
Również
Pan Jezus ucząc nas modlitwy mówił, że mamy wyznawać nasze grzechy Bogu, gdy do
niego przychodzimy w modlitwie Mateusza 6,12. Nehemiasza 1,6-7; Ezdrasza
9,6-7; Ps 51,4-6; 1 Jana 1,9; Psalm 32,5.
Zwróćmy
uwagę na pewien element wyznawania grzechów przez Daniela. Daniel nie wini Boga za to
wszystko co się stało z Izraelem. Bóg wcześniej zapowiedział Izraelowi, że
jeśli będą nieposłuszni, to będą zbierali przekleństwo i tak się dzieje 5 Mój 28,15.
W
wyznawaniu grzechów nigdy nie możemy obwiniać Boga, za cierpienie które nas
spotyka nie obwiniajmy Boga, ale przyjmujmy je jako konsekwencja naszych win i
Bożych wyroków.
Zobaczmy
w 13 wierszu, że Daniel mówi do
Boga, że Boże zrobiłeś to, co zapowiedziałeś w swoim Słowie do Mojżesza.
Pamiętajmy, kiedy grzeszymy i zaczyna się źle dziać w naszym życiu, to nie zwalajmy winy na Boga.
4.
Ostatnia
rzecz jest taka, że nasze modlitwy zawsze powinny być skupione na Bożej chwale.
Daniel pragnie, by Bóg odpowiedział na modlitwę nie dlatego, że On tak chce,
ale w tym celu, by Bóg się wywyższył
wiersz 16 „według twojej
sprawiedliwości” 17 „ze względu na
siebie samego” 18 „nie dla naszej
sprawiedliwości, by mogło się objawić obfite twoje miłosierdzie”, 19 „przez wzgląd na siebie”. Dzisiaj w
wielu modlitwach ludzi najważniejsi są oni sami, to oni mają być uwielbieni, to
oni mają być wywyższeni, a Bóg ma być tylko środkiem do ich celu. Ale w
modlitwie Daniela, to Bóg ma być wywyższony, to Jego wola ma się stać. Jakiś
czas temu słyszałam od jednego z nauczycieli Słowa Bożego, że nie powinniśmy
się modlić słowami „żeby stała się Boża wola” bo to oznaka niewiary i
zwątpienia.
Ale właśnie Chrystus się tak modlił Łuk 22,41-42. Pan Jezus powiedział, że Bóg odpowiada na nasze modlitwy, by On sam był uwielbiony przez Jezusa Chrystusa Jana 14,13. To więc Bóg nie odpowiada na nasze modlitwy, bo my tutaj jesteśmy taci ważni, ale odpowiada, bo On jest ważny. W ten sposób chce pokazać całemu światu, że my i Jego kościół, to Jego dzieło w Jezusie Chrystusie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz