Drodzy chciałbym byśmy dzisiaj zajęli się tematem darów duchowych. Być może kwestia darów jest jedną z najbardziej niezrozumianych rzeczy w kościele. Jest również całkiem prawdopodobne, że wyniku tego niezrozumienia w związku z tym tematem dochodziło do podziałów w kościele częściej niż z innego powodu. Przykładem jest chociażby nasz dzisiejszy fragment Słowa Bożego. Paweł poświęca aż dwa rozdziały, by szczegółowo omówić tą kwestię. Najwyraźniej w korynckim kościele były problemy w zrozumieniu istoty darów, po co zostały dane i jak mają one służyć.
Istnieje
również bardzo wiele pytań na temat darów: czym one są, jak wiele ich jest, jak
je zdobyć, jak ich używać, a jeśli już jakiś dar mam, to czy mogę go rozwijać?
Czy nadal występują tzw. cudowne dary jak: uzdrawiania, czynienia cudów,
proroctwa, języków, rozróżniania duchów, czy mowa wiedzy.
Zanim
jednak przejdziemy do samych darów należy powiedzieć, ze żaden z darów Ducha
Św. nie został dany i nie zostanie dany człowiekowi dla jego indywidualnych
potrzeb. Niestety często tak z darami bywa, że ludzie, którzy utrzymują że mają
jakiś dar, szczególnie bardziej spektakularny zamiast nim służyć chcą budować
przez niego swój autorytet. Ale celem darów duchowych nie jest budować mnie,
czy zapewnić mi jakikolwiek zyski, ale budować kościół Jezusa Chrystusa. W tym
właśnie celu Bóg udziela charyzmatów, by ciało Chrystusa jakim jest kościół
mogło wzrastać pod każdym względem. Bóg pragnie żeby obdarowany służył braciom
i siostrom dla chwały naszego Boga i Pana Jezusa Chrystusa. Jest jakaś dziwna
prawidłowość odnośnie darów, że duża część chrześcijan chce posiadać
obdarowanie, które sprawi, że zaczną się cieszyć większym autorytetem w
kościele. Najczęściej są to dary proroctwa, czynienia cudów, uzdrawiania
rozróżniania duchów, wiedzy, nauczania, ale stosunkowo niewielu chce mieć dar
usługiwania lub obdarowywania. W ten sposób ujawnia się, że często myślenie na
temat darów jest myśleniem na sposób ludzki.
Kolejna
rzecz o której należy wspomnieć zanim zaczniemy omawiać kwestię darów Ducha
Świętego, to że dary nie są naturalnymi zdolnościami. Dary Ducha nie są czymś z
czym się rodzimy, ale są umiejętnościami nadprzyrodzonymi, cudownymi, danymi od
Boga chrześcijanom, by uzdalniać ich do służby w kościele.
Biblia
mówi, że obdarowanie charyzmatami nie wynika z naturalnych predyspozycji, czy
chęci posiadania jakiejś zdolności, ale z suwerennej woli Ducha Św. który
obdarowuje wierzących jak sam chce o czym mówi nam ap. Paweł
1 Koryntian 12:11 Wszystko to zaś sprawia jeden i ten sam Duch,
rozdzielając każdemu poszczególnie, jak chce.
Oczywiście
możemy modlić się o posiadanie poszczególnych darów Ducha Św., a nawet
powinniśmy tak czynić, ale nie możemy w żaden sposób zmusić Ducha Bożego., by
dał nam jakiś dar i kiedy go nam dał.
Następna
zasada jest taka, że każdy nowownarodzony chrześcijan otrzymał jakiś dar od
Boga, choć nie zawsze może być tego świadomy. Zobaczmy, że ap. Paweł mówi w 7 wierszu, że w każdym przejawia się Duch, ku wspólnemu pożytkowi. Wiemy, że
każdy nowonarodzony chrześcijanin ma Duch Św., a jeśli ma, to otrzymał również
jakiś dar. Niestety z powodu naszej ułomności, grzeszności, lenistwa, a także
przeceniania niektórych darów nad inne możemy nie służyć obdarowaniem, które
już mamy.
Jest
także różnica w darach, co do ich wartości. Niektóre z darów są bardziej
potrzebne, a inne mniej.
Zwróćmy
uwagę na 28 i 29 wiersz
1Ko 12:28
A Bóg ustanowił w kościele najpierw apostołów, po wtóre proroków, po trzecie
nauczycieli, następnie moc czynienia cudów, potem dary uzdrawiania, niesienia
pomocy, kierowania, różne języki.
1Ko 12:29 Czy wszyscy są apostołami? Czy wszyscy
prorokami? Czy wszyscy nauczycielami? Czy wszyscy mają moc czynienia cudów?
30
Czy wszyscy mają dary uzdrawiania? Czy wszyscy mówią językami? Czy
wszyscy je wykładają?
Zobaczmy,
że Paweł mówi iż Bóg ustanowił nadrzędność i podrzędność niektórych darów. Jest
obdarowanie, które jest bardziej kościołowi potrzebne i takie bez którego
kościół sobie poradzi.
Tą
samą zasadę przypomina Paweł w 14 rozdz.
listu do koryntian 5 wierszu
1 Koryntian 14:5 A pragnąłbym, żebyście wy wszyscy mówili
językami, lecz jeszcze bardziej, żebyście prorokowali; bo większy jest ten, kto
prorokuje, niż ten, kto mówi językami, chyba żeby je wykładał, aby zbór był
zbudowany.
Weźmy
choćby pod uwagę dary nauczania, ewangelizacji i głoszenia słowa Bożego. Gdy brak
jest takich darów, to dużo trudniej kościołowi rozwijać się niż wtedy, gdy
brakuje daru obdarowywania czy języków. I dokładnie to chce powiedzieć apostoł
Paweł, że są dary, które bardziej służą kościołowi i ote bardziej powinniśmy
zabiegać.
I
ostatnia ważna ogólna uwaga odnośnie charyzmatów. Jeśli chcemy, by były
właściwe używane i służyły zbudowaniu w kościele Jezusa Chrystusa muszą być
używane w miłości czemu Paweł poświęcił cały 13 rozdz. 1 listu do Koryntian. Czyli nadrzędną zasadą w
wykorzystywaniu Darów Ducha Św. jest kwestia służenia, budowania innych, to
jest droga jeszcze doskonalsza o której mówi Paweł w 31 wierszu naszego rozdziału. Wyjątkowość jakiegoś daru, który
otrzymaliśmy nie sprawia, że jesteśmy wyjątkowo duchowi, więc nie powinniśmy
oceniać dojrzałości chrześcijan na podstawie obdarowania, a raczej jak się z
obdarowaniem obchodzą, czy w jego wyniku służą z miłością innym, czy się
wywyższają.
Niestety
z Darami Ducha Św., możemy zrobić to, co z każdym bożym obdarowaniem – źle je
wykorzystać. Możemy źle wykorzystać czas który Bóg nam dał, źle wykorzystać
zdrowie które od Niego otrzymaliśmy, pieniądze, zasoby, umiejętności, talenty i
to samo możemy uczynić z Darami Ducha Św. Doskonały tego przykład widzimy w
liście do Koryntian, że dary zamiast służyć stały się przyczyną podziałów choć
nie brakowało żadnego z nich w tej społeczności 1 Kor 1,7 .
Co
do ilości darów w Nowym Testamencie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo choć
Nowy Testament podaje wiele darów, to wielu biblistów uważa, że ta lista nie
jest zamknięta, a jak czytamy różnie może przejawiać się Duch Św. w nas ku
wspólnemu pożytkowi. Ja naliczyłem na podstawie Nowego Testamentu ponad 20
darów o których mówi Biblia.
Postaram
się je wymienić, ale nie mamy czasu, by szczegółowo każdy z nich omówić.
Każdemu mogę poświęcić jedynie kilka słów, a później spróbuje zająć się tzw. cudownymi
darami i odpowiedzieć na pytanie, czy wciąż są obecne.
1.
Pierwszy dar
o jakim mówi Paweł, to dar mowy mądrości w.
8. Z pewnością ten dar dotyczy rozumienia i omawiania słowa Bożego, a także
osoby Boga jego działania i prowadzenia. Osoby mające ten dar potrafią wyjaśnić
nie łatwe do zrozumienia Boże drogi i ich charakter oraz właściwe zastosowanie
Słowa Bożego w naszym życiu.
2.
Dalej jest słowo poznania lub mowa wiedzy. Dar
ten dotyczy wejrzenia w tajemnice Bożego Słowa i odkrycia jego głębi. W
pierwszym kościele mógł mieć również charakter objawienia jak np. widzimy to w
przypadku Daniela, który potrafi wyjaśnić sny.
3.
Następnie
mamy dar wiary. Dar ten nie jest tym samym, co wiara którą Bóg wymaga od
grzesznika do zbawienia. Dar wiary jest wyjątkowym darem charakteryzującym się
wielką ufnością w Boże obietnice i gorliwe zabieganie o nie w modlitwie.
4.
Czwartym
darem wspomnianym przez apostoła Pawła jest dar uzdrawiania. Widzimy jego
działanie w przypadku Pana Jezusa Chrystusa, apostołów i niektórych ich
współpracowników oraz w przypadku 72 uczniów których Pan Jezus wysłał na misję (Łuk 10,1). Dar ten charakteryzuje się tym, że osoba
która go posiada, gdy modli się o osoby chore, to natychmiast zostają przez
Boga uzdrowieni.
5.
Piątym darem
jest dar czynienia cudów. Widzimy go w służbie Pana Jezusa, gdy zamienił wodę w
wino, spowodował, że drzewo figowe uschło, rozmnożył chleb i ryby oraz chodził
po wodzie. Owy charakteryzował się możliwością dokonania niezwykłych
ponadnaturalnych rzeczy za sprawa mocy Bożej. Celem nigdy nie były same cuda,
ale miały być one świadectwem posłania Chrystusa i prawdziwości ewangelii.
6.
Szóstym darem
jest dar proroctwa. Dotyczył on przemawiania publicznie w imieniu Boga zarówno
wykładając Słowo Boże jak i przepowiadając Boże zamiary i przyszłość. Najczęściej
mówiąc o darze proroctwa podkreślamy element przepowiadania przyszłości. Ale w
dużo większej mierze ten dar dotyczył nauczania i wykładnia Słowa Bożego. Gdy
spojrzymy na proroków w Starym i Nowym Testamencie, to zobaczymy, że główne ich
zadanie polegało na mówieniu kazań, wzywaniu do upamiętania oraz napominaniu
Bożego ludu.
7.
Siódmy dar,
to dar rozróżniania duchów. Powinniśmy być świadomi, że szatan ma wielką
umiejętność zwodzenia ludzi i podszywania się pod Boże przesłanie i podrabiania
Bożych dzieł. Człowiek posiadający dar rozróżniania duchów potrafi szybko
rozpoznać zwodnicze działanie szatana. Widzimy ten dar w przypadku Pawła, gdy
zgromił czarnoksiężnika Elymasa w 13
rozdz. Dziejów Apostolskich rozpoznając z jakiego ducha przemawiał.
8.
Ósmym darem
wymienionym przez Pawła są dary języków. Dar ten umożliwiał opowiadanie
wielkich dzieł Bożych w ludzkim języku, którego człowiek wcześniej się nie
uczył, a przykład tego mamy choćby w 2
rozdz. Dziejów Apostolskich, kiedy apostołowie w nieznanych sobie językach
za sprawą Ducha Św. mogli opowiadać ewangelię w Jerozolimie. Dzisiaj wiele osób
uważa, że ma ten dar mówiąc, że przemawiają anielskimi językami. Ale Nowy Testament
wyraźnie pokazuje, ze dar ten dotyczył ludzkich języków i miał być używany
tylko wtedy, kiedy było ich tłumaczenie. Czyli wtedy, kiedy wiadomo było, co mówi
człowiek przemawiający innymi językami, bo wszystko miało służyć ku zbudowaniu,
a nie popisywaniu się, czy wywyższaniu swojej osoby. Niestety koryntianie
nadmiernie wywyższali ten dar nad inne, bo w ich kulturze istniał bardzo
ceniony pogański odpowiednik tego daru, więc osoby które uważały że go mają czuły
się wyjątkowo ważne.
9.
Dar
wykładania Języków był umiejętnością od Ducha Św. by móc rozumieć, co mówi
osoba mająca dar języków.
10.
W 28 wierszu apostoł Paweł wymienia dar
niesienia pomocy, Jest to obdarowanie polegające na skutecznym i mądrym
okazaniu pomocy osobom potrzebującym znajdującym się w trudnym położeniu.
11.
11 darem są
dary zarządzania. Czyli cudowna Boża umiejętność kierowania, administrowania i
organizowania różnych wydarzeń oraz zarządzeniem potencjałem ludzkim. Osoby
mające ten dar potrafią ogarnąć wszystkie szczegóły tego, co i jak trzeba
zorganizować oraz przydzielić do tego odpowiednich ludzi w kościele, a także
przewodzić im.
12.
Kolejna lista
darów znajduje się w liście do Rzymian
12,6-8. Mamy tu wymieniony dar posługiwania. Jest to dar, który przejawia
się umiejętnością służenia w różnych posługach w Zborze i przy różnych pracach
praktycznych. Sami wiemy ile rzeczy jest potrzebne do zorganizowania
nabożeństwa, ewangelizacji, obozów, czy agape.
13.
Trzynastym
darem jest dar nauczania, to umiejętność usystematyzowania, poukładania
objawienia zawartego w Słowie Bożym i zrozumiałego wykładania tego słowa. O
niektórych nauczycielach Biblii mówimy, że jak ten powie kazanie, to wiadomo o
co chodzi i wszystko jest zrozumiałe. To są właśnie osoby, które mają ten dar.
14.
Czternastym
darem Ducha Św. jest dar napominania, a bardziej zachęcania. Osoby posiadające
ten dar, to takie które potrafią w mądrości i z miłością pobudzać nas do
gorliwości dla Boga i podtrzymywać na sile.
15.
Piętnastym
darem jest dar obdarowywania. Chodzi tutaj o ofiarne dzielenie się z innymi
swoimi dobrami, czasem, pieniędzmi, umiejętnościami i wszystkim czym Bóg nas
obdarował. Oczywiście wszyscy mamy to robić, ale osoby mające ten dar czynią to
szczególnie hojnie i szczerze.
16.
Jest również
dar miłosierdzia. Osoby mające ten dar potrafią w wyjątkowy sposób
współodczuwać i być wrażliwym wobec ludzi cierpiących. Organizują dla nich
pomoc i niosą ulgę w trudnych sytuacjach.
17.
Nowy Testament
wymienia jeszcze gościnność w 1 liście
Piotra 4,9, czyli chętne przyjęcie i udostepnienie swego domu dla
podróżnych.
18.
Dary
przemawiania 1 Piotra 4,11, czyli
lekkość mowy, właściwego doboru słów i płynność wypowiadanych zdań.
19.
Mamy jeszcze
kilka darów z listu do Efezjan 4,11 czyli
dar duszpasterstwa, to umiejętność zatroszczenia i poprowadzenia innych. Polega
to na objęciu ich opieką, okazania im wsparcia i przewodzenia im. Widzimy taki
dar w życiu Barnaby z Dziejów Apostolskich, który odnalazł Pawła i wdrożył go
do służby, a później szczególnie duszpasterzował Janowi Markowi.
20.
Jest również dar apostolski. Nie mam na myśli
autorytetu apostolskiego jaki mieli apostołowie pierwszego wieku. Dzisiaj dar
ten nosi miano obdarowania misjonarskiego. Czyli to jest ktoś, kto dobrze się
odnajduje w zakładaniu nowych kościołów i pracy na terenach, gdzie nie ma
zboru.
21.
Jeszcze innym
darem wspomnianym w Efezjan 4,11
jest dar bycia ewangelistą. Jest to dar z rodzaju przemowy, ale przemowy w
sposób ewangelizacyjny, który konfrontuje człowieka z ewangelią i wzywa Go do
upamiętania. Dar ten widzimy w życiu Filipa jednego z diakonów wybranych w
Jerozolimie w 6 rozdz. Dziejów ap.,
gdy idzie do Samarii i tam przez liczne ewangelizacyjne kazania przyprowadza
wielu do wiary Chrystusa.
Jak powiedziałem lista darów przeze mnie wymieniona nie jest listą zamkniętą i Bóg może wyposażyć człowieka w różne inne cudowne umiejętności jak sam tego chce. W Starym Testamencie gdy budowano przybytek Bóg dał rzemieślnikom zmysł piękna i umiejętności wykonania różnych przedmiotów, które były na wyposażeniu przybytku służyły do posługi Wyj 31,3-6.
Teraz
chciałbym krótko się zając odpowiedzią na pytanie jak to jest dzisiaj z tzw.
cudownymi darami jak dar prorokowania, uzdrawiania, czynienia cudów itp.
Ubolewam
nad tym, że wiele kościołów i osób tak
bardzo skupia się na tej kwestii, że podnosi ją do spraw kluczowych w Królestwie
Bożym. Stąd mamy wiele kościołów które twierdzą, że służba chrześcijańska jest
czyniona w mocy, kiedy są cuda uzdrowienia i proroctwa jakby mogli zmusić Boga
żeby w ten sposób działał. Przecież powiedzieliśmy sobie na początku, że Duch
Św. obdarowuje jak chce i nie jesteśmy w stanie Go przymusić do działania jak
my chcemy. Niestety wydaje się, że wielu tego nie rozumie. A nadto umyka im, co
najbardziej istotne w życiu kościoła, czyli niesienie ewangelii i wywyższenie
Boga przez Pana naszego Jezusa Chrystusa.
Dzisiaj
wiele się dyskutuje o tym szczególnie w kręgach charyzmatycznych, czy cudowne
dary nadal istnieją. Szczerze powiem, że mam co do tego wątpliwości, które
wynikają ze studium Biblii, ale nie jestem w stanie podać ostatecznych
odpowiedzi. Chce jednak przedstawić pewne sugestie, które rzucają światło na
ten temat.
Po
pierwsze w liście do Efezjan 2,20
czytamy, że kościół jest zbudowany na fundamencie apostołów i proroków którego
kamieniem węgielnym jest Jezus Chrystus. Zobaczmy, że apostołowie i prorocy
należeli do fundamentu. A kiedy się zakłada fundament, w jakiej fazie budowy
się to czyni? Na początku, czy na końcu? Oczywiście na początku. Fundament
został już założony i istnieje raz na zawsze i nie ma potrzeby dalej go
budować. Teraz na tym fundamencie my wznosimy budowę kościoła. Na początku
kościoła zanim pojawił się Nowy Testament była potrzeba, by apostołowie i
prorocy przez kilkadziesiąt lat pouczali i instruowali chrześcijan jak powinna
wyglądać doktryna i życie chrześcijańskie. Ale po powstaniu pism Nowego
Testamentu i zebraniu całej apostolskiej nauki w jedną całość nie będzie już
nowego objawienia, bo Bóg przemówił do nas w ostateczny sposób przez Jezusa
Chrystusa (Hebr 1,2). W moim
przekonaniu prorocy i apostołowie zakończyli swoją rolę. Nie znaczy to, że Bóg
nie może się posłużyć dzisiaj proroctwem, czy coś komuś objawić, ale skłaniam
się do przekonania, że nie ma już proroków i apostołów na wzór tych, którzy
byli w Nowym Testamencie, bo fundament już stoi.
Inny
ciekawy fragment, który poszerza ten temat znajduje się w 2 rozdz. Listu do Hebrajczyków 3 i 4 wiersz.
Hebrajczyków 2:3 To jakże my ujdziemy cało, jeżeli zlekceważymy
tak wielkie zbawienie? Najpierw było ono zwiastowane przez Pana, potem
potwierdzone nam przez tych, którzy słyszeli,
4
A Bóg poręczył je również znakami i cudami, i różnorodnymi niezwykłymi
czynami oraz darami Ducha Świętego według swojej woli.
Autor
listu do Hebrajczyków kieruje nasze oczy na doniosłość i ważność ewangelii
czyli zbawienia w Jezusie Chrystusie. Mówi nam, że Bóg zadał sobie trud żeby
ponad wszelką wątpliwość uwiarygodnić Jezusa Chrystusa i dobrą nowinę o
zbawieniu przez wiarę w Niego, którą nam przyniósł. Spójrzmy na to w jaki
sposób Pan Bóg uwiarygodnił swojego syna, co mówi autor listu do Hebrajczyków?
On wskazuje na świadków, cuda, niezwykłe znaki i nie zwykłe czyny których
dokonywali słudzy ewangelii w mocy Bożej.
Celem
cudownych darów: uzdrawiania, cudów, wskrzeszania z martwych było uwiarygodnić
Chrystusa i ewangelię oraz potwierdzić apostolski autorytet uczniów Chrystusa,
by mogli założyć fundament dla wzrostu przyszłego kościoła. Zobaczmy, że jak
apostoł Paweł udowadnia swoje apostolstwo wobec koryntian, to powołuje się na
cuda
2 Koryntian 12:12 Znamiona potwierdzające godność apostoła
wystąpiły wśród was we wszelakiej cierpliwości, w znakach, cudach i przejawach
mocy.
Innym argumentem jest, argument historyczny.
Gdy przyjrzymy się historii kościoła, to zobaczmy, że wraz ze śmiercią
apostołów cudowne dary w kościele zanikły. Niektórzy twierdza, że to z powodu
utraty świętości i gorliwości kościoła, ale przecież kościół w Koryncie miał
wiele nadużyć, a jednak wszystkie cudowne dary w nim były.
Nie
chodzi o to, że Bóg nie może dzisiaj uzdrowić, bo może, uzdrawia i czyni
cudowne rzeczy przez modlitwę. Sam wiele z tych cudownych rzeczy doświadczyłem
i doświadczam we własnym życiu. Ale skłaniam się ku temu, że nie mamy dzisiaj
ludzi z cudownymi darami, bo zostały dane w tym celu, by uwiarygodnić Jezusa
Chrystusa i poświadczyć autorytet apostolski, a to już zostało zrobione. Zwróćmy
również uwagę na charakter nowotestamentowych cudów znaków i uzdrowień - były
natychmiastowe, nadprzyrodzone, wskazywały na Chrystusa, czynione wyłącznie
przez apostołów lub najbliższe ich otoczenie. Pamiętajmy, że każdy z nas został
obdarowany przez Ducha Św. jeśli jest dzieckiem Bożym jakimś darem łaski.
Staraj się go odkryć, poznać, a jeśli go odkryjesz i poznasz, to powinieneś służyć
tym darem w swoim zborze ku zbudowani całej społeczności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz