W
11 rodz. 2 Ks. Samuela czytamy o pewnej historii, która miał miejsce w życiu
Króla Dawida. Gdy Dawid został już Królem nad całym Izraelem, a Bóg użyczył mu pokoju
ze wszystkich stron i błogosławił mu w każdym przedsięwzięciu. Zdarzyło się, że
Królowi Dawidowi spodobała się piękna kobieta, Batszeba, żona Uriasza
Hetejczyka, jednego z poddanych Dawida, który służył w Jego armii.
Dawid
dzięki swojej pozycji królewskiej i swojej władzy zmusił ją do współżycia i w
ten sposób popełnił cudzołóstwo. Myślał że na tym sprawa się zakończy, ale
Batszeba zaszła w ciąże i Dawid przestraszył się, że wszystko się wyda. Posłał
wiec po Uriasza, męża Batszeby, który w tym czasie był na wojnie i próbował go
przekonać, by poszedł do swego domu i spał ze swoją żoną. Miał nadzieje, że to
zdejmie przyszłe podejrzenia i niewygodne pytania w jaki sposób poczęło się
dziecko, skoro męża nie było w domu.
Ale
Uriasz okazał się bardzo oddanym i honorowym człowiekiem i nie chciał iść odpoczywać
w swoim domu w sytuacji, gdy jego towarzysze broni byli na wojnie. Dawid nawet
spił tego człowieka i zachęcał go, by udał się do swego domu, ale Uriasz nie
dał się przekonać.
W
końcu Dawid postanowił go zabić i wziąć Batszebę za żonę i w ten sposób ukryć
swój grzech.
Kazał
dowódcy wojska postawić Urisza podczas bitwy w miejscu, gdzie bitwa będzie najcięższa,
a w chwili gdy walka będzie najbardziej zażarta, odstąpić od niego i zdać go na
własne siły.
Ten
haniebny plan Dawida powiódł się, Uriasz zginął. Zaraz potem, Dawid pojął wdowę
po Uriaszu Batszebę za żonę. Może nawet nie tylko udało mu się ukryć grzech,
ale niektórzy mogli go uważać za bardzo szlachetnego, że zaopiekował się
kobietą w ciąży, która straciła męża. Może niektórzy mówili: „zobaczcie jaki
król Dawid jest szlachetny, jaki dobry, wziął Batszebę wraz z dzieckiem i dał
jej dom”.
Jednak
jak mówi Słowo Boże, Bóg wiedział jaka była prawda. Wiedział że Dawid działa z
czysto egoistycznych motywacji i chcąc ukryć swoje cudzołóstwo z premedytacją zamordował
Uriasza.
I
jak czytamy w 11 rozdz. 27 wierszu ten czyn Dawida nie podobał się Bogu. To co
uczynił Dawid z Batszebą i z Uriszem było złe w oczach Bożych. A jak wiemy Bóg
nie ma względu na osobę. Nie ma znaczenia w Jego oczach, czy ktoś jest królem,
czy zwykłym obywatelem z każdym postępuje tak samo sprawiedliwie. Podobnie też
z Dawidem. Bóg wysłał proroka Natana, by oznajmił Dawidowi Bożą wole w tej
sprawie oraz sąd jaki Bóg wyleje na Dawida za Jego postępowanie.
I
oczywiście ta historia ma wiele lekcji i wiele wspaniałych kazań na jej podstawie
mogłoby być wygłoszone. Ja jednak chciałem się skupić tylko na jednej rzeczy, że choć grzech Dawida został odpuszczony w
związku z Jego wyznaniem i Jego skruchą wobec Boga (w 13), to jednak konsekwencje tego grzechu ciągnęły się w życiu
Dawida przez całe Jego późniejsze życie. „Pan
również odpuścił twój grzech nie umrzesz” – powiedział prorok do Dawida. Ale
przebaczenie nie oznaczało, że w związku z grzechem Dawida nie będzie żądnej
kary.
Bóg
powiedział do niego, że teraz z powodu tego co uczynił, nie odstąpi miecz od
Jego domu po wszystkie czasy (w. 10).
Nadto Bóg powiedział, że dopuści do tego, że w domu Dawida jego bliscy zwrócą
się przeciwko niemu. I jak wiemy tak się stało, Absalom, syn Dawida zabił swego
brata Amona za gwałt na swoje siostrze. A później chciał zabić i pozbawić
władzy królewskiej swego Ojca Dawida, tak że Dawid musiał uciekać.
Wszystko
co powiedział Bóg wypełniło się i Dawid musiał ponieść srogie konsekwencje
swojego grzechu, chociaż grzech został wcześniej wybaczony.
Drodzy
musimy mieć to na uwadze, że gdy człowiek odrodzony (chrześcijanin) popełnia
grzech i wyznaje swój grzech, Bóg odpuszcza. Nie tracimy naszego Zbawienia
jeśli je mamy z powodu tego, że zgrzeszyliśmy. Jak czytamy w 1 Liście Jana,
mamy nie grzeszyć, ale jeśliby kto zgrzeszył mamy u Boga orędownika, adwokata, wystawiennika,
Pana Jezusa Chrystusa, który jest ubłaganiem za nasze grzechy (1 Jana2,1-2). Jeśli upadniemy w grzech
możemy Bogu nasz grzech wyznać, żałować, przeprosić i na podstawie ofiary Pana
Jezusa będzie nam przebaczone. Krew Jezusa Chrystusa oczyszcza nas od
wszystkich grzechów (1 Jana 1,7).
Jednak
jeśli grzech jest przez wierzącego popełniany z rozmysłem lub nie chce się
upamiętać albo brnie w swój grzech jak Dawid. Może być taka sytuacja i nierzadko
jest, że Bóg pozwala by konsekwencje naszych grzechów ciągnęły się za nami.
Wprawdzie
grzech już jest odpuszczony, już jest przebaczone i przed Bogiem jesteśmy
czyści. Ale przebaczenie u Boga nie oznacza, że wszystkie konsekwencje grzechu
zostały usunięte. Tak jak w sytuacji Dawida, Bóg może nas skarcić, spowodować i
dopuścić do tego, że poczujemy wagę i ciężar naszego nieposłuszeństwa. Z
pewnością gdy Dawid usłyszał jaki jest sąd Boży w związku z Jego grzechem,
zrozumiał jak straszne i obrzydliwe było jego postępowanie w Bożych oczach.
Gdy
my wybaczamy naszym dzieciom, to wcale nie oznacza że za swoje postępowanie nie
otrzymają żadnej kary, czy żadnego szlabanu. Czynimy tak, bo chcemy ich
wychować. Podobnie i Bóg, karci i smaga każdego syna którego miłuje (Obj 3,19). Każde Boże dziecko podlega
dyscyplinie na wzór sługi Bożego Dawida.
Celem
Bożej dyscypliny jest nasze uświęcenie i nasz wzrost w wierze, abyśmy wraz ze światem
nie zostali potępieni.
Czasami
ludzie wierzący popadną w jakieś grzechy, cudzołóstwo, pijaństwo, oszustwa,
konflikty, nieprzebaczenie, jakieś niemoralne kwestie, czy jeszcze inne, a
później proszą i błagają Boga by ominęły ich konsekwencje z tym związane. Jeśli
człowiek się upamięta, Bóg w swojej dobroci może umniejszyć skalę konsekwencji
ale wcale nie musi tego zrobić. Czasami wprost przeciwnie, pozwoli na to, byśmy
odczuli nasz grzech z całą mocą.
Tak
więc niech nasze serca będą pełne Bożej bojaźni i w chwilach pokus pamiętajmy,
że Pan w żadnym razie nie zostawia grzechu bez żadnych konsekwencji. Wprawdzie
grzech swoim dzieciom przebacza, ale to wcale nie oznacza, że nie zostaniemy za
nasze nieposłuszeństwo pociągnięci do żadnej odpowiedzialności. Bóg jest
łaskawy i miłosierny, ale jego miłosierdzie ma swoje granice.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz