Po
obronie swego apostolstwa i wykazania, że Paweł nie potrzebuje polecania przez
ludzi, bo jest polecony przez samego Boga przechodzi do ewangelii, do
usprawiedliwienia wyłącznie na podstawie wiary.
w. 15-16
Paweł
zaczyna od tego, że Piotr, on i inni Żydzi teoretycznie z ludzkiej perspektywy
mogliby myśleć, że mają jakąś lepszą pozycje przed Bogiem niż poganie z powodu
wybrania, prawa mojżeszowego które mieli i obietnicy błogosławieństw.
Wcześniej
mówił o tej sytuacji jak obłudnie zachował się Piotr i inni Żydzi, a też
jeszcze raz pokazuje jakie myślenie jest Żyda pochodzącego z narodu wybranego. Myśli
on o sobie, że jest kimś wyjątkowym, nie jest grzesznikiem jak inni poganie.
„My jesteśmy Żydami z urodzenia a nie
grzesznikami z pogan ” w. 15.
Takie
właśnie było myślenie religijnych Żydów wobec pogan, „my jesteśmy lepsi, bo my
jesteśmy narodem wybranym, mamy prawo Mojżesza, który z kolei otrzymał je od
Boga. My jesteśmy lepsi bo jesteśmy potomstwem Abrahama, to więc już z samego
faktu, że przynależymy do potomstwa Abrahama, Bóg patrzy na nas przychylniej.
Nasze zbawienie jest o wiele pewniejsze niż zbawienie pogan”.
To
się nazywa religijna duma, która wpędza człowieka w fałszywe poczucie
sprawiedliwości. Zarówno Jan Chrzciciel jak i Pan Jezus przestrzegali przed
takim myśleniem
Łuk 3,8; Jan 8,33-39
Czy ty spotkałeś się kiedyś z religijną
dumą, jak taka postawa objawia się w naszym życiu?
Podaj przykłady religijnej dumy dzisiaj?
Następnie
Paweł pokazuje dalej że żaden człowiek nie ma podstaw do religijnej dumy, bo
każda religia oparta o ludzkie uczynki ma taką samą wartość przed Bogiem, nie
może zbawić człowieka. Więc choćby człowiek miał najlepszą religię, nawet Żydzi
którzy otrzymali prawo od Boga musieli uwierzyć w Chrystusa by być zbawionym. Prawo
nigdy nie było środkiem usprawiedliwienia grzesznika. Miało za zadanie wykazać
nam, nasze grzechy i wskazać na konieczność lepszego środka usprawiedliwienia.
1.
Człowiek nie może
być usprawiedliwiony z uczynków zakonu, z uczynków prawa – mówi Paweł do
Galacjan nie będzie usprawiedliwiony żaden człowiek. Żydowscy nauczyciele próbowali
zmusić Galacjan do przestrzegania prawa Żydowskiego. Ale Takie przyjęcie prawa
jako środka usprawiedliwienia byłoby bez sensu, byłoby odrzuceniem Bożej łaski.
Dlaczego? Człowiek nie może być usprawiedliwiony przed Bogiem na podstawie
swoich dobrych uczynków, na podstawie zachowywania dziesięciu przykazań, prawa
moralnego i ceremonialnego.
Dobre
uczynki człowieka nie gładzą złych jak myśli wiele osób. Prawo mówi, że zapłatą
za grzech jest śmierć (Rzym 6,23), a
nie dobre uczynki. Tylko śmierć może wyrównać rachunki między Bogiem a
człowiekiem. Ktoś za grzech musi umrzeć, albo grzesznik, albo zastępcza ofiara
ustanowiona przez Boga.
Każdy
człowiek który myśli, że dzięki jego dobrym uczynkom Bóg wybaczy mu grzechy,
pójdzie niestety do piekła. Nawet najlepsze nasze uczynki nie są na tyle dobre,
by mogły nas wprowadzić do nieba, by mogły zmazać nasze grzechy (Izaj 64,6). Gdyby było zbawienie z
uczynków, to śmierć Chrystusa nie byłaby potrzebna, bo człowiek mógłby być
usprawiedliwiony na podstawie dobrych uczynków.
Teraz
zwróćmy uwagę na kilka fragmentów Słowa Bożego podkreślających tą ważną prawdę,
że dobre ludzkie uczynki nie mogą nikogo zbawić.
Gal 3,10-11; Efez 2,8-9; Łuk 18,9-14;
Rzym 3,19-20; Jak 2,9-11; Izaj 64,6
Tak,
przyjmowanie zakonu jako środka usprawiedliwienia jest kompletną głupotą. Poleganie
na dobrych uczynkach jako karcie wstępu do nieba jest zupełną niedorzecznością.
Jest niezrozumieniem podstaw ewangelii, jest zaprzeczeniem ofiary Chrystusa,
jest pychą, jest mówieniem Bogu że ja jestem lepszy niż Jego Syn, bo nie potrzebuje
Go, Jego ofiary jako środka usprawiedliwienia i przebłagania Boga.
2.
Bóg dał inną
drogę zbawienia grzesznika.
Jaka to droga?
Tylko
przez wiarę w Jezusa Chrystusa możemy być usprawiedliwieni przed Bogiem (w 16). Póki tego człowiek nie zrozumie
i nie przyjmie, nie może być usprawiedliwiony i nie mogą mu być przebaczone
grzechy. Póki nie zrozumie, że jedyna droga oczyszczenia z winy, ogłoszenia
człowieka sprawiedliwym jest przez wiarę w Chrystusa nie może być zbawiony.
Zwróć
jak często Paweł w tym jednym 16 wierszu podkreśla że nie może być człowiek
usprawiedliwiony z grzechów przed Bogiem inaczej jak tylko przez wiarę w Jezusa
Chrystusa. Jak to musi być istotne, jak ważne dla naszego zbawienia
1.
Wiedząc że człowiek nie zostaje usprawiedliwiony przez
zakon.
2.
Abyśmy zostali usprawiedliwieni z wiary w Chrystusa, a
nie z uczynków zakonu.
3.
ponieważ z uczynków zakonu nie będzie usprawiedliwiony
żaden człowiek.
Jak myślisz co to znaczy, że przez wiarę
w Chrystusa zostaliśmy usprawiedliwieni z grzechów na czym to usprawiedliwienie
polega?
Rzym 3,21-25, Filp 3,9
Chodzi
o to, że na podstawie wiary w Chrystusa Bóg uniewinnia grzesznika z kary za
jego grzech i ogłasza go sprawiedliwym przypisując mu sprawiedliwość Chrystusa,
której grzesznik nie posiada. Chrystus nigdy grzechu nie popełnił i nie znaleziono
fałszu w jego ustach. Karę zaś za nasze grzechy gdy uwierzymy w zastępczą
ofiarę Chrystusa, Bóg przypisuje Chrystusowi 1 Piotr 2,24.
Chrystus
swoją śmiercią na Krzyżu zapłacił za nasze grzechy i Bóg postanowił teraz, że
każdy kto w Chrystusa uwierzy w sercu swoim i wyzna Go swoim Panem, dostąpi
usprawiedliwienia, przebaczenia.
Tak
więc są dwie drogi na świecie usprawiedliwienia przed Bogiem, ludzka i Boża.
Ludzka
droga, to droga uczynków w której zawierają się religijne praktyki, dobre
uczynki i inne starania. Boża droga usprawiedliwienia, to droga wiary w
Chrystusa.
ü
Bóg objawił tą
drogę zbawienia
ü
Skoro Bóg ją
objawił i jest to Boża droga zbawienia, to jest lepsza i skuteczniejsza niż
jakakolwiek inna. W związku z tym, ap. Paweł i inni ją przyjęli i my powinniśmy
ją przyjąć.
ü
Skoro jest to
Boża droga zbawienia powinien ją przyjąć cały świat.
Jak myślisz dlaczego wiele osób nie chce
przyjąć tej drogi usprawiedliwienia skoro jest od Boga i jest pewna.
W. 17-18
Teraz
Paweł odnosi się do zachowania tych, którzy przyjęli Chrystusa i zaczęli
przebywać z poganami czego prawo Żydowskie zabraniało. Więc skoro Chrystus nie
oczyszcza do końca z grzechów i nie uwalnia od zakonu, a zakon jeszcze jest
potrzebny do zbawienia, to teraz ci którzy przebywają z poganami stają się
jeszcze większymi grzesznikami. Czy to by znaczyło, że Chrystus nakłaniał do
grzechu, gdy mówił że jedzenie pokarmów nie zanieczyszcza człowieka (Mat 15,11) albo wtedy gdy Piotr
widział płachtę ze zwierzętami i Jezus kazał mu zabijać i jeść, czy to nie
miało znaczenia (Dz 10,13-15)?
To
więc przez logikę Paweł pokazuje, że argumenty za zakonem Żydów nie tylko nie
pomagają im w zbawieniu, ale jeszcze całe usprawiedliwienie przez Chrystusa
podważają. Wtedy jeśli zakon jest słuszny w zbawieniu, to i Chrystus okazałby
się tym, który do grzechu namawiał.
Nie,
to jakaś niedorzeczność mówi Paweł.
Zauważmy,
że Bóg chce abyśmy korzystali z rozumu rozważając Jego zbawienie. To jest
karygodne, że jeśli chodzi o sprawy świata ludzie są bardzo logiczni, potrafią
obliczyć, przewidywać, wyciągać wnioski, ale jeśli chodzi o sprawy duchowe, to
często są zupełnie ślepi. Z jednej strony wiedzą, że Chrystus umarł na Krzyżu
za ich grzechy, a z drugiej wciąż próbują sami za te grzechy zapłacić. Z jednej
strony wiedzą, że zbawienia nie można sobie kupić, a z drugiej, dają pieniądze
by to uczynić np. za zmarłych, za msze, za modlitwę. I wiele innych
nielogicznych rzeczy czynią.
Prawdopodobnie
judaistyczni nauczyciele oskarżali Pawła, że głosząc usprawiedliwienie wyłącznie
na podstawie wiary, zachęca w ten sposób do łamania przykazań.
Następny
argument Pawła jest taki, że po co wracać do zakonu skoro zbawienie z wiary
dowodzi, że prawo jest bezskuteczne w doprowadzeniu człowieka do
usprawiedliwienia. Jeśli ktoś pomimo tego chce szukać zbawienia w zakonie, to
odbudowuje to, co zostało zburzone (zbawienie przez zakon zostało zburzone), a
tym samym zaprzecza zbawieniu z łaski przez wiarę.
Jak myślisz dlaczego ludzie poznają
łaskę Chrystusa jednak po jakimś czasie chcą zawracać do zakonu i tam szukać usprawiedliwienia?
Dlaczego zbawienie z uczynków często
wydaje się o wiele pewniejsze niż zbawienie z łaski?
Powinniśmy
ciągle wracać do Chrystusa i przypominać sobie, że nasze zbawienie nie jest
dzięki nam. Powinniśmy ciągle też badać nasze serca, czy aby nie chcemy
odbudowywać tego co zostało zburzone, czyli wracać do zbawienia z uczynków
2,19
Paweł
dalej mówi jaki jest jego obecnie stosunek do Prawa Starego Testamentu.
Fałszywi nauczyciele zarzucali mu, że porzucając prawo otwiera drogę do
grzechu.
Prawo zadało mu śmierć, ale Chrystus spłacił
jego dług więc nic już prawu nie jest nic winien, został od niego uwolniony.
Ale nie został przez Chrystusa uwolniony by grzeszyć, został uwolniony by Mu
służyć, by być teraz dłużnikiem łaski, a nie prawa. Teraz Paweł jest dłużnikiem
Chrystusa, aby żył dla Boga, a nie dla Prawa.
Wcześniej
gdy żył dla Prawa, polegał na zbawieniu na podstawie prawa, ale pomimo
największej gorliwości zawsze czuł potępiający oddech przykazań. Teraz w
Chrystusie zawsze wie, że jest Bożym dzieckiem.
Dlaczego tak może być?
Odpowiedź
znajdziemy w Galacjan 2,20, bo jest
z Chrystusem ukrzyżowany i teraz żyje dla Boga.
2,20 Często ten fragment jest źle rozumiany, bo jest odnoszony do
umartwiania grzechu, a tymczasem mówi on o usprawiedliwieniu.
Ten
fragment nie wzywa do krzyżowania starej natury, ale mówi, że Bóg to już
uczynił w Chrystusie. W chwili gdy chrześcijanin zawierzył Chrystusowi swoje
życie, to uczestniczy duchowo w Jego ukrzyżowaniu. Umiera razem z nim. Stary
Paweł który szukał zbawienia w zakonie umarł w chwili, gdy uwierzył w
Chrystusa. Dzięki zaś mocy Chrystusa powstał nowy Paweł, który żyje obecnie dla
Boga.
W
Chrystusie stare przeminęło, stare życie zostało wybaczone, stare grzechy
obmyte, a jest nowe życie, które mamy przyjąć, którym mamy żyć. W miejsce
starego pojawiły się nowe Chrystusowe pragnienia, nowe Chrystusowe motywacje,
nowe dążenia.
2 Kor 5,17; Rzym 6,4-6
Po czym mogę być pewny, że zostałem
ukrzyżowany wraz z Chrystusem?
No
właśnie po tym, że chce prowadzić nowe życie w wierze w Chrystusa, że polegam
wyłącznie na łasce Bożej i ofierze Chrystusa odnośnie mojego zbawienia. Po tym,
że nie porzucam łaski Bożej i nie zawracam ponownie do ludzkich wysiłków
oczyszczenia z grzechów. Jeśli moja nadzieja usprawiedliwienia jest całkowicie
w ofierze Chrystusa, to z Chrystusem jestem ukrzyżowany, a żyje teraz dla Boga.
Skąd wiem że Chrystus mnie umiłował?
Wiem
to, bo wydał samego siebie za mnie, poszedł na śmierć w moje miejsce, zapłacił
moje długi, poniósł najwyższą cenę.
Też
musimy pamiętać, że chrześcijanin to nie jest ktoś, kto już nie może grzeszyć,
czy nie potrafi grzeszyć. Chrześcijanin to jest ktoś, kto nie chce grzeszyć,
kto walczy z grzechem, kto opiera się jemu i chce służyć Bogu.
Może
być tak dlatego, że w chrześcijaninie żyje Chrystus. On rozlał w nim swojego
Ducha Św. Sam Bóg mieszka w każdym wierzącym w Chrystusa przez swego Ducha.
2,21
Teraz
Paweł podsumował, że Piotr obierając stronę Judaizujących Żydów tym samym
zaprzeczył potrzebie łaski Bożej. Jeśli w przykazaniach byłoby
usprawiedliwienie, które mogłoby zbawić człowieka, to Chrystus byłby
niepotrzebny. Jeśli w ogóle byłoby
zbawienie jakiekolwiek po za Chrystusem, to Chrystus byłby niepotrzebny. Skoro
nie ma zbawienia jak wyłącznie w Chrystusie, tym samym łaska Boża jest
konieczna.
Wszystkie
próby i starania które mają na celu wepchnąć człowieka do nieba bez Chrystusa
lub Chrystus jest gdzieś obok, tak naprawdę osłabiają doktrynę zbawienia z
łaski i zaprzeczają potrzebie łaski? Dz
Ap 4,12
Wymieć znane ci sposoby zbawienia które
mają ludzie po za Chrystusem?
Podsumowując
1.
Największa
potrzeba każdego człowieka to usprawiedliwienie przed Bogiem z łaski przez
wiarę, bez tego człowiek jest stracony. Cokolwiek by nie robił i kimkolwiek by
nie był, jeśli nie pozna Bożego sposobu zbawienia całe jego życie jest na
marne.
2.
Usprawiedliwienie
Boże nie pochodzi od człowieka. Nie jest w wyniku ludzkich starań. Na bycie
czystym przed Bogiem nie można sobie zasłużyć, nie można tego wypracować, nie
można samemu się oczyścić. Tylko Bóg to czyni w Chrystusie. „Nie muszę słuchać
tego co człowiek musi robić by być zbawionym, ale muszę słuchać tego co
Chrystus uczynił bym był zbawiony”
3.
Jeśli ktoś ufa w
kwestii swego zbawienia nie Chrystusowi, a samemu sobie, to tym samym zaprzecza
Bożej łasce, staje się przeciwnikiem Chrystusa i wrogiem Bożej ewangelii.
4.
Kto uwierzy w
Chrystusa dostępuje zjednoczenia z Nim i rozpoczyna całkowicie nowe życie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz