7.12.2019

Pamiętajmy o przeszłości, bo ona kształtuje przyszłość 1 Samuela 7,10 – 13



Czytamy w naszym fragmencie, że w dzień gdy Izraelici pokutowali ze swoich grzechów, to Filistyńczycy podstępnie ich napadli, ale Bóg wstawił się za Izraelem i przyszedł im z pomocą wzbudzając wielki popłoch wśród Filistynów przez grzmoty, burze i wielkie zjawiska pogodowe. To spowodowało wielki strach w armii Filistyńskiej i dodało odwagi Izraelowi, że Pan Bóg jest z nimi. W konsekwencji Izrael pokonał Filistynów i wyzwolił się spod ich jarzma. Zwycięstwo Izraela było tak znaczące, że Samuel postawił pomnik, kamień, którego nazwał że  „Ebner- Haezer - aż dotąd pomagał nam Pan”.
Gdy czytaliśmy tą historię z naszymi dziećmi, to jedna z naszych córek się zapytała „to już dalej im nie pomagał, bo jest powiedziane, że pomagał im aż dotąd?
Chodzi o to, że Samuel przez postawienie pomnika chciał, by Izraelici spoglądając w przeszłość pamiętali, że Bóg pomaga w teraźniejszości i przyszłości. Słowa „aż dotąd pomagał nam Pan” miały za zadanie przypominać Izraelowi, że Bóg jest zawsze gotowy pomóc swojemu ludowi. Często Słowo Boże nawołuje Boży lud, by nie zapominać o Bożych cudach w naszym życiu. Tak też Bóg nawoływał Izraela mówiąc:
Izajasza 46:9  Wspomnijcie na sprawy dawne, odwieczne, że Ja jestem Bogiem i nie ma innego, jestem Bogiem i nie ma takiego jak Ja.
10  Ja od początku zwiastowałem to, co będzie, i z dawna to, co jeszcze się nie stało. Ja wypowiadam swój zamysł, i spełnia się on, i dokonuję wszystkiego, czego chcę.
W psalmie 103 wiersz 2 czytamy:
Błogosław, duszo moja, Panu I nie zapominaj wszystkich dobrodziejstw jego!
W Psalmie 105-6 wiersz 5 czytamy tak:
Pamiętajcie o cudach, które uczynił, O znakach i wyrokach ust jego.
Wy, potomkowie Abrahama, sługi jego, Synowie Jakuba, wybrańcy jego!
Ks. Powtórzonego Prawa 8,2-5
Zachowaj też w pamięci całą drogę, którą Pan, Bóg twój, prowadził cię przez czterdzieści lat po pustyni, aby cię ukorzyć i doświadczyć, i aby poznać, co jest w twoim sercu, czy będziesz przestrzegał jego przykazań, czy nie.
Upokarzał cię i morzył cię głodem, ale też karmił cię manną, której nie znałeś ani ty, ani nie znali twoi ojcowie, aby dać ci poznać, iż człowiek nie samym chlebem żyje, lecz że człowiek żyć będzie wszystkim, co wychodzi z ust Pana.
Twoja odzież nie zniszczała na tobie ani twoja noga nie nabrzmiała przez te czterdzieści lat.
Poznaj tedy w swoim sercu, że jak człowiek ćwiczy swego syna, tak Pan, Bóg twój, ćwiczy ciebie.
I Jeszcze Powtórzonego Prawa 32,7
Wspomnij dni dawne, rozważcie lata dawnych pokoleń, Zapytaj ojca twego, a oznajmi ci, Starszych twoich, a powiedzą ci.
Widzimy, że Bóg ciągle wzywa swój lud, by nie zapominać o przeszłości, o tym jak Bóg nas prowadził wcześniej, jak nas ratował, napominał i karcił. Bóg chce byśmy z przeszłości wyciągali lekcje i korzystali z nich w naszej teraźniejszości i przyszłości. Postawiony kamień przez Samuela zawsze mógł Bożemu ludowi przypomnieć, gdy byli w trudnej sytuacji, że skoro wtedy wyratował nas Pan,  że skoro dotąd nam pomagał, to i z dzisiejszych problemów również może nas wyratować.  
Ja też mam kilka takich pomników w moim życiu, pamiątek, które przypominają mi jak Bóg cudownie dział kiedyś i szczególnie podnoszą mnie na duchu, gdy przeżywam różne problemy, albo stoję przed jakimiś wyzwaniami, które wymagają ode mnie poświęcenia i wysiłku lub budzą we mnie lęk. Jedną z takich dla mnie ważnych pamiątek jest Nowy Testament, który otrzymałem od misjonarza w 1986 roku gdy miałem 9-10 lat. Ten Nowy Testament, był pierwszym Słowem Bożym jaki trafił w moje ręce i do mojego rodzinnego domu. Był również odpowiedzią na moje dziecinne marzenie, by mieć choć część Biblii w swoim domu takiej jaką ksiądz czytał w kościele. I Bóg zaspokoił to moje marzenie.  Jak dzisiaj spojrzę na ten Nowy Testament, to przypominam sobie, że Bóg jest żywy, że czuwa, że słyszy, widzi pragnienia i odpowiada na modlitwy. I choć wiem, że przyjdą kolejne doświadczenia i wyzwania, to patrząc do tyłu na to, co już Bóg uczynił wiem, że tak jak nie opuścił mnie wtedy, tak nie opuści mnie dzisiaj.
Tak więc pamiętajmy, że nasze teraz i jutro jest zależne od tego, czego uczymy się z wydarzeń, które były wczoraj. Bóg chce byśmy pamiętali Jego działanie z przeszłości wspominając Jego cuda w naszym życiu i przez to, wzmacniali swoją wiarę będąc gotowi na to, co czeka nas dzisiaj, jutro oraz przez kolejne dni, miesiące i lata. Wypowiadając słowa, aż dotąd pomagał nam pamiętajmy, że skoro pomagał nam aż dotąd to znaczy, że będzie pomagał nam dalej.

Brak komentarzy:

Łączna liczba wyświetleń