1.
Modlitwa Daniela wynikała ze Słowa Bożego w.2
Daniel
zobaczył, że mija już 70 lat jak prorok Jeremiasz zapowiadał, że Izrael
zostanie uprowadzony na 70 lat do Babilonu Ks.
Jeremiasza 25,11-13; Jer 29,4-10.
Zobaczmy,
że to, co skłoniło Daniela do modlitwy, to studiowanie Słowa Bożego, to przez
Słowo Boże Daniel mógł odkryć Boże plany i mógł skutecznie modlić się o to, co
jest zgodne z Bożą wolą.
Gdy
nie studiujemy Słowa Bożego, nie znamy go, to nie możemy się skutecznie modlić,
bo nie znamy celów i planów Boga oraz Jego charakteru. Ludzie którzy mają
skuteczne życie modlitewne, to zawsze są osoby, które kochają i studiują Boże
Słowo. Jest to konieczne, bo nasze serce musi się poddać pod Boży plan jeśli
chcemy doświadczać odpowiedzi na nasze modlitwy. Bóg nie może odpowiedzieć na
modlitwy jeśli nie modlimy się zgodnie z Bożą wolą Jak 4,3.
Daniel choć wiedział, że Słowo Boże się
wypełni, to jednak modlił się o to, by tak się stało. Nie czekał
niezaangażowany na Boże działanie, ale
chciał uczestniczyć w Bożym dziele i był przekonany, że modlitwa jest
elementem spełniania się Bożych obietnic.
2.
Kolejna
rzecz, którą widzimy w modlitwie Daniela, to żarliwość, poważne jej traktowanie,
skupienie się podczas modlitwy na Bogu w.
3. Daniel mówi że „zwrócił swoje
oblicze na Pana Boga”. W czasie modlitwy skupił swoje serce i umysł na Panu.
Niektórzy
modląc się całkowicie nie myślą o Bogu, ale są skupieni na sprawach tego
świata, pracy, zakupach, swoich słowach i wielu innych rzeczach, ale nie na
Bogu.
Na
to jak poważnie Daniel traktował czas modlitwy świadczy, że czynił to z postem
i z popiołem oraz włosiennicą.
Post
polegał na odmawianiu sobie pokarmów, włosiennica była zakładaniem wielbłądziej
skóry z twardego włosa na nagie ciało, było to nieprzyjemne i gryzące. Sypanie
popiołem było oznaką skruchy, przyznania się do znikomości i do tego żeśmy
prochem i zależymy od Boga. I tak Daniel w takiej postawie modlił się.
3.
Kolejna
rzecz, która dotyczy właściwej modlitwy polega na tym, że w modlitwie
wywyższamy Boga, co czyni Daniel w 4
wierszu. Modlitwa powinna zawierać ten element wychwalania wspaniałości
Boga. Daniel mówi do Boga, że jest wielki, potężny i straszny. Ale też, że jest
dobry łaskawy i miłosierny 4 wiersz.
Tego
również uczył Chrystus, gdy nauczał o modlitwie w Mateusza 6,9. Mówił, że powinniśmy się modlić wywyższając Boże
imię, wychwalając Boże przymioty, uwielbiając Boga. Mówmy Bogu w modlitwie jaki
jest wspaniały, mówmy o Jego świętości, sprawiedliwości i łasce. Modlitwa
powinna być skupiona na Bogu, na Jego dziełach, na Jego osobie, by w naszych
modlitwach, Jego imię było wywyższone.
4.
Kolejna rzecz
jest taka, że dobra modlitwa wstawiennicza zawsze jest skupiona na innych, a nie
tylko na samym sobie. Jest przede wszystkim skupiona na Bożym ludzie, na
kościele, na braciach i siostrach i Bożych sprawach.
Tak
modlił się Daniel, On wstawiał się za swój naród, choć wiedział, że wielu z
nich odstąpiło od Boga i zaparło się Jego przymierza, ale wstawiał się za nimi,
by Bóg się zmiłował, by Bóg odwrócił swój gniew i okazał im swoje miłosierdzie
mówią o tym wiersz 5, 6, 7, 8,
10,11,12,13,14,15 9,16.
Wstawiennictwo
za Boży lód, za Boże dzieło to jeden z głównych elementów modlitwy
wstawienniczej. Często w modlitwie modlimy się o własne sprawy o naszą rodzinę,
ale powinniśmy przede wszystkim modlić się o kościół, o Zbór, ludzi z imienia i
nazwiska. o prześladowanych chrześcijan, o Boże dzieło o którym wiemy, o
problemy naszych braci i sióstr. Zobaczmy jak ap. Paweł zachęca nas do takiej modlitwy Efezjan 6,18 – 19; Efezjan 1,16;
Kol 1,3-4.9; Rzymian 1,8; 2 Tym 1,3
5.
Kolejna rzeczą jest to, że prawdziwa modlitwa zawsze
zawiera element pokuty,
przepraszania
Boga za swoje grzechy, wyznawania grzechów, grzechów swojego kościoła, swojego
narodu. Tak czyni Daniel, On wie, że nie jest godny pomimo całej swojej
sprawiedliwości stać przed Bogiem wiersze
5 – 11. Daniel wyznaje grzech nieposłuszeństwa Izraela z którym się
utożsamia. Mówi - panie zgrzeszyliśmy, zbuntowaliśmy się, odstąpiliśmy od
ciebie, nie słuchaliśmy twoich proroków. Daniel nie ma na myśli tylko innych,
ale ma na myśli również i siebie wiersz
20, wie że też jest grzeszny przed Bogiem i wyznaje swoje grzechy po
imieniu. Daniel w modlitwie nie osądza innych, a siebie widzi sprawiedliwym.
Nie chce by inni zostali ukarani, a on na żadną naganę nie zasługuje, ale widzi
siebie również jako jednego z
grzeszników. To właśnie jest ten paradoks w bliskości z Bogiem, że czym bliżej
Boga jestem, tym więcej widzę swoich grzechów i jak bardzo jestem od Niego
zależny. Czym zaś dalej od Boga, tym bardziej jestem z siebie zadowolony i
przekonany o swojej doskonałości, która wzbija człowieka w pychę. Poczucie grzeszności przed Bogiem skłania nas
do pokory, do świadomości, że odpowiedź na modlitwę nie jest wynikiem naszej sprawiedliwości, ale
rezultatem Bożej łaski i Bożego miłosierdzia.
6. I ostatnia rzecz, że nasze modlitwy
zawsze powinny być skupione na Bożej chwale.
Daniel pragnie, by Bóg odpowiedział na modlitwę nie dlatego,
że On tak chce, ale w tym celu, by Bóg się wywyższył w. 16
według twojej sprawiedliwości odpowiedz Panie w. 17 ze względu na siebie samego
wysłuchaj mnie w. 18 nie dla naszej
sprawiedliwości, by mogło się objawić obfite twoje miłosierdzie, w. 19 przez wzgląd na siebie. Dzisiaj w
wielu modlitwach ludzi najważniejsi są oni sami, to oni mają być uwielbieni, to
oni mają być wywyższeni, a Bóg ma być tylko środkiem do ich celu. Ale w
modlitwie Daniela, to Bóg ma być wywyższony, to Jego wola ma się stać, a nie to
co ja pragnę. Dokładnie tak samo modlił się Pan Jezus przed swoją śmiercią, gdy
prosił by Krzyż Go ominął, ale zaraz dodał, że nie Jego wola ma się wypełnić,
ale Ojca. Jakiś czas temu słyszałam od jednego z nauczycieli Słowa Bożego, że
nie powinniśmy się modlić słowami „żeby
stała się Boża wola” bo to oznaka niewiary i zwątpienia. Ale takie
nauczanie jest głupie i nieprawdziwe. Jeśli ktoś tak naucza, to nie zna Boga,
nie ma pragnienia, by była Jego wola, a tylko wtedy niebo zejdzie na ziemie,
gdy stanie się dokładnie to, czego pragnie Bóg
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz