Dzisiaj bliżej przyjrzymy się temu w jaki sposób Piotr z Janem wykorzystali cud jaki Pan Jezus sprawił uzdrawiając chromego przy świątyni przez ich ręce.
Po
tym jak Piotr z Janem dokonali uzdrowienia człowieka chromego od urodzenia, o
którym wszyscy wiedzieli, że był chory powstało niemałe zamieszanie. Zbiegł się
tłum, człowiek skakał, cieszył się, wysławiał Boga i przyciągał tłum.
W
takiej chwili apostołowie mogli zdobyć wielką popularność i zbić jakiś kapitał
dla siebie. Ale zobaczmy w jaki sposób Piotr z Janem odnoszą się do tego
uzdrowienia.
Widzą,
że ludzie są tym zadziwieni i myślą, że apostołowie są tacy wyjątkowi, ale
Piotr od razu zwraca uwagę na Jezusa Chrystusa, by ani przez chwilę nie
odbierać chwały Bogu. To Jezus Chrystus i Jego ewangelia już od samego początku
jest tematem przesłania apostołów.
w. 12
Piotr
odwraca uwagę słuchaczy od siebie i od cudu jaki się zdarzył, a kieruje ją na Jezusa Chrystusa. Taka powinna
być służba całego kościoła i wszystkich sług Chrystusa. Choćby byli najbardziej
znamienici ludzie, najwięksi Boży słudzy, to jeśli są prawdziwymi Bożymi
sługami, nie będą chcieli chwały dla siebie i bycia w centrum, ale będą
pragnęli, by jedynie Bóg był uwielbiony. Musimy pamiętać, że to nie my i nie
kościół obdarza życiem wiecznym, ale to Jezus zbawił i zbawia ludzi. On za nich
umarł, to Jemu mają być posłuszni, to On ma być w centrum ich życia i On ma być
uwielbiony przez życie tych, którzy w Niego wierzą. Tą zasadę widać w całym
Nowym Testamencie. Jest takie niebezpieczeństwo w kościele, że kościół zamiast skupić
się na Chrystusie i Jego ewangelii będzie akcentował jakiś ludzi, nauczycieli,
uzdrowicieli lub jakieś wyjątkowe wydarzenia, służbę lub czy cuda. Ale to wszystko, co czyni Bóg przez
ludzi ma tylko jedno zadanie, przyciągnąć ludzi do Jezusa Chrystusa i oddać
chwałę Bogu, a nie człowiekowi, czy jakiejś denominacji.
Jana 3,28-30; 1 Kor 3,4-8; Dzieje Ap.
10,26; 14,14-15; Obj 19,10.
Następnie
Piotr wyrysowuje przed oczami słuchaczy obraz Jezusa Chrystusa, kim rzeczywiście
Jezus jest i kogo Żydzi odrzucili skazując go na śmierć przez ukrzyżowanie.
Chlałbym byśmy bardziej się na tym skupili, co nam Piotr chce powiedzieć o Panu
Jezusie przez tytuły którymi określa Chrystusa.
Wiele
osób słyszało o Jezusie jako o postaci historycznej, wielkim dobrym człowieku
lub filozofie głoszącym wspaniałe nauki. Nawet w jakiś sposób wierzą w Niego,
ale często nie widzą w Nim tego kim On jest w rzeczywistości i przez to nie
mogą Go poznać i być zbawieni.
w.13
1. Po pierwsze Piotr mówi, że Pan Jezus
jest Synem Boga lepsze tłumaczenie tego zwrotu, jest, że Jezus jest Sługą Boga „Pais Theos”, którego Bóg chce uwielbić
i wywyższyć.
Piotr
w ten sposób, chce zwrócić uwagę Żydów na to, że Pan Jezus jest tym samym sługą
Boga, którego Słowo Boże zapowiada w Starym Testamencie jako Mesjasza na
którego Żydzi od wieków czekają.
Podkreśla
to w pierwszych słowach trzynastego wiersza, że Bóg który posyła Jezusa jest
Bogiem Ojców, Bogiem Abrahama, Izaaka i Jakuba. Pan Jezus nie jest samozwańczym
Mesjaszem, ale wszystkie cuda i znaki jakie czyni wskazują na to, że Bóg się do
Niego przyznaje. O tym nadchodzącym słudze Boga, Bożym Synu, często możemy
przeczytać w Starym Testamencie Izajasza
42,1-9; Izajasz 52,13-15; Izajasz 49,6-9; Izajasza 53,11. Mat 12,15-21
Sługa
Boży miał służyć Bogu w 100% posłuszeństwa i później cierpieć za grzech ludu, ale po wszystkim miał
być uwielbiony i wywyższony przez Boga. Pan Jezus o tym mówił w Ew. Jana 17,1-5. Jezus często mówił o
sobie jak o słudze, że nie przyszedł wykonywać swojej woli, ale Ojca. Mówił o
tym, że nie przyszedł aby Mu służono, ale służyć i oddać życie swe jako okup za
ludzki grzech. Mówił, że Jego nauka
nie jest Jego, ale Ojca który Go posłał.
Piotr
chce by wszyscy słuchacze wiedzieli, że Bóg wywyższył Jezusa - Jezus jest sługą
Boga, który wykonał całkowicie Jego wolę, a przez którego dzisiaj oni mają
dostęp do Boga. Choć Chrystus cierpiał, to nie cierpiał za swój grzech, ale za
grzech ludzi. To również my powinniśmy komunikować światu, że Bóg wywyższył
Jezusa swego Jednorodzonego Syna i
uczynił Go jedynym pośrednikiem między ludźmi a Sobą 1 Tym 2,5.
Tego
właśnie sługę Żydzi odrzucili, tego na którego zawsze czekali. Wyparli się Go i
wydali Piłatowi, który okazał się lepszy od nich, bo uważał że należało Jezusa
wypuścić.
W ten sposób Piotr chce słuchaczom uświadomić
jak straszny grzech mają. Myśleli że są lepsi od pogan, a tymczasem są nawet
gorsi od znienawidzonego Piłata.
Póki człowiek nie uświadomi sobie swojego grzechu, jak bardzo jest zgubiony bez Zbawiciela, to zawsze będzie uważał, że nie jest tak źle - inni są gorsi ode mnie.
2. Kolejnym ważnym tytułem jakim określa Piotr Pana Jezusa w wierszu 14 jest, że Pan Jezus jest
Sprawiedliwy i Święty „dikaios i hagios”. Piotr tutaj chce
uświadomić Żydów, że śmierć Jezusa nie wskazuje na to, że Jezus jest
grzesznikiem jak mogło myśleć wielu Żydów, bo zawisł na drzewie Gal 3,13; Pwt 21,23. Ale wprost
przeciwnie, Jezus jest sprawiedliwy i Święty - umarł nie za swój grzech, ale za
grzech ludzi. Jego zawiśnięcie na drzewie było spełnieniem biblijnych proroctw,
że przeklęty, kto wisi na drzewie. Przekleństwo Jezusa musiało być jasne i
oczywiste i takie było w oczach wielu Żydów. Jednak nie rozumieli tego, że On
dźwigał na sobie nasze przekleństwo, a nie swoje.
Jest
mnóstwo ludzi dzisiaj, którzy uważają, że Pan Jezus poniósł porażkę, bo umarł i
nie zrealizował swoich obietnic
zaprowadzenia Królestwa Bożego.
Jednak
jak komunikuje Piotr, Jezus był Święty i Sprawiedliwy, a to Żydzi są
grzesznikami. Woleli od Jezusa mordercę Barabasza, a Jezusa kazali ukrzyżować. Piotr chce, by słuchacze mocno poczuli
swoją winę. Nie umniejsza ich grzechów, nie oszczędza ich, nie obawia się, że
ich obrazi.
Jak często przy zwiastowaniu ewangelii staramy się unikać dotknięcia jakiegoś czułego punktu słuchacza, który wskazywałby na Jego grzech w obawie że się obrazi? Jednak Piotr tak nie czyni, mówi wyraźnie, że to Żydzi są grzesznikami, a Jezus jest sprawiedliwy. W zwiastowaniu ewangelii powinniśmy wskazywać na ludzkie grzechy, że wszyscy jesteśmy kłamcami, zazdrośnikami, cudzołożnikami, buntownikami w oczach Boga itp. i potrzebujemy upamiętania, bo Bóg jest Święty i nienawidzi grzechu. Jana 8,46; 2 Kor 5,21; Hebr 4,15; 1 Ptr 2,22.
Jeśli chcemy widzieć prawdziwe nawrócenia powinniśmy jednoznacznie pokazywać, że my jesteśmy grzesznikami, a jedynie Jezus jest święty i sprawiedliwy i jako jedyny ratuje nas od grzechów. Cały Świat wciąż wybiera Barabasza na swego przewodnika zamiast sprawiedliwego Jezusa. Obierają za swoich idoli niesprawiedliwych często zepsutych ludzi w miejsce Jezusa zapierając się cały czas sprawiedliwego jak powiedział Piotr.
3. Następnie Piotr określa Pana Jezusa Sprawcą Życia, nie tylko zabili
sprawiedliwego i świętego sługę Boga, ale również Sprawcę życia. Tego, który
obdarza życiem wiecznym. Tak strasznie obrazili Boga, że odrzucili jedyną
osobę, która mogła dać im życie wieczne.
Tytuł
„Dawca Życia” - Archegos oznacza wodza i przewodnika oraz zawsze w Nowym
Testamencie odnosi się do Jezusa. Piotr przedstawia Jezusa jako tego, który
otworzył nam drogę zbawienia i prowadzi ludzi na tej drodze do nowej ziemi
obiecanej jak kiedyś Mojżesz prowadził Izraela
do ziemi którą dał im Bóg. Dla wierzących dzisiaj w Jezusa nową ziemią obiecaną
jest nowe niebo i nowa ziemia, gdzie na wieki będą cieszyć się z Bożej
obecności. Jezus nie tylko otwiera dla nas tą nową drogę i prowadzi nas na niej,
ale także uzdalnia nas, by tą nową drogą iść. Zbawienie Bez Pana Jezusa jest
niemożliwe. Słowo Archegos - Sprawca
życia występuje w Hebr 2,10 i jest
przetłumaczone, że Pan Jezus jest sprawcą naszego zbawienia, On daje nam życie
wieczne, czyli dokończyciel naszej wiary, autor jej, Pionier, ten który
zapoczątkował drogę zbawienia – Archegos Heb
12,1.
Jeśli
Jezus jest dawcą życia, to znaczy że jest Bogiem. Tym samym Piotr mówi do nich,
zabiliście swojego Boga – dawcę życia, -
wielkie i straszne oskarżenie.
Słowo
Boże uczy nas, że to Pan Jezus obdarza nas życiem wiecznym: Jana
10,28; 11,25; Jana 14,6; Jana 6,40 – Jezus nas wzbudzi w dniu ostatecznym, Jana 17,2.
Tego
to Jezusa Bóg wzbudził z martwych, uwielbił Go, wywyższył i posadził po swojej
prawej stronie w niebie Hebr 8,1; Mk
16,19; Filipian 2,8-11; Efez 1,21-22; psalm 91,14; 110,1.
Oznacza to, że Jezus jest Panem, jest wywyższony i wszyscy powinni Mu być posłuszni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz