Często mówi się popularnie, że wszyscy ludzie
są Bożymi dziećmi, ale Słowo Boże mówi, że to nie jest prawda. Prawdą natomiast
jest, że wszyscy ludzie są Bożymi stworzeniami, ale Bożymi dziećmi są tylko ci,
którzy zaufali Bogu przez wiarę w Jezusa Chrystusa. Ci którzy uwierzyli w
Chrystusa zostali usynowieni, adoptowani przez Boga, wcieleni do rodziny Bożej.
Uzyskali przed Bogiem specjalny status Bożych wybranych, Bożych dzieci.
Usprawiedliwienie jest związane ze zmianą stanowiska, uświęcenie ze zmianą charakteru, a usynowienie ze zmianą pozycji.
1.
Bóg Ojcem Izraela
Objawienie
Ojcostwa Boga nie jest zupełnie czymś nowym. Już wobec Izraela Bóg nazywał
siebie ich Ojcem lub mówił o nich że są Jego synem lub narodem wybranym.
Wyjścia 4,22-23; Ozeasza 11,1; Rzymian
9,4
Jaka
była różnica między Izraelem a innymi narodami względem Boga?
Co
dziedziczył i otrzymywał Izrael od Boga czego nie otrzymały inne narody?
Dlaczego
Jezus w ewangelii Jana 8, 41-44 mówi
do Żydów, że ich Ojcem jest diabeł, a nie Bóg. Co miał Abraham, czego brakowało
Żydom rozmawiającym z Jezusem?
Na
jakiej podstawie Żydzi mieli być szczególną Bożą własnością w Wyjścia 19,5
2.
Bóg Ojcem wierzących w Chrystusa.
Bóg najpierw okazał się jako Ojcem dla Izraela,
później objawił się jako Ojciec dla Jezusa Chrystusa posyłając swojego syna, by
przez Jezusa usynowić tych którzy w Chrystusa wierzą.
W kim są chrześcijanie wobec Boga i jak uzyskują ten
status W Ew. Jana 1,12?
a.
Chrześcijanie
są Bożymi Dziećmi, to znaczy że są częścią Bożej rodziny.
b.
Status
uzyskują przez przyjęcia Jezusa i wiarę w Niego. Jaka zaszła zmiana w
porównaniu do Starego Przymierza? W starym
przymierzu Bóg miał się stać Ojcem Izraela przez posłuszeństwo prawu,
ale Izrael nie wypełnił tego przymierza. W Nowym Testamencie Bóg staje się Ojcem
człowieka przez wiarę w Chrystusa.
Jak
apostoł Paweł nazywa wierzących w Chrystusa w Rzymian 8,14-17?
Co
Bóg dał wierzącym w Chrystusa, czego inni nie mają w Galacjan 4,5-6
Znaczenie
zwrotu „Abba Ojcze”
Aramejski
wyraz ʼabbáʼ ma silne zabarwienie emocjonalne; odpowiada poprzedzonemu
przedimkiem hebrajskiemu rzeczownikowi ʼaw i znaczy dosłownie „ojcze” lub
„[ten] ojciec”. W ten sposób dzieci zwracały się pieszczotliwie do ojca. Słowo
to mieściło w sobie ciepło polskiego „tata” czy „tatuś”, a jednocześnie zachowywało
godność kryjącą się w wyrazie „ojciec”, świadczyło zarówno o zażyłości, jak i o
szacunku. Było więc nie tyle tytułem, ile czułym określeniem i jednym z
pierwszych słów, które dziecko uczyło się wymawiać.
Jak
apostoł Jan nazywa wierzących w Chrystusa i jakie to ma znaczenie dla nas w 1 Jana 3,1-2?
Chociaż
Jan był Żydem i Żydzi od wieków cieszyli się i byli dumni ze szczególnego
statusu wobec Boga, to jednak żaden Żyd nie miałby odwagi powiedzieć o sobie,
że jest Bożym dzieckiem. Uważano, że Bóg jest Stwórcą, opiekunem narodu
wybranego, Bogiem Izraela, ale nazywanie go „tatą” „tatusiem” bo to oznacza
zwrot „Abba Ojcze” byłoby w myśli hebrajskiej spoufalać się z Bogiem, czymś
niewłasciwym. Tak więc w ten sposób widać wyższość nowego przymierza na starym.
W starym człowiek zbliżał się do Boga z bojaźnią i z drżeniem, ale jednak
zbliżał się. W nowym natomiast, Bóg nazywa człowieka wierzącego swoim dzieckiem
prze usynowienie w Jezusie Chrystusie.
ü
I tak modlitwa
pańska zaczyna się od słów „Ojcze nasz” jest to modlitwa dla ludzi wierzących w
Chrystusa dla których Bóg stał się Ojcem Mateusza
6,9
ü
Bóg jako Ojciec
troszczy się o swoje dzieci Mateusza
6,32
Ta troska jest ciągła i nigdy się nie zmienia. Bóg
cały czas jest aktywny, a Jego oczy są zwrócone w kierunku swoich dzieci, by
prowadzić ich, pomagać im, ratować ich, pomagać w składaniu świadectwa i
pomagać w zmaganiu się z grzechem z szatanem i ze światem.
Jest pewna historia,
która dobrze to wyraża. Pewien wierzący człowiek widział całą swoją
ścieżkę życia. Widział dwa ślady na pisaku swój i Jezusa kroczącego obok niego.
Ale zauważył, że wtedy kiedy było mu szczególnie ciężko jeden ślad się urywał i
taj jakby szedł sam. Wtedy zapytał się Pana dlaczego mnie zostawiałeś w
najtrudniejszych chwilach w moim życiu? A Pan odpowiedział, „wtedy ja cię
niosłem na rękach”
ü
Jezus zachęca, że
wierzący w Niego mają śmiało zwracać się do Boga, bo są Jego dziećmi i on ich
wysłucha Mateusza 7,8-11
ü
Wierzący mają
szukać społeczności ze swoim Ojcem i modlić się do Niego Mateusza 6,6. Dzięki pojednaniu z Bogiem mamy z nim pokój i możemy
zawsze i wszędzie wołać do Niego, modlić się do Niego, a On obiecuje że będzie
nas słuchał i wysłuchiwał.
Zwróć uwagę na List Pawła do Efezjan 2,19 i co według ciebie znaczą zwroty domownicy Boga,
współobywatele świętych?
3.
Co uzyskujemy od Boga w wyniku usynowienia?
Rzymian
8,17-18; Galacjan 4,7
a)
Stajemy się
dziedzicami Bożymi i współdziedzicami Chrystusa. Jak myślisz co to znaczy?
Cieszymy się szczególnymi błogosławieństwami od Boga.
ü
Obietnicą życia
wiecznego.
ü
Obietnicą
zmartwychwstania.
ü
Obietnicą zapłaty
za wierną służbę i posłuszeństwo Chrystusowi Kolosan 3,24, obietnica nagrody
ü
Obietnica
odziedziczenia i wspaniałych bogactw łaski 1
Piotra 1,3-4; Efezjan 1,18
ü
Obietnica
dziedzictwa ziemi Mateusza 5,5 władzy Obj.
3,21, oglądania Boga Mateusza 5,8 i
wielu innych Bożych błogosławieństw jak wieczna radość i szczęście, pokój bez
końca.
ü
Obietnice
wychowania chrześcijan 1 koryntian 11,32;
Hebrajczyków 12,7-8 i doprowadzenia do świętości.
4.
Relacje w Bożej rodzinie
Mówiliśmy już o tym, że Bóg jest naszym Ojcem, a my
jesteśmy Bożymi dziećmi. Ale te relacje rodzinne nie ograniczają się tylko do
Boga i nas osobiście. Pismo uczy nas że my stajemy się braćmi i siostrami, że
kościół to nowa rodzina dla wierzącego że Jezus staje się naszym starszym
bratem, że w tej rodzinie są wszyscy Boży święci jak Noe, Abraham, Mojżesz,
Dawid.
Hebrajczyków
2,10-11; Mateusza 12,48-50; Rzymian 8,29; Mateusza 25,40; Mateusza 28,10
2 komentarze:
Amen
Amen
Prześlij komentarz