Wstęp listu do Galacjan
Nazwa
listu pochodzi od nazwy regionu „Galacja” w Azji mniejszej teren dzisiejszej
Turcji.
Autorem
Listu jest Ap. Paweł Gal 1,1; 5,2.
Galacja
była jedną z prowincji Rzymskich i polem misyjnym apostoła Pawła. W obrębie
Galacji było wiele Zborów Bożych wywodzących się z pogan, które Paweł ze
współpracownikami założył. I tak był Zbór w Antiochi, Ikonum, Listrze i Derbe.
Prawdopodobnie Paweł nie kierował swojego listu do jakiegoś pojedynczego
kościoła, ale adresował je do grupy Zborów na południu Galacji. Nie znajdujemy
potwierdzeń, by Paweł założył jakieś Zbory Chrześcijańskie w północnej części
Galacji.
Tak
wieć Paweł założył:
ü
Kościół w
Antiochii Pizdyjskiej (Dz. Ap 13,14-50)
ü
Kościół w Ikonum (Dz. Ap 13,51-14,7)
ü
Kościół w Listrze
(Dz. Ap. 14,8-19)
ü
Kościół w Derbe (Dz 14,20)
Celem
napisania listu jest konfrontacja Pawła z fałszywymi nauczycielami, którzy
pojawili się w Zborach w Galacji, podważając Jego autorytet(Gal 1,1; Gal 2,6-10; 1,11-12) i doktrynę usprawiedliwienia
wyłącznie przez wiarę. Fałszywi nauczyciele głosili fałszywą ewangelię nakłaniając
Galacjan do przestrzegania Żydowskich praw i obrzezania by mogli być zbawieni (Gal 1,7;4,17.21;5,2;6,12-13)
Paweł
był zszokowany tymi herezjami i napisał list, by podjąć w ten sposób walkę o
wiarę i dusze Galacjan.
1.1-2
Jak
myślisz dlaczego Paweł zaczyna swój list do Galatów słowami „Paweł apostoł nie od ludzi lecz przez Pana
Jezusa Chrystusa i Boga Ojca”?
Co świadczyło o apostolstwie Pawła?
ü
Nie sam mianował
się apostołem, ale został wybrany przez Jezusa Chrystusa i Boga
ü
Nie został
mianowany też na apostoła przez żadnego człowieka, mianował go Bóg.
Fałszywi
nauczyciele podważali apostolstwo Pawła i Jego autorytet wobec Galacjan i
chcieli ich przekonać, że to oni mają racje. Paweł na samym początku wyjaśnił
że sam się nie mianował na stanowisko apostoła, ale uczynił to Bóg, by w ten
sposób wykonać przez niego swoją wolę.
Bycie
apostołem Chrystusa wiązało się ze szczególnym autorytetem, więc fałszywi
nauczyciele mówili, że Paweł nie jest apostołem, bo nie został wybrany
bezpośrednio przez Jezusa.
Do
grona apostołów zaliczała się bardzo wąska Grupa. Słowo „apostoł” oznacza
wysłannika Jezusa i w ewangeliach jest zarezerwowane wyłącznie dla apostołów
Chrystusa.
Jednak
Paweł powołuje się na swoje wybranie przez Jezusa, że jest apostołem i ma
apostolski autorytet. Był zmuszony również czynić tak w stosunku do koryntian.
Jakie są biblijne wymagania
potwierdzające apostolstwo? 1 Kor 9,1; 2 Kor 12,12; Dz1,21-22; Rzym
11,13
ü
Apostoł musiał
być bezpośrednio wybrany przez Pana Jezusa i powołany przez niego do służby
ü
Apostoł musiał
widzieć Pana Jezusa.
ü
Musiał być
świadkiem Jego zmartwychwstania
ü
Apostołowie mieli
dar czynienia cudów i uzdrawiania.
Jak myślisz czy w związku z tym są
apostołowie dzisiaj?
Oczywiście
dzisiaj nie ma żadnych apostołów na wzór dwunastu i nie ma sukcesji
apostolskiej, a papież nie jest następcą Piotra. Papież nie widział Pana, nie
został przez Niego mianowany, tylko przez ludzi i Jego autorytetu nie wspierają
znaki i cuda oraz przejawy mocy jak w przypadku apostołów Chrystusa.
Również
wszyscy którzy uzurpują sobie apostolski autorytet twierdząc że otrzymali go od
Pana Jezusa, kłamią. Apostolstwo skończyło się wraz z dwunastoma i śmiercią
apostoła Pawła.
Dzisiaj
w wielu kościołach charyzmatycznych i tzw. Ruchu trzeciej fali rozpoznaje się
nowych apostołów, ale są oni kłamcami.
Przede
wszystkim chodzi o autorytet, by ludzie szli za nimi i ich słuchali, a nie za
Chrystusem. Era apostołów skończyła się w raz ze spisaniem Nowego Testamentu.
Dzisiaj naszym autorytetem jest Biblia.
Zwróć
uwagę jak często Paweł mówił że został powołany na apostoła (Rzym 1,1; 1 Kor 1,1; Kol 1,1; 1 Tym 1,1; 2
Tm 1,1)
Jak myślisz dlaczego Paweł tak zaciekle
broni swego apostolstwa? Czy chodzi mu o ludzkie ambicje, stanowisko, a może
wyniku pychy?
Nie,
Paweł broni apostolstwa, bo tu chodzi o Ewangelie. Jeśli on nie jest apostołem
Jezusa, to ludzie jego ewangelię mogą odrzucić bez żadnych konsekwencji, jeśli
natomiast jest apostołem, to jego przesłanie pochodzi od Boga, a zignorowanie
go prowadzi do potępienia.
Podobnie
z dzisiejszymi apostołami, papieżem i im podobnymi, chcą mieć autorytet, chcą
nam wmówić że ich wizje, objawienia, proroctwa i cuda pochodzą od Chrystusa
byśmy ich słuchali. Ale dzisiaj tego czego mamy słuchać, to nauka apostolska
zapisana w Słowie Bożym (Dz Ap. 2,42).
1.2
Paweł
miał szereg współpracowników, którzy także martwili się stanem duchowym
kościołów w Galacji. Wszyscy ci ludzie pozdrawiają te kościoły. Wszyscy oni są
braćmi zarówno Pawał jak i jego współpracownicy Galackich chrześcijan.
Od
chwili gdy człowiek został chrześcijaninem i narodził się na nowo został
przyjęty przez Boga do dużej duchowej Bożej rodziny. W ten sposób pozyskał
braci, siostry Mk 10,29-30.
1.3
Łaska
i pokój od Boga Ojca i Pana Jezusa Chrystusa. Ale łaska i pokój nie są dla
wszystkich są tylko dla tych, którzy wierzą w Pana Jezusa. Dla tych natomiast
co nie uwierzyli jest Boży gniew (Jana
3,36; 1 Tes. 1,10) bo cechą charakterystyczną zbawienia jest łaska od Boga
dla wierzących w Chrystusa.
Łaska
jest to niezasłużona Boża przychylność, Boży dar którym Bóg nas obdarzył w
Chrystusie Efez 1,6; Efez 2,8-10.
Oznacza
ona, że w żadnym razie nie zasłużyliśmy na żadne Boże błogosławieństwa i nie
wypracowaliśmy ich sobie, a Bóg z własnej woli obdarzył i obdarza nas łaską
swoją w Chrystusie na którą składa się Jego zbawienie które nam dał,
usprawiedliwienie, uświęcenie, uczynienie nas swoimi dziećmi i wszelkie Jego
błogosławieństwa, które na nas wylewa.
Paweł
niemal za każdym razem, gdy zwraca się do chrześcijan przypomina im dlaczego w
ogóle mogą chwalić Boga i cieszyć się życiem wiecznym. Mogą to czynić w wyniku
Bożej łaski, a nie dzięki własnym staraniom, uczynkom i zasługom (1 Kor 1,3; Rzym 1,7; 2 Kor 1,2; Efez 1,2;
Filp 1,2; Kol 1,2)
Pokój
o którym mówi Paweł jest wynikiem pokoju jaki człowiek ma z Bogiem przez Pana
naszego Jezusa Chrystusa (Rzym 5,1). Człowiek,
który pojednał się z Bogiem przez Jezusa Chrystusa już nie jest wrogiem Boga,
zbuntowanym stworzeniem. Już nie zwraca się przeciw niemu Boży Gniew. Ale przez
przyjęcie Chrystusa jako Zbawiciela został taki człowiek pojednany z Bogiem,
teraz ma z Nim pokój. I w wyniku pokoju z Bogiem mamy również pokój w sercu
rozlany przez Ducha Św. który każdego dnia zapewnia nas o tym, że Bóg jest
naszym Ojcem, a my jesteśmy Jego dziećmi. W ten sposób też Bóg jednając nas ze
sobą usunął z naszego serca strach i lęk przed śmiercią, a wlał w nie pewność
życia wiecznego. On jest nasz a my jesteśmy Jego Jana 14,27. On daje nam swój pokój, który strzeże naszych serc
przed bojaźnią, strachem i wszelkimi obawami.
Łaska
i pokój pochodzą od Boga Ojca i Pana Jezusa Chrystusa, a są nam darowane przez
i w mocy Ducha Św. Wszystkie te trzy osoby są zaangażowane w nasze zbawienie.
Bóg zaplanował Zbawienie, Syn wykonał, Duch kontynuuje to dzieło w świecie i w
wierzących.
1.4
Teraz
Paweł w 4 wierszu mówi, dlaczego w ogóle możemy cieszyć się Bożą łaską i
pokojem od Boga, dlaczego więc?
Dlatego,
że Chrystus wydał samego siebie za grzechy nasze.
Czym więc jest i nie jest śmierć
Chrystusa?
Śmierć
Jezusa nie jest przykładem heroizmu, czy tylko objawieniem się miłości Boga,
ale jest ofiarą za grzech (Gal 3,13; 2
Kor 5,21; Rzym 3,25)
Zwróć
uwagę, że Chrystus wydał samego siebie. Nikt nie zmusił go do śmierci na
Krzyżu, ale sam chciał to uczynić z miłości do ludzi. Nie zmusiły Go do tego
okoliczności, nie uczyniły tego Rzymskie władze, czy nawet Żydzi. Nie musiał Go
zmuszać również Ojciec, chociaż Chrystus realizował Jego plan. Pan sam chciał
oddać za nas życie, bo umiłował nas do końca Jan 10,18.
Od
samego początku do samego końca Pan Jezus miał pod kontrolą wszystkie
okoliczności tego wydarzenia i gdyby nie wydał i nie chciał wydać samego siebie
żadna moc we wszechświecie nie zdołałaby Go zgładzić (Mat 26,53)
A po co wydał samego siebie za nas?
Uczynił
to by wyzwolić tych, których wybrał, tych którzy mają uwierzyć i być wyrwani z
mocy grzechu, z mocy szatana (2 Kor 4,4)
i z mocy śmierci (Rzym 6,23) i z mocy świata (Efez 2,2). Rozważając głębiej, wydał samego siebie by wyzwolić nas
z bezowocnych uczynków ciemności i marnowania czasu na to, co nieistotne,
chwilowe, skończy się wraz z tym światem. Wydał samego siebie byśmy mogli
służyć Bogu żywemu i prawdziwemu w pewności, że trud nasz w Panu nie jest
daremny.
Celem
Chrystusa jest, by przez swoją śmierć wyprowadzić ludzi na wolność, bo ludzie
są niewolnikami grzechu (Jan 8,34).
Grzech zaś pociąga za sobą śmierć i wieczne potępienie.
Tak
więc gdy Paweł mówi, że Chrystus umarł by nas wyzwolić z teraźniejszego wieku
złego, ma na myśli cały zły upadły system. Nie chodzi o to, że Chrystus umarł
by wyzwolić nas z tego świata na którym żyjemy. Ale byśmy już nie żyli w mocy
złego i tego świata, bo ten wiek, ten czas jest czasem złego, aż do ponownego
powrotu Jezusa kiedy diabeł zostanie wtrącony do więzienia, a ostatecznie
zniszczony.
Chrześcijanie
już zostali wyzwoleni z tego wieku złego i przeniesieni do Królestwa Jezusa (Kol 1,13). Chociaż żyją w tym świecie
już nie żyją tym światem, ale żyją oczekując nowego wieku, nowej ery, ery
panowania Chrystusa, który był, który jest i który nadchodzi.
Widzimy
również że śmierć Chrystusa była wolą Boga Ojca jak i nasze wyzwolenie. To Bóg
uczynił przez Jezusa i w Jezusie. Wszystko co czynił Chrystus było wolą Ojca i
było wolą również Pana Jezusa Chrystusa. Ani wola syna, ani wola Ojca nigdy w
wieczności nie były ze sobą sprzeczne Jana
5,30; Jana 5,19
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz