Termin
wykupienia pojawiający się w Biblii często sprawia wielu ludziom problemu.
Zaraz przychodzi nam na myśl jakaś transakcja handlowa, a jeśli handel to z
kim? Czyżby z szatanem jak mówią np. Świadkowie Jehowy. Ale by zrozumieć termin
wykupienia lub wykupiciela musimy sięgnąć do Starego Testamentu. Określenie
pochodzi to z prawa rodzinnego, które Bóg nadał Izraelitom. Jeśli jakiś
Izraelita zaprzedał się np. do Niewoli lub stracił majątek lub popadł w inne
tarapaty i sam nie jest w stanie pomóc sobie. Bóg wyznaczył odpowiednie osoby z
rodziny, które miały obowiązek wyratować takiego człowieka, odkupić inaczej
mówiąc wybawić z tej opresji. W tym wypadku odkupicielem okazywał się człowiek,
który podejmował interwencje oddania długu zamiast dłużnika.
Odkupienie w Starym Testamencie
·
Ks. Kapłanska 25,23-38 Kto miał być wykupicielem?
·
Ks. Kapłańska 25,47-49 Kto miał być wykupicielem?
Dobrą sytuacją, która pomaga nam lepiej zrozumieć rolę
wykupiciela znajdujemy w Ks Rut. Noemi po wielu latach wraca do swojego kraju z
Moabu gdzie zmarł jej mąż oraz synowie. Razem z nią wraca Rut – żona jednego z
synów Noemi. W tamtym okresie bycie wdową było problemem egzystencjalnym.
Kobiety bowiem były całkowicie uzależnione od pracy swoich mężów, synów. Jeśli
jakaś kobieta straciła męża i synów lub ich nie miała, była narażona na skrajną
nędzę. I w takiej sytuacji znalazła się Noemi z Rut, dwie wdowy, ale Boaaz na
którego pole trafiła Rut był ich bliskim krewnym i mógł wykupić je z tej
niedoli, w tym wypadku wziąć za żonę Rut. Tak też uczynił Rut
2,20; 3,12; 4,14
Jakie znaczenie dla Noemi i Rut miało to, że Booaz
okazał się ich odkupicielem?
·
Najwspanialszy
przykład odkupienia w Starym Testamencie
czyni Bóg wobec Izraela gdy wyprowadza ich z Egiptu Wyjścia 6,6; 15,13; Pwt Prawa
7,8; 1 Kronik 17,21; Micheasza 6,4
Izajasza 54,5
Jakie znaczenia dla Izraela miało odkupienie,
wybawienie ich z niewoli Egipskiej?
Tak więc mówiąc o biblijnym odkupieniu bardziej musimy
mieć na myśli wyzwolenie i ratunek niż transakcje handlową. Bóg od początku
uświadamiał Boży lud przez typy i symbole oraz ustanowienie odkupiciela, że
kiedyś przyjdzie najwyższy odkupiciel, Zbawiciel, który uratuje nas od naszych
grzechów.
„Ilekroć w Starym Testamencie mówi się, że Bóg
dokonuje odkupienia swojego ludu, zawsze stoi za tym intuicja, że Bóg w swoim
miłosierdziu raczył wejść w rolę odkupiciela, ratownika, czyli naszego najbliższego
krewnego, i przyszedł nam z pomocą w beznadziejnej sytuacji”.
Musimy sobie zdać sprawę, że Bóg nas stworzył i
wszystko należy do Niego. Ale człowiek zaprzedał się grzechowi, obcym bogom,
nieprawości. Więc gdy Bóg wkracza i odkupuje nas, to bierze to co jest Jego,
byśmy mogli być wolni od naszych wrogów. Bóg wtedy nie wchodzi w żądną
transakcje z Faraonem ani z bożkami, czy z innymi swoimi wrogami, po prostu Bóg
odzyskuje swoją własność. Odzyskuje nas po to, byśmy byli wolni i mogli Mu
służyć.
Odkupienie w Nowym Testamencie
Pojęcie odkupiciela przeszło również to Nowego
Testamentu, a nawet zostało poszerzone.
·
Zwróćmy uwagę na
teksty Nowego Testamentu 1 Tym 2,6
Co jest tym okupem o który mówi Paweł? Oczywiście tym
okupem tą ofiarą dzięki której możemy doświadczać wolności jest ofiara
Chrystusa. On złożył wymaganą należność za nasze grzechy byśmy wierząc w Niego
mogli dostąpić przebaczenia. Oznacza że, Jezus przez swoją ofiarę nabył lud dla
siebie, byśmy mogli Mu służyć i wychwalać Boga z powodu naszego odkupienia.
Jak już wcześniej wspomnieliśmy w Bożym wykupieniu
bardziej chodzi o nasze wyzwolenie niż jakieś targi. W rozumieniu Nowego
Testamentu cena, która została zapłacona za nasze wykupienie to droga krew
Chrystusa 1 Piotra 1,17-18; 1 Kor 6,19-20; 7,23.
Chrystus z polecenia Boga dobrowolnie zgodził się
zapłacić cenę za nasze grzechu składając Bogu ofiarę z samego siebie Hebrajczyków 9,14 by każdy wierząc w
Niego mógł dostąpić przebaczenia, odpuszczenia grzechów. Ofiara ta była
konieczna by zaspokoić słuszne żądania Bożej sprawiedliwości za popełniony
grzech ludzi.
To więc jeśli chcemy rozpatrywać odkupienie Chrystusa
na płaszczyźnie transakcji, możemy powiedzieć, że Bóg Syn złożył Bogu Ojcu
doskonałą ofiarę z samego siebie, która jest doskonałą zapłatą za grzechy
całego świata. Ale błędem i herezją jest
myślenie, że Bóg zapłacił w jakikolwiek sposób szatanowi za nasze życie. Bóg
nie targuje się ze swoim stworzeniem, bo wszystko należy do Niego Psalm 24,1 . Jeżeli pragnął odzyskać stworzenie przez
ofiarę Jezusa, to nie chodzi o władzę nad nim, bo miał ją zawsze. Ale chodzi o
pojednanie stworzenia z Nim, o to byśmy mogli przyjść do niego
i być wyzwolonymi od wszystkiego co czyni nas niezdolnymi by służyć
Bogu.
Podobnie o tym pisze Paweł do Kolosan 1,13-14
Co
ma na myśli apostoł mówiąc „w którym
mamy odkupienie”?
Oczywiście
chodzi o wyzwolenie z grzechów. Odkupienie w rozumieniu apostoła Pawła to
możliwość doświadczenia przebaczenia grzechów, wyzwolenia z niewoli grzechu,
wyrwanie z mocy ciemności i przeniesienie nas do Królestwa Pana Jezusa. Oznacza
to, że przez pośrednictwo Chrystusa Bóg wkracza w nasze życie uwalniając od
naszych największych wrogów.
Od
czego Jezus nas odkupił inaczej wyzwolił
·
Od niewoli
grzechu i martwych uczynków 1 Piotr
1,18;Tytusa 2,14
·
Od Gniewu Bożego,
piekła, Sądu i potępienia Jana 3,36; 3,16;
5,24
·
Od śmierci Jana 8,51; Obj 20,6
·
Od mocy Szatana
nad naszym życiem Kol 1,13
·
Od mocy świata 1 Jana 5,5 Chodzi o pokonanie przez
wiarę w Chrystusa tego świeckiego demonicznego systemu który zaślepia ludzi i
nie pozwala dojrzeć im chwały Zbawiciela. Ślepota ta ostatecznie prowadzi ludzi
do na potępienie do piekła. Jezus wyzwala nas z tej mocy świata byśmy mogli
widzieć jak marne i płytkie oraz martwe jest postępowanie świata i wszystkie
jego filozofie, a jak wspaniałe jest odkupienie Chrystusa, jego Zbawcza ofiara
i zbawienie które nam daje.
Jeśli
wierzymy w Chrystusa już zostaliśmy odkupieni, ale czekamy jeszcze na pełną
realizacje skutków odkupienia Chrystusa. Tym ostatecznym akcentem zbawienia
będzie odkupienie naszego ciała Rzymian
8,23 oraz pełne wyzwolenie od wszelkiego skrzenia Efez 1,14 byśmy mogli na wieki wywyższać i uwielbiać Boga.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz