1.
Pojednanie wprowadzenie
Pojęcie
pojednania jest to nam obraz dobrze znany. Kiedy potrzebujemy pojednania w
jakich sytuacjach? Do czego musiało dojść, że strony potrzebują pojednania?
Oczywiście pojednanie jest potrzebne wtedy gdy została zerwana relacja między
stronami i nastąpiła wrogość. Jedna ze stron lub obie są do siebie źle
usposobione żywiąc negatywne uczucia. Wtedy mówimy, że trzeba się pojednać.
Biblia uczy nas, że w wyniku upadku w grzech człowiek stał się wrogo
usposobiony do Boga Kolosan 1,21;
Rzymian 5,10.
Jak
Słowo Boże opisuje relacje między Bogiem, a człowiekiem zanim człowiek uwierzy
w Chrystusa?
Na
czym polega wrogość człowieka w kierunku Boga zanim się nawróci Rzymian 8,7?
W
wyniku grzesznej i wrogiej natury spowodowanej upadkiem w grzech, człowiek nie
może mieć dobrej przyjacielskiej relacji z Bogiem. Z jednej strony przeszkodą
jest niechęć i wrogość człowieka do posłuszeństwa, a z drugiej grzech musi
zostać ukarany. Bóg wymierza w człowieka swój gniew Rzymian 1,18-32, mamy list dłużny względem Boga, dług który musi
zostać zapłacony, a zapłatą za grzech jest śmierć Rzymian 6,23.
Z
powodu tej wrogiej relacji nie mamy pokoju z Bogiem, pokój następuje dopiero
osobistym przyjęciu wiarą Pana Jezusa Chrystus i działa Krzyża Rzymian 5,1.
Tak
więc pojednanie z Bogiem dotyczy przede wszystkim przywróceniem przyjacielskiej
relacji między stronami Jana 15,14.
Różnica miedzy usprawiedliwieniem a pojednaniem polega na tym, że
usprawiedliwienie jest prawnym statusem
przed naszym sędziom. Bóg w wyniku wiary w działo Krzyża ogłasza nas
sprawiedliwymi. Pojednanie natomiast jest wejściem w przyjacielski związek z
Bogiem. Zarówno jedno jak i drugie przyszło przez Krzyż. Tak więc działo Krzyża
Pana Jezusa Chrystusa było jedno, ale przyniosło wiele błogosławieństw.
2.
Pojednanie w Starym Testamencie
Idea
pojednania w Nowym testamencie nie jest
czymś nowym. Jest urzeczywistnieniem długo zapowiadanych obietnic oraz cieni i
typów, wskazujących na Chrystusowe przywrócenie relacji Boga z człowiekiem.
Po
wyjściu Izraelitów z Egiptu Bóg nakazuje im składać ofiary pojednania lub
ofiary biesiadne Ks. Wyjścia 20,24;
Kapłańska 7,11-21; Liczb 10,10; Ezechiela 45,15
Jaka
była różnica np. między ofiarą całopalną, a ofiarą pojednania?
Ofiara
całopalna w całości musiała być spalona na ołtarzu, a z ofiary pojednania tylko
niektóre jej części inne natomiast spożywano. Niezwykłe jest to, że ofiara
pojednania w swojej istocie zbliża człowieka do Boga, człowiek ją spożywa, a
przy tym raduje się przed swoim Bogiem. W ten sposób Bóg staje się dla
człowieka kimś bliskim z kim człowiek przez ofiarę wchodzi w relacje.
Ofiara
pojednania była składana po ofiarach za grzech i ofiarach całopalnych. Najpierw
musiały być dopełnione wszystkie obowiązki oczyszczenia zanim nastąpiło
zbliżenie do Boga przez ofiarę pojednania. Podobnie i w Nowym Testamencie najpierw
musiało nastąpić nasze usprawiedliwienie dopiero mogło przyjść pojednanie. Nie
widzimy tego tak wyraźnie jak w Starym Testamencie, bo wszystko ma dzisiaj
miejsce w wyniku jednej ofiary złożonej przez Chrystusa z samego siebie. Nie
mniej jednak i tu możemy mówić o podobnej kolejności. Najpierw
usprawiedliwienie, a później przywrócenie zerwanej relacji.
3.
Pojednanie w Nowym Testamencie.
·
W Nowym
Testamencie całkowite pojednanie między Bogiem, a człowiekiem stało się faktem
przez Krzyż Jezusa Chrystusa. Ofiara Jezusa Chrystusa przyniosła zarówno
usprawiedliwienie jak i pojednanie.
Rzymian 5,8-11 Widzimy w Liście do Rzymian, że pojednanie jest
następstwem usprawiedliwienia. Paweł najpierw mówi o usprawiedliwieniu (w 9), żeby przejść do pojednania (w 10).
Przy
pojednaniu mówi, w wierszu 10 że w wcześniej
byliśmy nieprzyjaciółmi Bożymi. To więc skoro będąc nieprzyjaciółmi
dostąpiliśmy pojednania, kim więc się staliśmy. Wydaje się, że wniosek jest
oczywisty, dzisiaj jesteśmy przyjaciółmi,
mamy pokój z Bogiem Rzymian 5,1
·
Drugim fragmentem
Nowego Testamentu mówiącym o pojednaniu w Chrystusie jest
2 List Pawła do Koryntian 5,17- 5,21
Kto
zainicjował pojednanie między Bogiem, a człowiekiem?
Kiedy
Bóg i człowiek na nowo spotykają się ze sobą jako przyjaciele?
Co
wynika z pojednania między Bogiem a człowiekiem?
Jaką
służbę Bóg zlecił tym, którzy pojednali się z Nim przez wiarę w Jezusa
Chrystusa?
4.
Błogosławieństwa pojednania
·
O jednym
błogosławieństwie już mówiliśmy to pokój z Bogiem Rzymian 5,1
Co dla ciebie oznacza, że mamy pokój z Bogiem?
·
Drugim wspaniałym
błogosławieństwem jest adopcja. Bóg uczynił nas swoimi dziećmi Jana 1,12; 1 Jana 3,1-2 Apostoł Paweł adopcje
wyraził przez synostwo Galacjan 4,3,25-4,7; Rzymian 8,15-16
Jak myślisz co to oznacza, że jesteśmy dziećmi Bożymi? Bycie dzieckiem
Bożym jest związane ze szczególnymi błogosławieństwami jak: bardzo bliska
relacja z Bogiem, Bóg bowiem staje się naszym Ojcem. Jezus do Boga zwracał się
Abba Ojcze Marka 14,36
Dzieci Boże mogą cieszyć się szczególną Bożą opieką i
szczególną Bożą dyscypliną. Przez wiarę w Chrystusa staliśmy się częścią Bożej
rodziny.
Synostwo Boże też mocno jest związane z dziedzictwem. Jeśli
jesteśmy dziećmi Bożymi to i dziedzicami Bożymi.
Synostwo Boże również wiąże się z podobieństwem do
swego Ojca. Bóg zrodził wierzących przez
„Słowo Prawdy” (ewangelię) mocą Ducha Św. Zostaliśmy zrodzeni do nowego życia
jakie w mocy Ducha mamy prowadzić.
·
Trzecim
wspaniałym błogosławieństwem jaki otrzymujemy w wyniku pojednania jest przystęp
do Boga Efez 2,17-18; 3,12; Hebrajczyków 10,19-22. Oznacza on żywą
wspólnotę, aktywną relację z Bogiem (szczególnie w modlitwie)
Tak
więc pojednanie umożliwia trzy bardzo ważne rzeczy; pokój z Bogiem, adopcje –
stanie się częścią Bożej rodziny, oraz przystęp do obecności Bożej.
W
ten sposób możemy śmiało mówić o nowym, żywym związku z Bogiem.
Również
innym ważnym aspektem pojednania z Bogiem jest pojednanie z innymi ludźmi. Pojednanie
z Bogiem umożliwia pojednanie między zwaśnionymi ludzkimi stronami w kościele. W
kościele nie mają znaczenia żadne podziały i nie powinny mieć Ap. Paweł szczególnie odniósł to, do
Żydów i pogan Efezjan 2,11-22. Ale
jasne jest, że zastosowanie jest dużo szersze i dotyczy wszelkich możliwych
podziałów między ludźmi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz