Materiały
pomocnicze i uzupełniające „Baptystyczne podstawy wiary” Harold Rawlings
Kanon Starego Testamentu
Drodzy
jak rozpoznać, które księgi Pisma Św. powinny być w kanonie? Skąd możemy być
pewni, że te księgi które mamy obecnie czyli 39 Ks. Starego Testamentu i 27 Ks.
Nowego Testamentu stanowią Biblię i żadne inne?
Są
to niezwykle istotne pytania, bo od właściwej odpowiedzi na nie zależy
wszystko, wszystko co wiemy o Bogu. Jeśli kanon pisma – miara, norma jest
naruszalna, to fundament Biblii na którym budujemy jest bardzo chwiejny. To
oznaczałoby, że za chwilę biblia będzie uzupełniona o jakieś nowe objawienie, które
podważa słuszność i prawdziwość naszej wiary. Ale stoimy na stanowisku, że
objawienie zostało zakończone, że to co Bóg chciał przekazać człowiekowi
odnośnie siebie zostało w pełni zawarte w Słowie Bożym, które jest bezbłędne i
niezmienne aż wieki.
Pan
Jezus mówił, że Słowo Boże jest nienaruszalne Mateusza 5,18, list do hebrajczyków przypomina nam, że objawienie
jest zakończone, a ostatecznym i najpełniejszym jego wyrazem jest objawienie się
przez syna Hebrajczyków 1,2
To
nie znaczy, że Bóg dzisiaj nie może prowadzić człowieka, ale to znaczy że
wszystko cokolwiek uważamy, że Bóg czyni musimy poddawać pod ocenę Pisma Św.
·
Kanon Starego
Testamentu został ustalony na długo przedtem zanim powstało
chrześcijaństwo. Do doboru ksiąg
kanonicznych Żydzi przywiązywali wiele uwagi i wyznaczono wiele kryteriów jakie
musiała spełniać dana księga by została uznana za kanoniczną.
ü
Jednym z kryteriów
było, że księga musiała być spisywana w języku Hebrajskim lub Aramejskim,
którym żydzi posługiwali się od niewoli Babilońskiej.
ü
Dana Ks. która
została uznana za kanoniczną nie mogła być w sprzeczności z innymi księgami,
które już były uznawane za natchnione jak np. zakon Mojżesza.
ü
Innym kryterium
było, że nie mogła powstać później niż w czasach Ezdrasza.
ü
Następnym Kryterium
było, że musiała pochodzić od proroka, który wygłaszał proroctwa. Po niewoli babilońskiej
panowało już powszechne przekonanie, że era proroków została zakończona i
czekano na największego proroka – mesjasza. Tak więc po niewoli babilońskiej nowe
księgo, które powstawały jak np. Ks. Machabejskie miały wartość historyczną ale
zdecydowanie odróżniano je od ksiąg świętych
·
W II - III w p.n.e.
przetłumaczono biblię hebrajską na język grecki tzw. „Septuaginte” do
septuaginty włączono też swobodnie Ks. których Żydzi palestyńscy nie uznawali
za natchnione, a jedynie historyczne, które później Kościół Rzymsko Katolicki
włączył do swojego kanonu Biblii. Katolicki kanon zawiera 46 Ksiąg Starego
Testamentu i dodane są księgi: Tobiasza,
Judyty, 1 i 2 Machabejska, Mądrości, Syracha, Barucha oraz dodatki w Księgach
Estery i Daniela.
Znany starożytny Historyk Józef Flawiusz w swoich
pismach pisał:
Historyk żydowski Józef Flawiusz (I w. n.e.) w jednym
ze swoich dzieł wyliczył księgi uważane przez Żydów za święte. Były to: 5 ksiąg
Mojżeszowych, 13 ksiąg prorockich oraz 4 księgi zawierające hymny na cześć
Boga, jak również bardzo pożyteczne wskazania życiowe. Razem 22 księgi,
dokładnie tyle, ile jest liter w alfabecie hebrajskim. Józef nie podaje tytułów
ksiąg, skądinąd wiemy jednak, że w owym czasie kanon u Żydów wyglądał
następująco:
1. pięcioksiąg
Mojżesza (Tora), pięć ksiąg mojżeszowych
2. prorocy:
a.
księga Jozuego
b.
księga Sędziów
c.
obie księgi Samuela
d.
obie księgi królewskie
e.
proroctwo Izajasza
f.
proroctwo Jeremiasza
g.
proroctwo Ezechiela
h.
księgi 12-tu „proroków mniejszych” – w oryginalnym kanonie hebrajskim są
połączone
3. pisma :
a.
psalmy •
b.
księga
przypowieści
c.
księga Kaznodziei
(hebr. Kohelet)
d.
pieśń nad
pieśniami
e.
księga Rut
f.
obie księgi
kronik
g.
księga trenów
h.
księga Daniela –
była zaliczana do pism a nie do proroków! •
i.
księga Estery
j.
księga Ezdrasza
k.
księga Nehemiasza
l.
księga Ijoba.
Razem 24 księgi. Józef, chcąc uzgodnić tę liczbę z
liczbą liter alfabetu hebrajskiego, prawdopodobnie połączył Księgę Rut z Księgą
Sędziów (ich akcja rozgrywa się bowiem w tym samym okresie) oraz Księgę Trenów
(przypisywanych Jeremiaszowi) z proroctwem Jeremiasza.
·
Należy zauważyć,
że ani Jezus, ani apostołowie nie cytowali rozszerzonego kanonu Starego
Testamentu. Jedynie cytowali Księgi, które powszechnie były uznawane za
natchnione i cieszyły się autorytetem wśród Żydów palestyńskich. Żydzi
palestyńscy nie uznawali również kanonu aleksandryjskiego, który powstał po tym
jak część Żydów zhellenizowała się i zaczęła posługiwać językiem greckim. Dla
tej również grupy przetłumaczono septuaginte dodając do niej nie kanoniczne Ks.
·
Nadto w
dodatkowych Ks. Starego Testamentu uznawane przez Kościół Rzymsko Katolicki są
fragmenty sprzeczne z pozostałymi Ks. Pisma Św uważanymi powszechnie za
natchnione i tak np.
1.
Czary i magia. W księdze Tobiasza czytamy: "Wtedy powiedział mu znowu
anioł: 'Rozpłataj tę rybę i wyjmij z niej żółć, serce i wątrobę i zostaw je
przy sobie, a wnętrzności odrzuć. Żółć bowiem, serce i wątroba jej są
pożytecznym lekarstwem' (...). A młodzieniec zapytał anioła i rzekł mu: Bracie
Azariaszu, co za lekarstwo jest w sercu, w wątrobie i w żółci ryby?' A ten mu
odpowiedział: 'serce i wątrobę ryby spal przed mężczyzną lub kobietą, których
opanował demon lub zły duch, a zniknie opętanie i już nigdy nie zwiąże się z
nim" (Tob. 6,4.7.8 BT). Z
zacytowanego tekstu wypływa nauka sprzeczna z Pismem Świętym. Serce i wątroba ryby
nie mają takiej nadnaturalnej mocy. Jest rzeczą niemożliwą, aby anioł
przysłany przez Boga mógł dać taką radę Tobiaszowi albo komukolwiek innemu.
Chrystus powiedział, że tylko w mocy Jego imienia złe duchy będą wypędzane ( Mar. 16,17). Apostoł Paweł powiedział
do dziewczyny opanowanej przez złego ducha tak: "Rozkazuję ci w imię
Jezusa Chrystusa, żebyś z niej wyszedł" (Dz. 16,18). Przytoczone przykłady z natchnionych ksiąg Biblii nie
są zgodne z tym, co czytamy w Księdze Tobiasza.
2.
Odpuszczenie grzechów za jałmużnę. "Jahnuina uwalnia od śmierci i
oczyszcza z każdego grzechu. Ci, którzy dają jałmużnę, nasyceni będą
życiem" (Tob. 12,9 BT). Podobną
myśl zawiera inna apokryficzna księga, Mądrość Syracha, czyli Eklezjastyka:
"Woda gasi płonący ogień, a jałmużna gładzi grzechy" (Syr. 3,30 BT). Jeśli jałmużna
oczyszcza nas z grzechów, niepotrzebna jest krew Jezusa. Apostoł Piotr napisał
jednak: "Wiecie bowiem, nie z waszego, odziedziczonego po przodkach, złego
postępowania zostaliście wykupieni nie czymś przemijającym, srebrem lub złotem,
ale drogocenną krwią Chrystusa, jako baranka niepokalanego i bez zmazy" (I Piotra 1,18.19 BT). Warto także
zacytować słowa Judy: "Temu zaś, który może was ustrzec od upadku i stawić
nienagannymi i rozradowanymi wobec swej chwały, jedynemu Bogu, Zbawcy naszemu
przez Jezusa Chrystusa, Pana naszego, chwała, majestat, moc i władza..." (Juda 24 ).
3. Modlitwa i dary za zmarłych. W II Księdze Machabejskiej czytamy:
"Żołnierze Judy przyszli zabrać ciała tych, którzy polegli, i pochować
razem z krewnymi w rodzinnych grobach. Pod chitonem jednak u każdego ze
zmarłych znaleźli przedmioty poświęcone bóstwom (...), chociaż Prawo tego Żydom
zakazuje. Dla wszystkich więc stało się jasne, że oni to i z tej właśnie
przyczyny zginęli. Wszyscy zaś wychwalali Pana, sprawiedliwego Sędziego, który
rzeczy ukryte czyni jawnymi, a potem oddali się modlitwie i błagali, aby
popełniony grzech został całkowicie wymazany (...). Uczyniwszy zaś składkę
pomiędzy ludźmi, posłał do Jerozolimy około dwu tysięcy srebrnych drachm, aby
złożono ofiarę za grzech. Bardzo pięknie i szlachetnie uczynił, myślał bowiem o
zmartwychwstaniu. Gdyby bowiem nie był przekonany, że ci zabici
zmartwychwstaną, to modlitwa za zmarłych byłaby czymś zbędnym i niedorzecznym
(...). Dlatego właśnie sprawił, że złożono ofiarę przebłagalną za zabitych, aby
zostali uwolnieni od grzechu" (II
Mach. 12,39-45 BT).
Ludzie
raz żyją i raz umierają, a później idą na sąd Hebr. 9,27. Człowiek nie może człowieka wykupić swoimi ofiarami
religijnymi i zagwarantować mu miejsca w niebie Ps. 49.8. Jedynie krew Jezusa oczyszcza nas z grzechów, a żadne
inne ofiary religijne czy inne 1 Jana
1,7; Efez 1,7
Kanon Nowego Testamentu
Wbrew
powszechnej opinii kanon Nowego Testamentu nie został ustalony na jakimś jednym
soborze, ale jedynie zatwierdzono oficjalnie Księgi, które już powszechnie w
kościołach uchodziły za natchnione. Uczyniono to IV w n.e podczas soboru w Kartaginie,
a jeszcze w wcześniej w 363 roku na soborze w Laodycei. Ale z Historii
starożytnego kościoła zachował się Kanon Muratoriego uzupełniony w 170 r i
zawierał wszystkie Ks. Nowego Testamentu oprócz listu do Hebrajczyków, Listu
Jakuba i 3 listu Jana.
Zasady
jakimi kierowano się przy wyborze Ks. natchnionych
·
Księga musiała
pochodzić od apostołów lub osób blisko związanych apostołami.
·
Czy kościół
powszechnie uznawał daną Ks. za natchnioną. Z tego tez powodu niektóre Ks. w
początkowym okresie były kwestionowane np. list Jakuba, list do hebrajczyków,
apokalipsa, bo nie były znane całej społeczności kościoła.
·
Czy księga jest
spójna z innymi tekstami Biblii i nie przeczy je doktrynie.
·
Czy księga spełnia
standardy moralne wskazujące na natchnienie Duchem Św.
Tak
więc kanon powstał dużo wcześniej zanim kościół jest oficjalnie rozpoznał np. w
Liście Klemensa Rzymskiego do Koryntian napisany w latach 88-97 n.e mamy cytaty
z Ew. Mateusza, Marka, Łukasza – Klemens nazywa te Ks. pismem. Tertulian w
połowie II w. Pisał o czterech ewangeliach, dziejach apostolskich, trzynastu
listach Pawła, Liście do Hebrajczyków, I
Liście Jana i Apokalipsie. W podobnym czasie Ireneusz wymienił cztery
Ewangelie. Napisał: „Niemożliwe jest, aby Ewangelii było więcej lub mniej, niż
jest”, przy czym wymienił Ewangelie Mateusza, Łukasza, Marka i Jana. Listę
nowotestamentowych ksiąg wymienił także Orygenes (185-254).
"[1]Sugestia,
że Kościół dokonał jakichś zmian w Nowym Testamencie w IV w., jest absurdalna.
Zobaczymy to, biorąc pod uwagę ilość starożytnych rękopisów ksiąg
nowotestamentowych, których skatalogowano już blisko 5.500 po grecku, około
10.000 po łacinie, 8.000 w językach etiopskim, gockim, gruzińskim i ormiańskim.
W sumie 25.000. Dla porównania - drugie dzieło najlepiej reprezentowane przez
wczesne kopie to „Iliada” Homera z „zaledwie” 643 rękopisami, a potem „Wojny
Galijskie” Juliusza Cezara z 10 kopiami. Nowy Testament można odtworzyć z
cytatów we wczesnochrześcijańskich dziełach, które powstały przed 325 r.
Ze względu na mnogość wczesnych
kopii wprowadzenie jakiejkolwiek istotnej zmiany w tekst Nowego Testamentu w IV
w. byłoby niemożliwe. W pierwszych wiekach taka zmiana spotkałaby się ze
sprzeciwem świata chrześcijańskiego, tak jak próba Marcjona. W późniejszych
czasach ktoś musiałby taką zmianę wprowadzić do wszystkich znaczniejszych
kopii, włącznie z tymi, które powstały we wczesnych wiekach w języku syryjskim,
łacińskim czy koptyjskim, co byłoby zadaniem niewykonalnym. Poza tym taką
zmianę należałoby też wprowadzić do dzieł wczesnochrześcijańskich pisarzy,
którzy cytowali księgi nowotestamentowe już od końca I wieku, co także byłoby
niemożliwe.
Jakość
kopii
Dan
Brown napisał: „Biblia jest produktem człowieka, moja droga, nie Boga (...)
ewoluowała przez niezliczone tłumaczenia, edycje, dodatki. Historia nie zna definitywnej wersji tej
księgi”. Czy tak jest? Niezupełnie. Biblia jest produktem człowieka, ale
zawiera relacje” naocznych świadków. Łukasz napisał: „Wszystko od początku
przebadałem” (Ewangelia Łukasza 1,3). Apostoł Jan oświadczył: „Co było od
początku, co słyszeliśmy, co oczami naszymi widzieliśmy, na co patrzyliśmy i
czego ręce nasze dotykały, o Słowie żywota” (I List Jana 1,1), a Piotr
przypomniał, że biblijni autorzy pisali „nie opierając się na zręcznie
zmyślonych baśniach, lecz jako naoczni świadkowie jego wielkości” (I List Piotra 1,16). Księgi biblijne
pisali ludzie natchnieni przez Ducha Świętego, o czym świadczą zapowiedziane
przez nich i wypełnione proroctwa o Tyrze, Babilonie, Niniwie, a także setki
proroctw o Mesjaszu.
Jak wysoka jest jakość ksiąg
nowotestamentowych niech świadczy fakt, że dysponujemy kopiami, które od oryginałów
dzielą zaledwie dwa pokolenia! Jak to niewiele zobaczymy, gdy porównamy je z
innymi starożytnymi pismami, w przypadku których różnica ta wynosi zwykle 1000
lat! Na przykład „Roczniki Tacyta”, które powstały około 116 roku, przetrwały
dzięki fragmentarycznym kopiom z IX-XI w.
Najstarszą dobrze zachowaną kopię „Wojen Galijskich” Juliusza Cezara
dzieli od oryginału 900 lat. Znawca starożytnych rękopisów, F. Kenyon, napisał
o księgach nowotestamentowych: „Okres między powstaniem oryginału a najwcześniejszymi,
zachowanymi do naszych czasów kopiami jest tak krótki, że właściwie bez
znaczenia. W ten sposób usunięta została ostatnia podstawa dla jakichkolwiek
wątpliwości, że Pismo Święte dotarło do nas zniekształcone. Zarówno
autentyczność, jak i wiarygodność ksiąg nowotestamentowych mogą być uważane za
ostatecznie potwierdzone”.
1 komentarz:
http://mieczducha888.blogspot.com/2015/07/dlaczego-lepiej-unikac-biblii.html
,
Prześlij komentarz