Oponenci
Pawła po tym jak Paweł dowiódł, że zbawienie z łaski przez wiarę objawione
Abrahamowi jest wciąż aktualne i prawo mojżeszowe nie znosi uprzednio danej
obietnicy mogli powiedzieć Pawłowi „to
po co w takim razie prawo Boże”? Po co Bóg dał zakon, skoro nie w tym celu żeby
człowiek był przez niego zbawiony?
Więc
Paweł teraz wyjaśnia cel nadania prawa i pokazuje, że Prawo Mojżeszowe wcale
nie stoi w opozycji do zbawienia z łaski przez wiarę jak twierdzili judaizujący
nauczyciele. Oni mówili „no dobrze Pawle, jeśli zbawienie jest z łaski przez
wiarę jak mówisz, to w takim razie zakon byłby zupełnie niepotrzebny. Pomijasz
Pawle całkowicie Mojżesza, odwodzisz ludzi od przestrzegania Bożego prawa. W
rzeczywistości, to ty jesteś Pawle fałszywym nauczycielem, a nie my. To ciebie
należy zwalczać, a nie nas (Dzieje Ap
21,28)
Wtedy
Paweł wskazuje, że celem zakonu nie jest zbawiać człowieka, czy uzupełnić
zbawienie z łaski i nigdy nie było, nie w tym celu Bóg nadał Prawo Mojżeszowe,
ale zakon ma prowadzić człowieka do Chrystusa i zawsze maił taki cel.
w. 19 – 20
W
jakim celu został nadany zakon pyta Paweł.
Po co apostoł Paweł zadaje to pytanie?
Doskonale
wie, że gdy zostanie zrozumiany cel zakonu, to wtedy znikną wątpliwości, czy
przestrzeganie zakonu jest potrzebne do zbawienia.
Zakon
został nadany, by objawić wielkość i moc grzechu. Zakon również został nadany,
by pokazać że człowiek sam własnymi uczynkami nie jest w stanie się zbawić.
Pomimo tego, że ma prawo, przykazania i tak nie jest w stanie ich przestrzegać
jak wymaga tego od człowieka Bóg.
Rzymian 7,1-13; Rzym 3,20; Rzym 4,15
Zakon
miał swoją rolę i swój czas. Zwróć uwagę do kiedy miał pełnić swoje zadanie (w 19). Do przyjścia potomka. Potomkiem
tym jak wcześniej wykazał Paweł jest Pan Jezus Chrystus. Więc z chwilą
przyjścia potomka rola zakonu się zakończyła dla tych co przyjęli Chrystusa.
Dala
tych zaś, którzy Go nie poznali to cel zakonu wciąż jest ten sam, ma prowadzić
ludzi do Chrystusa. Pokazywać grzeszną naturę, wskazywać na konieczność
zaufania Zbawicielowi. Gdy człowiek uwierzy w Chrystusa znajduje się już pod
łaską, a nie pod zakonem.
Tak więc co powinien człowiek poznać
zanim przedstawi mu się łaskę?
Powinien
poznać prawo, Boże wymagania. Powinno mu się zwiastować o tym, że jest
grzesznikiem, którego prawo Boże potępia. Należałoby przypomnieć takiemu
człowiekowi Boże przykazania i powiedzieć – zobacz takie są Boże wymagania
jeśli ich dopełnisz będziesz żył. Ale oczywiste jest, że nikt nie może dorównać
Bożym standardom, więc zaufanie Chrystusowi jako swojemu Zbawicielowi staje się
konieczne, by wszyscy byli zbawieni z łaski, a nie z uczynków.
Wtedy
kiedy ktoś już jest przekonany przez Prawo Boże, że jest potępionym
grzesznikiem i nic sam z siebie nie może uczynić, by zmienić ten stan. Wtedy
jest miejsce dla Bożej łaski w Chrystusie.
Słowo
Boże i Duch Św. najpierw przekonuje człowieka o jego grzechu. Dopiero człowiek
przekonany o grzechu jest w stanie skutecznie skorzystać z łaski (Jan 16,8; Rzym 7,7)
A co jeśli ktoś nie zna Prawa Bożego?
To
że ktoś nie zna Prawa Bożego nie zmienia Bożych standardów świętości. Co
najwyżej może być to okoliczność łagodząca, może otrzymać mniejszy wyrok, ale
również jest winny. Bóg nadał Prawo Mojżeszowi którego streszczeniem jest 10
przykazań, by wszyscy się dowiedzieli jakie są Boże wymogi sprawiedliwości.
Jednak
wiele osób zamiast dostrzec w przykazaniach przewodnika do Chrystusa uczyniło
je celem samym w sobie co jest sprzeczne z ideą nadania prawa.
Teraz Paweł wykazuje w 19 i 20 wierszu,
że w kategorii doniosłości i wielkości chwały zakon jest niżej niż zbawienie z
łaski przez wiarę. Wykazuje to przedstawiając nadanie jednego i drugiego –
łaski i zakonu
Zwróć uwagę ja Bóg nadawał zakon?
Czynił
to przez pośrednika. Z jednej strony pośrednikiem w nadaniu Bożego prawa między
ludem, a Bogiem był Mojżesz, a z drugiej strony między Bogiem a Mojżeszem byli
aniołowie.
Teraz przypomnij sobie jak Bóg nadawał
obietnice łaski?
Abraham
wcześniej wspomniany przez Pawła otrzymał obietnice zbawienia z łaski
bezpośrednio od samego Boga. Bóg mu dał obietnice osobiście Ks. rodz. 12,1-3
To
więc już w sposobie otrzymania jednego i drugiego widać zasadnicze równice tego,
co jest bardziej wzniosłe i ważniejsze. Obietnica dana Abrahamowi jest
obietnicą z pierwszej ręki. Zakon zaś przychodzi do ludzi z trzeciej ręki.
Najpierw Bóg, później aniołowie, następnie Mojżesz, a dopiero lud.
Pośrednik
był konieczny, przy nadaniu zakonu, bo zakon był umową w której zarówno Bóg jak
i lud mieli warunki do spełnienia. W objawieniu łaski podczas obietnicy nadanej
Abrahamowi nie było potrzeby pośrednika, bo Bóg sam ratyfikował przymierze z
Abrahamem, był tylko On - Abraham spał.
Abraham nie miał żadnych warunków do spełnienia. (Rodz 15,17-18) i Bóg przysiągł na siebie samego że dotrzyma
obietnicy Rodz. 22,16; Hebr. 6,13-14.
Tak
więc, obietnica nadania potomka i błogosławieństwa dla wszystkich narodów nie
zależała od wierności Abrahama, ale tego czy Bóg mógł jej dotrzymać!
Czy więc wtedy zakon jak twierdzili
Judaizujący jest przeciw Bożym obietnicom? Czy te dwie rzeczy wzajemnie się
wykluczają?
Oczywiście
nie. Wprost przeciwnie, nadany zakon wzmacnia obietnice łaski i czyni ją
konieczną. Pokazuje wspaniałość obietnicy i jeszcze bardziej uwydatnia jej
głębie oraz miłosierdzie Boga. Tego właśnie nie rozumieli Judaizujący, że zakon
utwierdza łaskę, a nie ją znosi jak oni twierdzili.
w. 21-22
Judaizujący
wzywali do zachowywania zakonu, a wtedy mówili że człowiek będzie Zbawiony.
Paweł natomiast pokazuje, że żaden zakon przez który człowiek mógłby być
zbawiony nie został człowiekowi nadany. Jest jeden rodzaj zbawienia, zbawienia
wyłącznie z łaski przez wiarę. Gdyby Bóg miał dla ludzi jakąś inną drogę
zbawienia z pewnością by ją objawił. Ale droga Krzyża, droga na której Chrystus
zapłacił za wszystkie nasze grzechy jest jedyną drogą zbawienia jaką Bóg dał
człowiekowi (Ew Jana 14,6). Więc
przeciwstawianie Zakonu łasce jest znoszeniem łaski i zabieganiem o zbawienie z
uczynków. Jest w rzeczywistości odrzucaniem jedynej drogi zbawienia jakie Bóg
dał ludzkości. Przyjmowanie przykazań jako drogę do zbawienia, usprawiedliwienia
przed Bogiem nie jest utwierdzaniem łaski, ale zaprzeczeniem łaski.
Zakon
dowodzi, (Pismo dowodzi), że wszyscy są grzesznikami, że cały świat poddany
jest grzechowi. Jest tak dlatego, że obietnica ma być z łaski przez wiarę.
Skoro
wszyscy podani są grzechowi, wszyscy też potrzebują łaski (1 Król 8,46; Ps 143,2; Przyp 20,9; Izaj 53,6; Rzym 3,23; 3,19 ;11,32.
Ci
którzy to zrozumieją i przyjmą Jezusa Chrystusa jako swego Pana i Zbawiciela i
będą zbawieni.
Paweł
pokazuje, że cała ludzkość została schwytana przez grzech niczym ławica ryb w
sieć i cała ludzkość potrzebuje wyzwolenia. Na wszystkich ludzi ciąży Boży
gniew, a jedyna droga ucieczki przed potępieniem jest w ramiona Zbawiciela,
Jezusa Chrystusa i zostało nam to dane z
łaski Boga.
w. 23-24
co to znaczy zanim przyszła wiara byliśmy
zamknięci i trzymani pod strażą zakonu?
Prawo
z powodu swej doskonałości i świętości było niemożliwym do spełnienia warunkiem
i w ten sposób zwróciło się przeciwko
człowiekowi i potępiło go (Rzym 6,23;
Kol 2,14).
Było
niczym strażnik, który nie pozwala nam wyjść z niewoli. Ciągle przypominało nam
o naszych grzechach i Bożych wymaganiach. Nie miało znaczenia jak mocno ludzie
starali się wydostać spod niewoli prawa i tak zawsze gdzieś uchybili Bożym
wymaganiom, a wtedy wyrok potępienia zwracał się przeciwko nim.
Tak
było do czasu, gdy Bóg dał wyczekiwaną drogę zbawienia przez wiarę w Jezusa
Chrystusa. Wtedy Gdy człowiek przyjmuje Chrystusa potępiający wyrok prawa
zostaje zdjęty z Jego serca (Rzym 6,14).
Słowo
przewodnik, którego używa Paweł oznacza niewolnika którego zadaniem było
pilnowanie dzieci, aż do chwili, gdy dziecko osiągnęło dorosłość. Każde dziecko
znajdujące się pod strażą takiego przewodnika tęskniło za dniem kiedy zostanie
wyzwolone spod jego władzy. Tak chrześcijanie zostali wyzwoleni od zakonu.
Wszyscy którzy oczekiwali Zbawiciela wraz z dniem Jego przyjścia doznali
poczucia ulgi rozumiejąc, że łaska Boża jest lepsza niż najlepsze prawo.
Mieszanie
zakonu i łaski, dodawanie coś do zbawienia z łaski przez wiarę jest
zaprzeczeniem Bożej łaski. Nasze dobre uczynki nie dają nam usprawiedliwienia z
naszych grzechów, czyni to jedynie wiara w ofiarę Chrystusa.
Właściwe
zrozumienia prawa Bożego zawsze prowadzi ludzi do Chrystusa. Niewłaściwe
zrozumienie stawia na tronie człowieka.
Zwróć uwagę jak Biblia jest spójna jak
pasują do siebie kolejne elementy układanki. Kto mógł sprawić coś takiego?
Tylko Bóg. Tylko Bóg mógł sprawić, że droga zbawienia odkrywana przez wieki ma
swoją ciągłość i spójność co widzimy na podstawie Słowa Bożego.
Zwróć uwagę na miłosierdzie Boże, że Bóg
mógł nas potępić bez zakonu, bez objawienia nam Zbawiciela. Ale objawił swoje
prawo i posłużył się nim, by pokazać nam głębie naszego grzechu byśmy nie mieli
wątpliwości, że potrzebujemy Zbawiciela.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz