Paweł
wykazał na przykładzie Abrahama że doktryna usprawiedliwienia wyłącznie z wiary
jest jak najbardziej zasadna. Argumentem przeciwników Pawła mogło być to, że
prawo nadane Mojżeszowi na górze Synaj było nowym przymierzem i lepszą zmianą w
stosunku do sytuacji w jakiej był Abraham. Apostoł wyszedł naprzeciw takim
oskarżeniom i dowiódł wyższość przymierza z Abrahamem nad przymierzem z góry
Synaj.
3,15
Testament
Grecki raz napisany i zapieczętowany nie mógł już być zmieniany ani
modyfikowany. Inaczej było z Testamentami Rzymskimi, można było ostatnią wolę
zmienić lub dodać do testamentu jakieś poprawki.
W
każdym razie ani jeden ani drugi testament nie może być zmieniony po śmierci
zmarłego.
Paweł
odnosi się tutaj do stosunków między ludzkich i na przykładzie testamentu pokazuje,
że ludzkie postanowienia, ostatnia wola ma znaczenie. Nikt tej ostatniej woli
nie zmienia, ale ją szanuje. Skoro szanuje się ostatnią wolę zmarłego, to tym
bardziej jest ważne przymierze z wiecznym prawdomównym Bogiem, które Bóg zawarł
z Abrahamem. Wszak to była jego wola by ci którzy mają dostąpić
usprawiedliwienia, dostąpili go wyłącznie z samej wiary.
To
więc przymierze z Mojżeszem nie było przymierzem na mocy którego Izraelici
mieli dostępować Zbawienia, było jedynie zapowiedzią lepszego przymierza,
cieniem nadchodzącego, które miało się wypełnić w Jezusie Chrystusie.
Przymierze
spod Góry Synaj miało za zadanie jeszcze bardziej potwierdzić, że konieczne
jest przymierze łaski, bo skala i obrzydliwość grzechu w oczach Bożych jest
porażająca. Przymierze z Mojżeszem wcale nie znosiło przymierza z Abrahamem,
było natomiast kolejnym krokiem do pełnego objawienia łaski w Jezusie
Chrystusie.
Dwa przymierza
Przymierze
z Abrahamem jest całkowicie różne od przymierza które Bóg zawarł z Mojżeszem.
Przymierze z Abrahamem
Rodz. 12,1-3; 13;15; Rodz. 15,1-18;22,16-18;
26,3-4; 28,13-14
Zwróć uwagę kto ma dopełnić obietnicy,
kto jest gwarantem jej wypełnienia?
Bóg
cięgle mówi, że on coś zrobi, że On coś uczyni, że On daje mu ziemię, że On da
mu potomstwo, że On sprawi iż w Abrahamie będą błogosławione wszystkie plemiona
ziemi. Bóg ciągle powołuje się na siebie i wypełnienie obietnicy nie zleży od
Abrahama, czy od Jego posłuszeństwa, ale od Boga.
A czego Bóg wymagał od Abrahama?
Wymagał
jedynie wiary w obietnice?
Zauważ
również, że obietnice dane Abrahamowi nie straciły na ważności po Jego śmierci,
Bóg powtórzył te obietnice zarówno Izaakowi jak i Jakubowi. Tak jak Paweł pisał
w 15 wierszu. Skoro ludzki Testament jest ważny po śmierci, tym bardziej Boże
obietnice dane Abrahamowi, przeszły one na następne pokolenie.
Przymierze z Mojżeszem
Jakie było przymierze z Mojżeszem?
Ks. Wyjścia 24,1-11
Przymierze
z Mojżeszem pod górą Synaj było oparte o przestrzeganie Zakonu. Z jednej strony
Bóg gwarantował swoje błogosławieństwo pod warunkiem, że Izrael będzie
dopełniał Prawa. Czego naród nie uczynił. Tak więc to przymierze straciło swoją
ważność, bo zostało zerwane. Jeremiasza
31,31
3,16
Następnie
Paweł powołuje się na fragmenty Słowa Bożego, gdzie jest powiedziane, że
wieczne przymierze dane Abrahamowi dotyczyło potomka, a nie potomków (Rodz 3,15;22,18.
Obietnice
miały ziścić się przez potomka Abrahama którym jest Chrystus, a nie naród
Żydowski jak twierdzili fałszywi nauczyciele, bo jakże przez naród miał cały
świat dostąpić błogosławieństwa.
Jasne
się robiło, że głębia danej obietnicy Abrahamowi ma swoje podłoże duchowe, a nie
dotyczy wyłącznie ziemi i cielesnego błogosławieństwa dla narodu jak rozumieli
to Żydzi
3,17-18
Teraz
Paweł przechodzi do jasnego przedstawienia swojego argumentu, skoro Testament
po śmierci jest nie do podważenia, a obietnica zbawienia dotyczyła potomka, a
nie potomków, to jest oczywiste, że zakon nie unieważnia wcześniejszych danych
Abrahamowi obietnic jak twierdzili Judaizujący. Zakon został nadany 430 lat po
tym jak Jakub wyruszył do Egiptu, około 1445 r a 645 lat po tym jak Abrahamowi
została złożona obietnica. Więc do wypełnienia się obietnicy danej Abrahamowi
od jej złożenia minęło około 2090 lat.
Dlaczego Przymierze z Abrahamem nie
mogło być anulowane?
Nie
mogło być anulowane, bo Bóg nie nakazał Abrahamowi spełniać żadnych dodatkowych
warunków np. dobrych uczynków, czy jakiś dodatkowych zasług, ale przysiągł na
siebie samego, że dotrzyma danej mu obietnicy.
Dlaczego Judaizujący fałszywi
nauczyciele nie mogą mieć racji wiersz 18?
Jeśli
mieli by racje, że zbawienie nie jest tylko z łaski przez wiarę, ale też z uczynków
zakonu, to by znaczyło że obietnica dana Abrahamowi nie polega na łasce, ale na
uczynkach. Dziedzictwo dane Abrahamowi nie może być oparte o jedno i drugie,
albo jest oparte o łaskę, albo o uczynki.
Ale
jak czytamy w 18 wierszu Bóg
obdarzył Abrahama obietnicą dziedzictwa i uczynił to, przez swoją łaskę, a nie
przez uczynki. Jest to dar od Boga, który Abraham otrzymał bezpłatnie, bez
zasług i na zawsze. Obietnica ta jest tak wiążąca jak testament człowieka, a
nawet jeszcze bardziej, bo jest złożona przez samego prawdomównego Boga. To
więc każdy grzesznik, który uwierzy obietnicy jak uwierzył Abraham będzie miał
przebaczone grzechy i otrzyma życie wieczne, bezpłatnie i na zawsze co
gwarantuje mu Bóg w Jezusie Chrystusie. (Rzym
4,13-14)
Nie można ufać trochę łasce i trochę
uczynkom. Albo ufamy Bożej łasce zbawienia, albo ufamy własnym uczynkom. Albo
Bóg mnie zbawia, albo ja sam próbuje się zbawić.
Jakie wyzwalające prawdy niesie ze sobą wiadomość, że obietnica została dana Abrahamowi niezależnie od Jego uczynków?
Dlaczego łaska jest bardziej pewna niż
próba zasłużenia sobie na zbawienie naszymi uczynkami?
Czego obietnica dana Abrahamowi uczy nas
o Biblii?
Co mówią nam te wszystkie lata rozwoju
biblijnego objawienia o Bogu i o wyższości Biblii nad innym księgami
religijnymi?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz