Dzisiaj
przestudiujemy sobie temat dotyczący Imion Bożych w Biblii. Każde z imion
Bożych w Biblii objawia nam coś z natury
Boga i przybliża nam Jego osobowość. Na starożytnym Bliskim Wschodzie przywiązywano durze
znaczenie do Imienia. Dzisiaj gdy nadajemy imiona najczęściej kierujemy się
modą, sentymentem, brzmieniem, a rzadziej znaczeniem. W czasach starożytnych
było zupełnie inaczej. Z imieniem wiązano charakter, tożsamość osoby. Imiona
określały kim są ci którzy je noszą, jak żyją i jak postępują. Znajomość imienia
jakiegoś bóstwa miała szczególne znaczenie ponieważ umożliwiało kontakt z tym bogiem
i jego poznanie. W ten sposób Imię było kluczem do objawienia.
1.
Jahwe Najważniejszym imieniem Boga w Starym Testamencie jest
Imię Jahwe występuje ono w ponad 6800 razy. Imię to zostało Objawione
Mojżeszowi w Ks. Wyjścia 3,14 i
oznacza ono „Jestem który Jestem” „Jestem”
„Będę jaki Będę”
Jak myślisz co to Imię oznacza i jakie przesłanie ze
sobą niesie?
Przede wszystkim, że Bóg jest samoistny i po prostu Jest
od zawsze i Jest zawsze. Oznacza ono także, że Bóg jest niezmienny w relacjach
ze swoim ludem. Można powiedzieć, że w Imieniu tym zawiera się tajemnica i
wolność Boga. Bóg nie jest niczym
ograniczony i nie podlega żadnym wpływom. Imię to również oznacza
obecność Boga zawsze i wszędzie w odróżnieniu od stworzenia, które jest
ograniczone. Nie możemy zapomnieć, że Imię to zostało objawione Mojżeszowi w
szczególnej sytuacji, gdy Mojżesz zostaje posłany do Egiptu, żeby wyprowadzić
Izraela. Bóg objawia się Mojżeszowi jako Zbawiciel, Ratownik, jako Bóg
przymierza, który wybawia swój lud z niewoli Egipskiej. W ten sposób imię Jahwe
oznacza Boga, który Jest, pomaga i nie zostaje obojętny. On jest wierny
przymierzu jakie zawarł z Abrahamem, Izaakiem i Jakubem, jest wierny swoim
obietnicom jakie złożył. W ten sposób Bóg ukazuje się jako Ten Który Jest, a
Istnienie swoje objawia w konkretnych czynach zbawczych. W tym przypadku ratunku
Izraela i tak już zostanie zawsze. Bóg Jahwe, to Bóg który jako jedyny istnieje
w odróżnieniu od wszystkich bóstw. Także Bóg, który żyje i może realnie pomóc, dlatego
że działa, a Jego moc nie jest niczym ograniczona. Ostatecznie musimy w pokorze powiedzieć, że w
imieniu tym jest pewna tajemnica i głębia sprawiająca nam problemy. Nie do
końca potrafimy zrozumieć co to znaczy „Jestem
który Jestem”. Sama konstrukcja gramatyczna jest dosyć dziwna i zagadkowa.
Innymi słowy Bóg mówi do Mojżesza, że nie można go zgłębić, ani ograniczyć do zamkniętej
formy imienia i zawsze pozostanie w jakimś stopniu nie odkryty. Mimo to, że
tajemnice swojej osoby Bóg objawia na kartach całej Biblii i w Osobie Jezusa
Chrystusa, to wciąż mamy problemy ze zrozumieniem kim On właściwie jest. Jestem
przekonany, że owa tajemniczość Boga i niezgłębionośc będzie towarzyszyć nam
zawsze. Dlatego ten kto mówi, że poznał, nie poznał jeszcze jak należało poznać
(1 koryntian 8,2)
2.
Innym
imieniem Boga jest „Elohim” występuje
w Biblii blisko 2600 razy. Imię to występuje w formie liczby mnogiej i oznacza
Bóg stworzyciel, wszechmocny i potężny. Objawia także złożoną naturę Boga, że Bóg jest w trzech osobach: Bóg
Ojciec, Syn Boży i Duch Święty. Rodzaju
1,1. Rodzaju 1,26 Pod tym imieniem Bóg objawiał się Abrahamowi. Prawdopodobnie
zanim Bóg nie objawił imienia Jahwe Mojżeszowi głównie pod imieniem „Elohim” wzywano Boga Ks. Wyjścia 6,3. Ks. Rodzaju 17,
7
3.
Następnym
dosyć częstym imieniem w Biblii jest „Adonaj”
i oznacza „mój wielki Pan”, występuje w Biblii ponad 300 razy. Imię to jest
tytułem, którego późniejszych czasach Żydzi głównie używali w zastępstwie
imienia Jahwe z obawy przed profanacją tego imienia. Ks. Rodz. 15,2, Ks. Sędziów 6,15. Oznacza szacunek do Boga i
poddanie Bogu. Człowiek zwracający się do Boga w ten sposób powinien mieć w
świadomości, że Bóg jest jego Panem i chce być Panem jego życia
4.
Kolejnym
Imieniem Boga jest „El” występuje w Biblii
238 razy. Imię to oznacza być na przodzie, być pierwszym, być najwyższym.
Niesie ono w sobie idee siły mocy i potęgi. Z „El” łączono różne przymioty Boga
i łączono je z imionami jak Eliasz – Jahwe jest Bogiem czy Samuel – Bóg wysłuchał.
5.
El Szaddaj – „Bóg
wszechmocny, wszechmogący” „Bóg ten z góry” występuje w Biblii 48 razy, często
bo aż 31 razy w Ks. Hioba. Przedstawia Boga jako wywyższonego, wielkiego dla
którego wszystko jest możliwe (Rodz.
17,1 49,24 Ps. 132,2,5)
6.
El Eljon – „Bóg
najwyższy” rdzeń słowa pochodzi od „wyżej” lub „podniesiony” wskazuje na
wywyższenie i prawo własności Boga do wszystkiego. (Rodzaju 14,18)
7.
El Roi – „Bóg
który widzi” Ks. Rodz. 16,13. Warto
wspomnieć w jakim kontekście to imię w stosunku do Boga zostało użyte. Uczyniła
to niewolnica Hagar gdy uciekła od swojej pani Saraj. Wtedy spotkała anioła
Bożego, który dodał jej otuchy i przepowiedział przyszłość Ismaela. W ten
sposób bóg wzmocnił ją i dał jej siłę do stawienia czoła przeciwnościom. Więc
El Roi w tym kontekście to Bóg, który widzi nasze zmagania, nasze cierpienie,
Bóg który nas rozumie i nie pozostawia nas samych. Jest to Bóg, który nas
wspomaga i widzi wszystko i żadna sprawa przed nim nie jest ukryta.
8.
El Olam – „Bóg
wieczności” oznacza, że Bóg w swojej naturze nie ma początku ani końca. Bóg
jest poza czasem i jest stwórcą czasu. Wszystko inne się starzeje i powoli
obumiera, ale On jest jedynym, który ma nieśmiertelność i wieczność Psalm 90,2; 1 Tymoteusza 6,16
9.
El Gibhor – „Bóg
silny” „Bóg potężny” zostały użyte w Izajasza
9,6 w stosunku do Jezusa
10.
Jahwe- Jireh – „Jahwe
zaopatruje” Rodzaju 22,14 Jest to
imię, które nadał Bogu Abraham, gdy miał złożyć syna w ofierze i w ostatniej chwili
Bóg go powstrzymał, a na ofiarę znalazł baranka zaplątanego w krzakach. Imię to
oznacza, że Bóg nas zabezpiecza w potrzebach naszych, że On jest w mocy zaopatrywać
nas nawet wtedy kiedy z ludzkiej perspektywy nie ma skąd wziąć tego
zaopatrzenia. I Bóg Biblii w taki sposób objawiał się w różnych sytuacjach. W
sytuacji z Abrahamem, w sytuacji Eliasza gdy karmiły go kruki 1 Królewska 17,6 w
sytuacji wdowy z Sarepty kiedy przyrządziła placek Eliaszowi z ostatniej mąki 1 Królewska 17,15-16
11.
Jahwe Sabaot – „Jahwe
Zastępów” czyli „Pan Zastępów” wystepuje w Biblii 279 razy. Słowo „Sabaot”
pochodzi od hebrajskiego słowa które oznacza „tłum”, „mnóstwo” i odnosi się do
armii, wojska. Może oznaczać zastępy aniołów jak i ludzi. Imie to wyraża moc,
potęgę i władzę Boga. Wskazuje również na Boga walczącego i mającego narzędzia
do walki. Jest to Bóg, który dowodzi armią może chodzić o armie aniołów. Często
to imię było używane w kontekście Boga walczącego. Jezus mówił, że mógłby
prosić Ojca i Ojciec wystawiłby 12 legionów aniołów Mateusza 26,53, Izajasza 1,24 Psalm 46,8
Jak myślisz co
to dla nas może oznaczać?
12.
Jahwe Rohi –
„Jahwe jest moim pasterzem” „Pan jest pasterzem moim” – w taki sposób Dawid
nazywał Boga w psalmie 23 gdy zdał sobie sprawę z tego, że Jahwe go prowadzi.
Co to dla nas oznacza?
13.
Jahwe Elohim – Pan
Bóg. Połączenie dwóch najważniejszych Imion Boga komunikujących nam, że on jest
Panem Panów i Królem Królów Ks. Rodzaju 2,4; Psalm 59,6
14.
Jahwe Nissi – „Jahwe
moim sztandarem” „Pan moim sztandarem”
Imię nadane przez Mojżesza gdy odniósł zwycięstwo nad Amelekitami w bitwie Ks. Wyjścia 17,15. Oznacza, że Jahwe
wspiera i daje odwagi do zwycięstwa w walce i w zmaganiach. Przez to imię
Mojżesz chce powiedzieć zwyciężaj dla Jahwe, zwyciężaj dla Pana. Albo w swoich
bitwach pokładaj nadzieje w Panu, a będziesz oglądał zwycięstwo. Oczywiście
dzisiaj nie walczymy z Amelekitami, ale walczymy z wieloma innymi rzeczami z
grzechem, naszymi słabościami, zmagamy się z pokusami ze światem, ze złymi
ludźmi, z niesprzyjającymi okolicznościami. Więc zwyciężaj pod Bożym
sztandarem, a Bóg przyjdzie ci z pomocą.
15.
Jahwe Rapha –
„Jahwe który leczy” „Ja Pan twój lekarz” Ks.
Wyjścia 15,26. W Bożej mocy jest uzdrowić zarówno nasze ciało jak i naszego
ducha. Bóg doskonale wie co nam dolega i z czym się zmagamy, dlatego możemy do
niego modlić w sprawie naszych schorzeń i dolegliwości wszelkiego rodzaju.
16.
Jahwe Szalom – „Jahwe
jest pokojem” to imię objawione Gedeonowi Sędziów
6,24. Gedeon bał się o swoje życie i myślał, że zginie gdy zobaczył Anioła
Pana, ale dał mu pokój. W ogóle Gedeon był bardzo strachliwym człowiekiem i właściwie
możemy powiedzieć, że był przeciwieństwem pokoju, a Bóg sprawił, że w nim
nabrał odwagi i odnalazł pokój. Pokój w naszym życiu jest ściśle związany z
bezpieczeństwem. To bezpieczeństwo mamy w Bogu
17.
Jhwe- Tsidkenu „Jahwe
sprawiedliwością naszą” Ks. Jeremiasza
33,16 2 Koryntian 5,21. Oznacza, że Bóg nas usprawiedliwia i czyni nas
sprawiedliwymi. On czyni to sam przez ofiarę swojego syna Jezusa Chrystusa. Jeśli
szukamy usprawiedliwienia z naszych przewinień i grzechów nie możemy tego
czynić w sobie samych w nas, w naszych dobrych uczynkach. Tej sprawiedliwości
musimy szukać w Jezusie, który stał się ofiarą przebłagalną za nasze grzechy.
18.
Jahwe Szammah „Jahwe
tam mieszka” Ezehiela 48,35 jest to
wspaniała obietnica dla kochających Boga, że znajdą się z nim w miejscu gdzie
On będzie przebywał razem z nimi, że będą mieli z Bogiem niczym niezachwianą społeczność
i będą mogli poznawać go i zachwycać się Jego osobą. Jak niemowlę wpatruje się
w mamę i znajduje radość i pokój w jej obliczu tak Boży lud będzie się
wpatrywał w Boga i będzie pełen zachwytu nad Jego osobą. Jest to imię
przypisane Jerozolimie i tamtejszej świątyni wskazujące na powrót Bożej chwały
do tamtego miejsca.
19.
Bóg Abrahama,
Izaaka i Jakuba – Ten zwrot dosyć często
pojawia się w Starym Testamencie Wyjścia
3,8; 3,15 i oznacza Boga przymierza,
Boga ,który dochowuje obietnic. Boga z którym mieli społeczności Abraham, Izzak i Jakub i pod wpływem tej społeczności
stali się innymi ludźmi, stali się ludźmi polegającymi na Bogu, który ich
zbawia, który prowadzi ich do wieczności. Przed którym oni zawsze żyją. Więc
Bóg Abrahama Izaaka i Jakuba jest to Bóg, obdarzający życiem, jest to Bóg
podnoszący z martwych, jest Bóg zachowujący na wieki, jest to Bóg ojców. W
imieniu tym zawiera się wiarygodność Boga, bo przecież ojcowie na nim polegali
i nie zawiedli się, wszyscy jak jeden dostąpili ratunku i wsparcia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz