Oryginalna, hebrajska nazwa Księgi Psalmów to, w wolnym tłumaczeniu, "Księga Uwielbienia", "Księga Chwały". Nazwa "psalm" pochodzi z greckiego określenia "psalmos" i jest odpowiednikiem hebrajskiego słowa "mizemor". Oznacza poetycki utwór religijny wykonywany przy akompaniamencie instrumentów strunowych
Autorzy
Księgę Psalmów nazywa się często "Psałterzem Dawidowym", co nie oznacza, że Dawid jest autorem wszystkich psalmów. Dawid ułożył najprawdopodobniej 73 spośród 150 psalmów wchodzących w skład Psałterza. Pozostałe psalmy są dziełem wielu autorów, spośród których wymienić możemy Asafa, Salomona, Mojżesza, Hemana, Etana, Ezechiasza, czy synów Koracha.
Dawid, wielki król, poeta i muzyk izraelski odegrał jednak największą rolę w powstaniu Księgi Psalmów, stąd właśnie księgę tę zwie się popularnie "Psałterzem Dawidowym".
Temat
Głównym przesłaniem Księgi Psalmów jest przyniesienie należnej czci i uwielbienia Bogu, potężnemu Stwórcy i Panu oraz jego Mesjaszowi, Zbawcy i Królowi, Jezusowi Chrystusowi. Wywyższenie Chrystusa - Króla i głoszenie chwały Jego Królestwa, to wielki temat Księgi Psalmów.
Rozważanie psalmu 1
· Czym jest rada Bezbożnych? Kogo tutaj psalmista określa mianem człowieka Bezbożnego?
· Dlaczego człowiek mający upodobanie w zakonie Pana jest szczęśliwy?
· Co to znaczy nie stać na drodze grzeszników lub nie chodzić drogami grzeszników?
· W czym człowiek Boży powinien mieć upodobanie, o co powinien zabiegać?
· Człowiek wierzący rozmyśla nad tym czy jego życie podoba się Bogu.
· Jakie obietnice i do kogo są skierowane z tego psalmu?
· Jakie przestrogi Bóg daje nam na podstawie tego psalmu?
· Co powinniśmy robić żeby być Szczęśliwymi według psalmu pierwszego?
· Człowiek, który ufa Panu ma spełnione i szczęśliwe życie.
· Człowiek nie znający Boga ma stracone życie
Psalm 1 podejmuje temat dwóch dróg życia: sprawiedliwych i grzeszników. Tym dwóm drogom odpowiadają dwie części: pierwsza o szczęśliwym życiu ludzi sprawiedliwych, a druga o nieszczęśliwym życiu grzeszników. Szczególnie istotny jest pierwszy wiersz psalmu. Stanowi on opis trzech stopni wchodzenia na drogę grzechu: poprzez słuchanie złych rad, naśladowanie sposobu postępowania, a ostatecznie dołączanie do tych, którzy złych rad udzielają. Określenie "Szczęśliwy", było w tradycyjnych przekładach Biblii tłumaczone jako "błogosławiony"
Ideałem do którego ma dążyć człowiek sprawiedliwy jest życie zgodne z zasadami moralnymi wynikającymi z Prawa Mojżeszowego, czyli
Chrześcijańska egzegeza widzi w Psalmie 1 zapowiedź nauki Jezusa o drodze i bramie prowadzącej do życia wiecznego (np. Mt 7,13); zaś Jezus pełniący wolę swojego ojca ma być wzorem człowieka sprawiedliwego, który postępuje zgodnie z zaleceniami Psalmu 1.
Postępowanie zgodne z przykazaniami Pana prowadzi do wiecznego szczęścia, a chodzenie drogami grzeszników - do kary. Dyskutowane jest znaczenie wersu 5: "Przeto nie ostoją się bezbożni na sądzie [...]". W Starym Testamencie nie było jeszcze nauki o sądzie ostatecznym, prawdopodobnie chodzi więc tutaj o karę w życiu doczesnym.
Efezjan 4:1 Napominam was tedy ja, więzień w Panu, abyście postępowali, jak przystoi na powołanie wasze,
2 z wszelką pokorą i łagodnością, z cierpliwością, znosząc jedni drugich w miłości,
Psalmista w psalmie pierwszym mówi o konkretnym studium Prawa Bożego, a nie tylko o zwykłym czytaniu. A do tego potrzebna jest dyscyplina poświęcenie stałego czasu na rozmyślanie i studiowanie Pisma Św.
Podsumowanie: Mający upodobanie w Zakonie Pana
1. Będzie mocno utwierdzony. Gdy przyjdą burze do naszego życia nie upadniemy ponieważ nasza wiara (korzenie) są głęboko w Bogu. Będziemy stabilni w naszej chrześcijańskiej postawie i postępowaniu.
2. Będziemy przynosić owoce. Jeśli będziemy wierni Słowu Bożemu. Staniemy się bardziej podobni do Chrystusa i będziemy dzielić się świadectwem z innymi.
3. Nasz zapał nie uschnie. To nie znaczy, że będzie wzrastać wraz z wiekiem, ale to oznacza, że zachowamy młodzieńczy zapał. Będziemy kontynuować nasz chrześcijański rozwój.
4. Ten sukces jest zwycięstwem w Bogu i zachowaniem wiary. Cokolwiek będziemy robić odniesiemy sukces. Nie zawsze rozumiany na sposób tego świata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz